طرز تهیه نخود پلو به سبک اسپانیایی ها

خط سلامت: نخود تطابق کامل غذایی خود را پیدا می کند . اگر نخود می توانست حرف بزند، به برنج می گفتند: «تو من را کامل می کنی». همانطور که در مجله تغذیه گزارش شده است، کیفیت پروتئین نخود زمانی که با برنج مصرف می شود، افزایش می یابد، برخلاف زمانی که به تنهایی مصرف می شود.

طرز تهیه نخود پلو به سبک اسپانیایی ها
نخود پلو اسپانیایی به لطف دوز آزاد ادویه ها، کنگر فرنگی و لیموی تازه طعم بسیار خوبی دارد. 

به گزارش خط سلامت نخود به عنوان یک منبع غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است که فواید سلامتی مختلفی مانند کمک به مدیریت وزن ، بهبود هضم و کاهش خطر ابتلا به بیماری دارد . علاوه بر این این حبوبات سرشار از پروتئین است و جایگزینی عالی برای گوشت در بسیاری از غذاهای گیاهی و وگان است.

طرز تهیه نخود پلو به سبک اسپانیایی

مواد لازم

قاشق غذاخوری روغن زیتون (0.32 دلار)

حبه سیر (0.16 دلار)

1/2 قاشق غذاخوری پاپریکا دودی (0.15 دلار)

قاشق چایخوری زیره آسیاب شده (0.10 دلار)

1/2 قاشق چایخوری پونه کوهی خشک (0.05 دلار)

1/4 قاشق چایخوری فلفل کاین (0.02 دلار)

فلفل سیاه تازه خرد شده (0.05 دلار)

پیاز زرد (0.36 دلار)

فنجان برنج 

1 قوطی گوجه فرنگی خرد شده

1قوطی قلب کنگر فرنگی 

 قوطی نخود 

1.5 فنجان آب سبزیجات

1/2 قاشق چایخوری نمک

1/4 دسته جعفری تازه 

لیمو تازه 

نخود پلو

طرز تهیه

سیر را ریز خرد کرده و همراه با روغن زیتون به یک ماهیتابه عمیق بریزید. روی حرارت متوسط ​​رو به پایین به مدت 1 تا 2 دقیقه یا فقط تا زمانی که نرم و معطر شود بپزید.
پاپریکا دودی، زیره، پونه کوهی، فلفل هندی و مقداری فلفل سیاه تازه خرد شده را به ماهیتابه اضافه کنید. ادویه ها را هم بزنید و یک دقیقه دیگر در روغن داغ تفت دهید.
پیاز را نگینی خرد کرده و به ماهیتابه اضافه کنید. پیاز را تفت دهید تا نرم و شفاف شود (حدود 5 دقیقه). برنج را اضافه کرده و 2 دقیقه دیگر تفت دهید.
 نخود و کنگر را آبکش کنید سپس به همراه قوطی گوجه فرنگی خرد شده (با آب )، آب سبزیجات و نصف قاشق چایخوری نمک به ماهیتابه اضافه کنید.
جعفری را تقریباً خرد کرده و به ماهیتابه اضافه کنید و مقدار کمی را روی ظرف آماده بپاشید. تمام مواد را در ماهیتابه هم بزنید تا یکدست شود.
در ماهیتابه را بگذارید و حرارت را روی حرارت متوسط ​​رو به بالا قرار دهید. اجازه دهید ماهیتابه به جوش بیاید. بعد از اینکه به جوش آمد، حرارت را ملایم کنید و بگذارید 20 دقیقه بجوشد. مطمئن شوید  تمام مدت در حال جوشیدن است و در صورت لزوم حرارت را کمی تنظیم کنید تا دم بکشد.
بعد از 20 دقیقه دم کشیدن، حرارت را خاموش کنید و بدون اینکه در آن را بردارید به مدت 5 دقیقه استراحت دهید.
در نهایت در آن را بردارید، با چنگال پف کنید و باقیمانده جعفری خرد شده را روی آن بمالید. لیمو را به قطعات برش دهید و آب تازه را روی هر کاسه فشار دهید.

ارزش غذایی

کالری: 486.25 کیلو
کربوهیدرات: 83.03 گرم 
پروتئین: 16.08 گرم  
چربی: 10.98 گرم 
سدیم: 1348.43 میلی گرم
فیبر: 15.28 گرم غذای

نخود پلو

طرز تهیه نخود پلو به سبک الموت 

نخود پلو در سراسر ایران محبوب است، اما ریشه آن را می‌توان به منطقه الموت در شمال ایران نسبت داد. این غذای سنتی از دیرباز در سفره ایرانی‌ها جای داشته و با عطر و طعم بی‌نظیر خود، خاطرات خوشی را رقم زده است.

اگر به دنبال یک غذای ایرانی خوشمزه، مقوی و آسان برای تهیه هستید، نخود پلو گزینه عالی است. با پخت این غذای سنتی، عطر و طعمی به یاد ماندنی را به سفره خود هدیه دهید و از آن در کنار خانواده و دوستان خود لذت ببرید.

مواد لازم

۲ پیمانه نخود

۴ پیمانه برنج

۵۰۰ گرم گوشت گوسفند یا مرغ

۱ پیمانه کشمش

۱/۲ قاشق چایخوری زعفران

۲ قاشق غذاخوری روغن

۱ عدد پیاز، خرد شده

۲ حبه سیر، رنده شده

۱ قاشق چایخوری زردچوبه

۱ قاشق چایخوری زیره

۱/۲ قاشق چایخوری نمک

۱/۴ قاشق چایخوری فلفل سیاه

۴ پیمانه آب

طرز تهیه

نخود را به مدت ۸ ساعت در آب خیس کنید. آب نخود را خالی کرده و در قابلمه ای بریزید. به اندازه کافی آب اضافه کنید تا نخودها حدود ۲ اینچ پوشیده شوند. روی حرارت زیاد بجوشانید، سپس حرارت را کم کنید و به مدت ۱ تا ۱٫۵ ساعت یا تا زمانی که نخودها نرم شوند بپزید.

 در حالی که نخودها در حال پخت هستند، برنج را بشویید و در آب خیس کنید. در یک قابلمه بزرگ، روغن را روی حرارت متوسط گرم کنید. پیاز را اضافه کنید و به مدت ۵ تا ۷ دقیقه یا تا زمانی که نرم و طلایی شود تفت دهید.

سیر، زردچوبه، زیره، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و به مدت ۱ دقیقه دیگر تفت دهید. گوشت را اضافه کنید و به مدت ۵ تا ۷ دقیقه یا تا زمانی که قهوه ای رنگ شود تفت دهید.

آب گوشت را اضافه کنید و روی حرارت زیاد بجوشانید. سپس حرارت را کم کنید، درب قابلمه را بگذارید و به مدت ۱ تا ۱٫۵ ساعت یا تا زمانی که گوشت پخته شود بپزید. نخود پخته شده، کشمش و زعفران را به گوشت اضافه کنید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دیگر بپزید.

برنج را آبکش کنید و به قابلمه گوشت اضافه کنید. به آرامی مخلوط کنید تا برنج به طور مساوی پخش شود. در قابلمه را بگذارید و روی حرارت کم به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یا تا زمانی که برنج پخته شود و آب آن جذب شود بپزید.

 نخود پلو را از روی حرارت برداشته و به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشید. نخود پلو را با ماست یا سالاد سرو کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان