6 دلیل روانی رانندگی خطرناک برخی از افراد

خط سلامت: رانندگی ایمن با وجود اینکه بسیار توصیه شده اما باز هم شاهد آن هستیم که بسیاری از مردم به دلایلی ناامن رانندگی می کنند.

6 دلیل روانی رانندگی خطرناک برخی از افراد

رانندگی با در نظر گرفتن نکات ایمنی جاده مسئولیتی است که هر راننده باید آن را رعایت کند، در غیر این صورت خود و دیگران را در معرض خطر قرار می دهد.

به گزارش خط سلامت رانندگی خطرناک می تواند به طرق مختلف ظاهر شود، یکی از بارزترین رفتارها از جمله سرعت زیاد. 

رانندگی پر خطر و عواقب آن

رانندگی با سرعت زیاد در حالی که برای برخی افراد سرگرم کننده و بی ضرر به نظر می رسد، اما کشنده است و به طور مستقیم احتمال تصادف را افزایش می دهد. برای سرعت غیرمجاز عامل یک سوم مرگ و میرها می باشد. 

این نشان می دهد که عادات رانندگی خطرناک مانند سرعت غیرمجاز بسیار مهم است و در صورت عدم اجتناب، عواقب جدی در پی خواهد داشت. با این حال، همه عمدا بد رانندگی نمی کنند. 

 دلایل رانندگی پر خطر

دلایل مختلف باعث می شود افراد به طور خطرناک رانندگی کنند. در زیر به چند مورد از رایج ترین دلایل نگاهی خواهیم انداخت. 

 قضاوت نادرست

قضاوت نادرست از مهارت های رانندگی 

یکی از شایع ترین دلایل رانندگی خطرناک قضاوت نادرست مهارت های رانندگی است. 

این معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که فردی تصور می‌کند که راننده بهتری نسبت به مهارت‌هایش است. این اعتماد بیش از حد منجر به این باور می شود که آنها ماشین خود را خطرناک تر رانندگی می کنند و از آن فرار کنند. 

اعتماد به نفس بیش از حد

رانندگانی که با سرعت زیاد و تغییر سریع خط، رانندگی می کنند، اغلب رانندگان ضعیفی هستند. در نتیجه، آنها متوجه نمی شوند که کنترل کمتری بر وسیله نقلیه خود دارند و بقای آنها بیشتر از هر چیز دیگری به شانس بستگی دارد. 

رانندگان خطرناک اغلب مهارت کنترل خودروی خود را ندارند و اطرافیان نیز انتظار رفتار بی‌احتیاطی از آن‌ها را ندارند که مستقیماً منجر به تصادف می‌شود. 

علاوه بر این، بسیاری از رانندگان با اعتماد به نفس بیش از حد تصور می کنند که سایر رانندگان در رانندگی بد هستند. در حالی که این ممکن است در برخی موقعیت ها درست باشد، این فرض کلی نادرست است. 

این می‌تواند منجر به موقعیت‌هایی شود که راننده خطرناک می‌داند رفتارش اشتباه است اما فکر می‌کند مشکلی ندارد زیرا فکر می‌کند راننده بهتری است. 

با کنار هم گذاشتن همه اینها، تصورات ناقصی که سایر رانندگان در مورد توانایی های رانندگی خود و سایر رانندگان دارند، آنها را خطرناک می کند. 

بی تابی 

بی حوصلگی همچنین باعث می شود رانندگان رفتار خطرناکی داشته باشند.  اکثر رانندگان بی حوصله در عجله هستند. از ترس دیر رسیدن، و عجله زیاد در نتیجه به طرز خطرناکی رانندگی می کنند. 

رایج ترین مثال در این مورد سرعت زیاد است. بیشتر سرعت‌داران بر این باورند که چند مایل سریع‌تر از حد مجاز، آنها را سریع‌تر به مقصد می‌رساند. 

در حالی که اگر خوش شانس باشند ممکن است چند دقیقه صرفه جویی کنند، اما در واقع در زمان زیادی صرفه جویی نکرده اند. زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی و مسافت‌های کوتاهی که بسیاری از افراد سفر می‌کنند باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود. 

گفته می‌شود، وقتی سرعت می‌گیرید، احساس می‌کنید که سریع‌تر به مقصد می‌رسید. این احساس به همین دلیل است که بسیاری از رانندگان سرعت را انتخاب می کنند. متأسفانه سرعت غیرمجاز عاملی در اکثر تصادفات رانندگی است زیرا منجر به عدم کنترل و کاهش زمان واکنش می شود. 

تعداد کمی از رانندگان صبر و حوصله زیادی دارند، به ویژه به دلیل اینکه رانندگی چقدر آزاردهنده است. این بی حوصلگی زمانی بسیار خطرناک است که باعث شود رانندگان تصمیمات عجولانه بگیرند که دیگران را به خطر بیندازد. 

کسالت 

یکی دیگر از عواملی که منجر به رانندگی ضعیف می شود، کسالت است. هنگامی که سال های زیادی رانندگی می کنید، رانندگی دیگر هیجان انگیز نخواهد بود. به خصوص اگر روزانه برای رفت و آمد به محل کار خود رانندگی می کنید، ممکن است به یک امر عادی تبدیل شود و نیازی به تفکر زیادی نداشته باشد. 

به عبارت دیگر به دلیل رانندگی در همان مسیر و انجام مانورهای یکسان هر روز می توانید از خود راضی شوید. تکرار، یکی از عوامل ایجاد خستگی است. 

حتی اگر رانندگی نیاز به تمرکز شدید دارد، همچنان خسته می شوید زیرا قبلاً چندین بار این کار را انجام داده اید. بی حوصلگی کشش قدرتمندی دارد که شما را مستعد حواس پرتی و از دست دادن تمرکز می کند.

به همین دلیل، بسیاری از رانندگان انتخاب می‌کنند که از فضا خارج شوند یا درگیر عوامل حواس‌پرتی شوند. بهترین مثال استفاده از گوشی هوشمند است. استفاده از گوشی هوشمند خود به هر نحوی در حین رانندگی بسیار خطرناک است زیرا توجه فرد را از جاده منحرف می کند. 

بین رانندگی با حواس پرتی و یا به طور کلی بی علاقگی، سایر رانندگان به طور کامل مراقب جاده نیستند و این باعث اشتباهاتی می شود که برای اطرافیانشان خطرناک است. 

جنبه دیگر این موضوع این است که رانندگی خطرناک برای برخی افراد هیجان انگیز می باشد. قرار گرفتن در پشت فرمان ماشین برای آنها مانند یک بازی ویدیویی می باشد و مطمئناً سریع و نا ایمن رانندگی می کنند.

جویندگان هیجان کمتر رایج هستند، اما هنوز با بی احتیاطی خود بر بسیاری از جاده های عمومی تأثیر می گذارند. خستگی ممکن است بی ضرر به نظر برسد، اما مستقیماً به دلیل حواس پرتی و از دست دادن تمرکز منجر به رانندگی ضعیف و خطرناک می شود. 

فشار 

آخرین علت مهم رانندگی خطرناک، استرس است. 

وضعیت ذهنی در هنگام رانندگی بسیار مهم است. به همین دلیل است که نمی توان در حالت مستی یا خستگی رانندگی کرد. در همچین حالتی، مهارت های رانندگی مختل شده و قضاوت ضعیف است. 

به طور مشابه، استرس باعث رانندگی ضعیف و رفتار خطرناک می شود. وقتی کسی روز بدی را پشت سر می گذارد، ممکن است احساس ناامیدی کند و آن را در جاده بیرون بکشد. 

یک مثال خوب از این امر شامل ناامیدی از کار است. مرتکب یک اشتباه مهم یا عدم دریافت ترفیع می‌تواند باعث ناراحتی شدید کسی شود. 

هنگامی که آنها به سمت خانه رانندگی می کنند، ممکن است سرعت بیشتری را برای رسیدن به خانه انتخاب کنند. آنها همچنین ممکن است به دلیل خشم خود از سایر رانندگان جدا شوند و خطرات جاده را تجربه کنند. 

بسیاری از افراد قبل از رانندگی از خلق و خو و وضعیت روحی خود غافل می شوند. نادیده گرفتن آن آسان است زیرا تمرکز معمولاً بر رسیدن به مقصد است و نه احساس. 

با در نظر گرفتن این موضوع، بسیاری از رانندگان دیگر به دلیل استرس روزانه ای که تجربه می کنند، خطرناک هستند. 

افکار بسته 

رانندگان خطرناک مزاحم جاده هستند. رفتار بی ملاحظه آنها غیرقابل پیش بینی است و باعث واکنش های شدید و حوادث می شود. 

نتیجه

متأسفانه، مردم به دلایل مختلف رانندگی خطرناکی می کنند. برخی از شایع ترین دلایل عبارتند از قضاوت نادرست مهارت های رانندگی، بی حوصلگی، کسالت و استرس. 

در حالی که راننده خطرناک بودن ساده است، راننده ایمن بودن چیزی است که همه باید برای آن تلاش کنند. نمی توانید روی رانندگان دیگر در جاده تأثیر بگذارید، اما می توانید از آنها دوری کنید و مطمئن شوید که ایمن رانندگی می کنید .برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان