این بازی باعث کم شدن نمره بچه ها است / متخصصان هشدار دادند

خط سلامت: بازی های رایانه ای خشن نوجوانان معمولاً با زندگی واقعی رابطه دارد و پرخاشگرانه تر عمل می کنند.

این بازی باعث کم شدن نمره بچه ها است / متخصصان هشدار دادند

بازی های رایانه ای خشن با نمرات مدرسه ارتباط منفی دارد. نوجوانانی که بازی های خشن بیشتری انجام می دادند، خصومت بیشتری داشتند.

بازی های رایانه ای و خشونت

 به گزارش خط سلامت در 20 سال اخیر پیشرفت های تکنولوژیکی زیادی به خصوص در زمینه بازی های رایانه ای صورت گرفته است. می‌توانید در بازی باشید یا به جای آن بازی شخص دیگری را تماشا کنید. می توان با گوشی‌های هوشمند بازی‌ کامپیوتری انجام داد، بازی اکنون بیش از هر زمان دیگری در دسترس است.

بازی +رایانه ای

بازی های ویدئویی خشن و رفتار پرخاشگرانه

با توجه به افزایش استفاده و در دسترس بودن، رسانه ها تمایل دارند بازی های رایانه ای را به عنوان موارد خشونت و تجاوز مقصر بدانند، اما آیا این ادعاها مبتنی بر شواهد هستند؟ بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای حاوی عناصری از خشونت هستند، چه مبارزه با افراد بد و چه با افراد خوب.

این بازی‌ها جزء پربازیگرترین بازی‌های جهان هستند و هر کدام از آنها نوعی گیم‌پلی خشن یا تهاجمی را شامل می‌شود. باید پرسید این بازی ها چگونه بر رشد و رفتار کودکانی که با بازی با آنها بزرگ می شوند تأثیر می گذارد؟ به طور خاص، ما می خواهیم بدانیم چگونه این بازی ها بر پرخاشگری تأثیر می گذارد؟

تأثیر رسانه ها بر پرخاشگری

بازی های ویدئویی مدت هاست در رفتارهای خشونت آمیز دخیل بوده است.

در خصوص ابعاد روانی تاثیر بازی های ویدئویی در ایجاد رفتارهای خشونت آمیز چند مورد را باید مورد توجه قرار داد که به طور خاص به این موضوع می پردازد.

حساسیت زدایی

حساسیت زدایی در روانشناسی به این موضوع اشاره دارد که قرار گرفتن در معرض مکرر هر چیزی مانند بازی های ویدیویی خشن، واکنش ترسناک و مضطرب معمول به اقدامات تهاجمی یا خشونت آمیز را کاهش می دهد. ممکن است اولین باری که خون می بینید برای تان ترسناک باشد، اما اگر پزشک بودید، این تاثیر وجود ندارد زیرا بصورت مکرر در معرض آن قرار گرفته اید.

بازدارندگی

عدم بازداری به این اشاره دارد که چگونه رفتارهای اخلاقی بد یا پرخاشگرانه از طریق قرار گرفتن در معرض مکرر مثلاً در نمایش های تلویزیونی یا بازی های ویدیویی قابل قبول تر می شوند. به یک معنا، آنها تبدیل به یک هنجار می شوند و بازداری هایی که معمولاً در مورد رفتارهای پرخاشگرانه داریم، کمتر مشخص می شود. ما پرخاشگرانه تر رفتار می کنیم زیرا قابل قبول تر به نظر می رسد.

آغازگر شناختی

آغازگر شناختی به این اشاره دارد که چگونه تماشای اقدامات پرخاشگرانه در رسانه ها باعث ایجاد پرخاشگری در فرد می شود، زمانی که فرد چیزی مشابه را در زندگی واقعی تجربه می کند، زیرا اطلاعاتی که قبلاً در رسانه ها در معرض آن قرار گرفته بود در ذهن او ذخیره و تبدیل به یک خاطره می شود و به عنوان مرجعی برای رفتار استفاده می شوند که وقتی دوباره در معرض یک محرک مشابه قرار گرفت همان پاسخ را بدهد.

بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند از طریق حساسیت‌زدایی، بازداری و آغازگر شناختی، پرخاشگری را القا کنند.

 بر این اساس پس از یادگیری رفتارهای تهاجمی آنها بخشی از شخصیت پرخاشگر می شوند و می توان با آن پرخاشگری را پیش بینی کرد.

همچنین رفتار پرخاشگرانه از طریق مشاهده و تقلید آموخته می شود و به صورت مثبت یا منفی تقویت می شود. ایفای نقش شخصیت های مورد علاقه خود و مشاهده نحوه رفتار و واکنش تهاجمی آنها می تواند فرد را پرخاشگرتر کند. قهرمان زمانی پاداش می گیرد که افراد بد را تنبیه کند. بازی‌های رایانه‌ای با پیشروی به سطح بعدی، معمولاً از طریق اقدامات تهاجمی، به بازیکنان پاداش می‌دهند.

تحقیقات نشان می دهد شرکت‌کنندگانی که بازی‌های ویدیویی خشونت‌آمیز انجام می‌دهند و سپس خشونت واقعی را تماشا می‌کنند، ضربان قلب و پاسخ‌های کمتری داشتند که نشان‌دهنده حساسیت‌زدایی به خشونت است.

اثرات مثبت و منفی بازی های ویدئویی خشونت آمیز 

مطالعات متعددی به اثرات روانشناختی بازی‌های ویدیویی، به ویژه تأثیر آن‌ها بر رفتارهای پرخاشگرانه پرداخته‌اند. قرار گرفتن مکرر در معرض رسانه‌های خشونت‌آمیز می‌تواند منجر به حساسیت‌زدایی، بازداری، و آماده‌سازی شناختی شود که بر بسیاری از جنبه‌های زندگی تأثیر می‌گذارد، به‌ویژه وقتی تأثیر بازی‌های ویدیویی بر رشد کودک در نظر گرفته شود.

محققان دریافتند دانش آموزان دبیرستانی که بیشتر بازی های ویدیویی انجام می دهند، نمرات پایین تری در کلاس دارند.

همچنین کودکانی که بیشتر بازی های رایانه ای انجام می دهند در مدرسه عملکرد بدتری دارند.

تأثیرات روانشناختی بازی های ویدئویی خشونت آمیز بر پرخاشگری

قرار گرفتن زودهنگام در معرض بازی های ویدئویی خشونت آمیز ، منجر به مشکلات طولانی‌مدت می‌شود و احتمال ایجاد شخصیت تهاجمی را افزایش می‌دهد.

به طور کلی، قرار گرفتن در معرض بازی‌های رایانه‌ای خشن و زمان صرف شده برای انجام آن‌ها به طور مثبتی با ویژگی‌های خصومت‌آمیز، رفتار استدلالی و پرخاشگری فیزیکی مرتبط است.

بازی های رایانه ای خشن با نمرات مدرسه ارتباط منفی دارد. نوجوانانی که بازی های خشن بیشتری انجام می دادند، خصومت بیشتری داشتند.

کودکانی که بازی‌های ویدیویی خشن‌تر انجام می‌دهند، بیشتر درگیر درگیری‌های فیزیکی می‌شوند، این نشان دهنده تأثیر بازی های ویدیویی بر رشد و رفتار کودکان است.

چندین مطالعه از این ایده حمایت می کنند که بازی های رایانه ای خشونت آمیز رفتار پرخاشگرانه را تحریک می کنند.

محققان دریافتند قرار گرفتن در معرض بازی های رایانه ای خشونت آمیز باعث افزایش رفتار پرخاشگرانه در کودکان می شود. جالب اینجاست که تماشای برنامه های خشن تلویزیون و انجام بازی‌های خشونت‌آمیز نتایج مشابهی از نظر افزایش پرخاشگری به همراه داشت.

آنها دریافتند بازی های ویدئویی خشونت آمیز به طور مثبت با رفتار پرخاشگرانه و جرم مرتبط است.

چند مطالعه نشان داده است افرادی که بازی های رایانه ای خشن انجام می دهند معمولاً در زندگی واقعی نیز پرخاشگرانه تر عمل می کنند.

بازی های ویدیویی به طرق مختلف بر رفتار تأثیر می گذارند. آنها می توانند احساسات مختلفی مانند خشم و شادی را برانگیزند و در نتیجه می توانند رفتارهای خاصی مانند پرخاشگری در هنگام ناامیدی و آرامش در هنگام رضایت را القا کنند.

از آنجا که بازی‌های ویدیویی محیط‌های شبیه‌سازی شده‌ای را ارائه می‌کنند، می‌توانند مناطق مغزی مشابه موقعیت‌های واقعی را از جمله برانگیختگی مناطق مغزی مرتبط با ترس و هیجان در کنار سایر واکنش‌های احساسی تحریک کنند. با این حال حافظه و مهارت های دیداری-فضایی هنگام بازی های ویدیویی بهبود می یابند.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان