تلفن همراه و سرطان مغز ارتباط‌ی با هم دارند یا نه؟

خط سلامت: یک مطالعه جامع بین‌المللی به سفارش سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد استفاده از تلفن همراه هیچ ارتباطی با ابتلا به سرطان مغز ندارد.

تلفن همراه و سرطان مغز ارتباط‌ی با هم  دارند یا نه؟

یک بررسی گسترده که نتایج آن در مجله Environmental International منتشر شده، بیش از 5000 مطالعه انجام شده در دو دهه گذشته را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. محققان به دنبال یافتن هرگونه ارتباط بین قرار گرفتن در معرض امواج رادیویی (که توسط تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های بی‌سیم ساطع می‌شود) و خطر ابتلا به سرطان مغز بودند.

به گزارش خط سلامت نتایج این مطالعه بسیار امیدوارکننده است. علیرغم افزایش چشمگیر استفاده از تلفن همراه در سال‌های اخیر، هیچ افزایش قابل توجهی در موارد ابتلا به سرطان مغز مشاهده نشده است. حتی استفاده طولانی‌مدت از تلفن همراه و تماس‌های مکرر نیز هیچ ارتباطی با افزایش خطر ابتلا به سرطان مغز یا خون نشان نداده است.

چرا نگرانی‌هایی در مورد ارتباط بین تلفن همراه و سرطان وجود داشت؟

در سال 2011، آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، قرار گرفتن در معرض امواج رادیویی را به عنوان یک عامل سرطان‌زای احتمالی برای انسان طبقه‌بندی کرد. اما این طبقه‌بندی بر اساس شواهد محدود و مطالعات مشاهده‌ای بود.

چرا مطالعات قبلی بین استفاده از تلفن همراه و سرطان مغز رابطه نشان می داد؟

برخی از مطالعات اولیه روی مقایسه افرادی که به سرطان مغز مبتلا بودند با افرادی که این بیماری را نداشتند متمرکز بودند. این نوع مطالعات ممکن است به دلیل برخی عوامل مغرضانه، نتایج دقیق ارائه نکنند. همچنین شبکه‌های تلفن همراه نسل جدید (3G و 4G) به طور قابل توجهی تشعشعات کمتری نسبت به شبکه‌های قدیمی‌تر تولید می‌کنند.

نتیجه‌گیری

بر اساس شواهد موجود، هیچ ارتباطی بین استفاده از تلفن همراه و ابتلا به سرطان مغز وجود ندارد. البته، همچنان تحقیقات بیشتری در مورد اثرات طولانی‌مدت استفاده از تلفن همراه، به ویژه در مورد فناوری‌های جدید مانند 5G، نیاز است.

با وجود این نتایج، بهتر است به طور کلی از قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض هر نوع تشعشع، از جمله امواج رادیویی، اجتناب کرد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان