راه‌های انتقال سرخک زنگ خطر و تهدید این روزها

خط سلامت: سرخک یک بیماری عفونی بسیار مسری است که توسط یک ویروس ایجاد می‌شود. این بیماری عمدتاً سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با علائمی مانند تب، سرفه، آبریزش بینی و راش پوستی مشخص می‌شود. راش پوستی سرخک معمولاً از صورت شروع شده و به سمت پایین بدن گسترش می‌یابد.

راه‌های انتقال سرخک زنگ خطر و تهدید این روزها

سرخک به شدت مسری است و از طریق هوا، هنگام سرفه یا عطسه فرد آلوده، به راحتی منتقل می شود.

به گزارش خط سلامت خوشبختانه، واکسن سرخک یکی از موثرترین راه‌های پیشگیری از این بیماری است. با واکسیناسیون به موقع و کامل می‌توان از شیوع سرخک پیشگیری کرد و سلامت جامعه را تضمین نمود.

راه‌های انتقال سرخک

سرخک به شدت مسری است و از طریق هوا، هنگام سرفه یا عطسه فرد آلوده، به راحتی منتقل می‌شود. همچنین، تماس مستقیم با ترشحات بینی یا گلو فرد بیمار می‌تواند باعث انتقال ویروس شود. ویروس سرخک می‌تواند مدت طولانی در هوا معلق بماند و افراد دیگری را آلوده کند.

افراد آسیب‌پذیر در مقابل سرخک

کودکان خردسال

کودکان زیر 5 سال به ویژه نوزادان، به دلیل سیستم ایمنی ضعیف‌تر، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرخک و عوارض شدید آن هستند.

افرادی که واکسن سرخک نزده‌اند

واکسن سرخک یکی از موثرترین راه‌های پیشگیری از این بیماری است. افرادی که واکسن نزده‌اند یا دوره کامل واکسیناسیون را تکمیل نکرده‌اند، در معرض خطر بالایی قرار دارند.

زنان باردار

سرخک در دوران بارداری می‌تواند عوارض جدی برای مادر و جنین داشته باشد و حتی منجر به سقط جنین، زایمان زودرس یا نقص‌های مادرزادی شود.

افراد با سیستم ایمنی ضعیف

افرادی که به دلیل بیماری‌های دیگر مانند ایدز یا سرطان، سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های شدید ناشی از سرخک هستند.

راه‌های پیشگیری از سرخک

واکسیناسیون: واکسن سرخک یکی از موثرترین راه‌های پیشگیری از این بیماری است. این واکسن معمولاً در برنامه واکسیناسیون روتین کودکان گنجانده شده است.

پرهیز از تماس با افراد بیمار: تا حد امکان از تماس نزدیک با افرادی که به سرخک مبتلا هستند، خودداری کنید.

پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه یا عطسه: این کار از انتشار ویروس در هوا جلوگیری می‌کند.

شستن مرتب دست‌ها: شستن دست‌ها با آب و صابون به ویژه پس از تماس با افراد بیمار، می‌تواند از انتقال ویروس جلوگیری کند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان