این گیاه دارویی شفا بخش اضطراب است

خط سلامت: بادرنجبویه، یک گیاه خوراکی است که به طور سنتی در غذاهای خاص و رایحه درمانی استفاده می شود. پژوهش ها نشان داده است این گیاه مزایای فراوانی برای سلامتی دارد.

این گیاه دارویی شفا بخش اضطراب است

بادرنجبویه برای برخی اهداف درمانی مفید است. تحقیقات نشان داده است مصرف دمنوش این گیاه، نقش مهمی در سلامت روده، تقویت سیستم ایمنی و سلامت روان ایفا می کند.

به گزارش خط سلامت بادرنجبویه گیاهی نازک و دارای ساقه بلند است که در محیط‌های گرمسیری یا نیمه گرمسیری به بهترین وجه رشد می‌کند.

بادرنجبویه چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟

بادرنجبویه به شیوه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد:

بادرنجبویه در نوشیدنی ها و برخی غذاها به عنوان یک گیاه تازه یا خشک مصرف می شود.

بادرنجبویه به صورت موضعی (روی پوست) به عنوان لوسیون مورد استفاده قرار می گیرد.

برای اهداف آروماتراپی به عنوان اسانس استنشاق می شود.

فواید دارویی بادرنجبویه

برخی تحقیقات نشان می دهد بادرنجبویه به درمان بیماری های خاصی مانند تب، التهاب و مشکلات گوارشی کمک می کند.

خواص ضد التهابی

بادرنجبویه به واسطه دارا بودن آنتی اکسیدان کورستین (یک فلاونوئید یا فیتونوترینت)، با توقف انتشار برخی مواد شیمیایی التهاب زا در بدن، منجر به تقویت سلامتی می شود.

سلامت قلبی عروقی

تحقیقات اخیر روی بادرنجبویه نشان داده است این گیاه به طور بالقوه در کاهش خطر بیماری قلبی و کاهش کلسترول نقش مهمی ایفا می کند.

خواص ضد میکروبی

خواص ضد میکروبی بادرنجبویه به مبارزه با میکروب های مختلف، از جمله عفونت های باکتریایی و قارچی که منجر به مشکلات دهان می شوند، کمک می کند. این گیاه هنگامی که به صورت موضعی استفاده می شود، به درمان عفونت های قارچی ناشی از کاندیدا (نوع رایج مخمر) و سایر بیماری های التهابی پوست کمک می کند.

کاهش مشکلات گوارشی

بادرنجبویه درمانی سنتی برای گرفتگی عضلات معده و کاهش احتمال استفراغ است. یک مطالعه نشان داد بادرنجبویه عوارض منفی ناشی از یک عفونت باکتریایی که باعث مسمومیت می شود را کاهش می دهد.

مبارزه با سرطان

برخی از اجزای خاصی که به طور طبیعی در بادرنجبویه یافت می‌شوند با تقویت سیستم ایمنی در برابر برخی از انواع سرطان از بدن محافظت کنند.

ادرار آور

بادرنجبویه در کاهش وزن و افزایش متابولیسم مفید است. تحقیقات نشان می دهد این گیاه یک ادرارآور طبیعی است (تجمع مایعات را کاهش می دهد)، اما قبل از اینکه بتوان آن را به طور گسترده توصیه کرد، مطالعات بیشتری در مورد این خاصیت بادرنجبویه مورد نیاز است.

مسکن و کاهش دهنده تب

مواد شیمیایی طبیعی موجود دربادرنجبویه به کاهش درد، تورم و تب کمک می کند. برخی از مطالعات همچنین نشان داده اند روغن بادرنجبویه به کاهش دمای بدن کمک می کند.

درمان شوره سر

برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد اسانس بادرنجبویه دارای خواصی برای کاهش شوره سر است. کارشناسان عقیده دارند این خاصیت بادرنجبویه به دلیل توانایی این گیاه در کاهش رشد قارچی است که با شوره سر مرتبط است.

کاهش دهنده اضطراب

رایحه تازه بادرنجبویه از دیرباز در محصولاتی مانند شمع ها، صابون ها، ضدعفونی کننده ها و دافع حشرات استفاده می شود. مطالعات اسانس بادرنجبویه را با کاهش سریع اضطراب و تنش در هنگام استنشاق مرتبط می‌دانند.

عوارض جانبی بادرنجبویه

بادرنجبویه به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر است. با این حال، برخی از عوارض جانبی و تداخلات احتمالی وجود دارد که هنگام استفاده خوراکی، موضعی یا درمانی بادرنجبویه باید در نظر گرفته شود.  

در صورت استفاده موضعی، بادرنجبویه باعث تحریک پوست می شود. برای استفاده از روغن بادرنجبویه آن را با یک روغن دیگر ترکیب کنید. علاوه بر این، مصرف مقادیر زیاد عصاره این گیاه باعث ایجاد عوارضی مانند:

سرگیجه

خواب آلودگی

دهان خشک

ادرار زیاد ( پلی اوری )

افزایش اشتها

آسیب به عملکرد کبد، معده یا کلیه 

به افراد باردار توصیه می شود از مصرف بادرنجبویه خودداری کنند، مگر اینکه پزشک آنها دستور دیگری بدهد، زیرا برخی تحقیقات نشان داده است بعضی از ترکیبات موجود در اسانس بادرنجبویه برای جنین در حال رشد سمی است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان