کاهش شنوایی چه افرادی را بیشتر دچار می کند + علل و راهکار

خط سلامت: کاهش شنوایی در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما با افزایش سن، این خطر افزایش می‌یابد. از هر 3 نفر 60 سال و بالاتر یک نفر تحت تاثیر کم شنوایی قرار دارد.

کاهش شنوایی چه افرادی را بیشتر دچار می کند + علل و راهکار

کم شنوایی موجب تنهایی افراد می شود. این به طور قابل توجهی بر نحوه برقراری ارتباط تأثیر می گذارد و می تواند منجر به افزایش تنهایی و زوال شناختی در میان افراد مسن شود.

به گزارش خط سلامت کم شنوایی درمان نشده با خطر افسردگی مرتبط است. البته این بسیار متغیر است. نه فقط افراد مسن، بلکه بیش از 11 درصد از بزرگسالان بالای 18 سال که مشکل شنوایی دارند، افسردگی متوسط ​​تا شدید را تجربه می کنند.

کم شنوایی و ارتباط آن با افسردگی

کم شنوایی در بزرگسالان بسیار متعدد می باشد. حدود 37.5 نفر در شنوایی مشکل دارند. این می تواند از افزایش صدای تلویزیون تا کم شنوایی کامل یا ناشنوایی متغیر باشد. به نظر می رسد زنان و افراد جوان تر از 70 سال که با کم شنوایی دست و پنجه نرم می کنند، بیشترین افسردگی را تجربه می کنند.

کم شنوایی و انزوای اجتماعی

انزوای اجتماعی یکی دیگر از مشکلات مربوط به کم شنوایی است. این به رفاه منفی، و اعتماد به نفس پایین و اعتماد به نفس کمک می کند. اگر مطمئن نیستید که چیزها را درست شنیده‌اید، نگران حدس‌های نادرست و احمقانه به نظر رسیدن هستید یا انگار نمی‌دانید چه چیزی در حال برقراری ارتباط است.

این حتی می‌تواند باعث شود که شما بیش از حد صحبت کنید تا پنهان کنید که نمی‌توانید آنچه را که در حال وقوع است بشنوید و به مردم تصور نادرستی از اینکه واقعاً هستید، می‌دهد.

در طرف دیگر طیف، کاهش شنوایی نیز باعث اضطراب می شود، به ویژه در میان افراد جوانتر، افراد بین 20 تا 64 سال.

علائم کاهش شنوایی بر زندگی تأثیر می گذارد

افراد جوان تر نیز تحت تأثیر کم شنوایی قرار می گیرند و تأثیر آن بر زندگی آنها می تواند متفاوت باشد. 

در جوانی یا پیری، برخی از نشانه های ناشنوائی واضح می تواند منجر به نشانه هایی از مشکلات دیگر شود.  نشانه‌های مسائل روانی می‌توانند هم جسمی و هم احساسی باشند. بی خوابی، کم اشتهایی، و انرژی کم می تواند نشانه های فیزیکی باشد که با افسردگی یا اضطراب همخوانی دارد. سایر رفتارها مانند فراموشی، تکرار سوالات و مشکل در حل مشکلات می توانند از علائم اولیه زوال شناختی باشند.

اما لازم نیست اینطور باشد. تقریباً 30 میلیون نفر با اختلالات شنوایی می توانند از سمعک بهره مند شوند. این بیشتر کسانی هستند که کم شنوایی دارند.

انتظار اوضاع را بدتر می کند

معمولاً از زمانی که افراد اشتباهی را تشخیص می دهند تا زمانی که برای آن کمک می خواهند حدود 7 سال طول می کشد. با این حال، جدول زمانی متفاوت است. هرچه بیماران سختی بیشتری را درک کنند، زودتر وارد می‌شوند، اما حتی با این وجود، 4 تا 5 سال تأخیر است.

تاخیر ممکن است به دلایل زیادی باشد. برای برخی، این انگ از دست دادن شنوایی و ترس از دیدن افرادی است که از سمعک استفاده می کنند. 

تنظیم زمان می برد

عادت کردن به سمعک ممکن است زمان ببرد. میانگین آن حدود 2 تا 3 هفته است. برخی از افراد انتظار دارند که اثر مشابه زمانی باشد که یک عینک جدید می‌گیرید. ناگهان چیزهایی که می بینید واضح تر و واضح تر می شوند، اما شنیدن کمی پیچیده تر از آن است.

سمعک همه صداهای اطراف را تقویت می کند، از جمله صدای پس زمینه ای که به طور طبیعی فیلتر می کنیم. اگر مدتی است که خوب نشنیده اید، همه چیز - از جمله صدای شما - ممکن است به طرز فوق العاده بلندی به نظر برسد.

اگر اثرات کم شنوایی را احساس کردید چه باید کرد؟

با افراد دیگری که نگرش مثبت دارند وقت بگذرانید. بودن با افرادی که خوش بین هستند می تواند روحیه را بالا ببرد.

در مورد مشکلات شنوایی واقع بین باشید و زندگی را بر اساس آن تنظیم کنید. از اینکه از کسی بخواهید که حرف هایش را تکرار کند خجالت نکشید. این بهتر از اجتناب از گفتگو و عقب نشینی و گوشه گیری است.

برای کمک به کاهش خطر کلی زوال شناختی، اضطراب و افسردگی، یک برنامه ورزشی منظم داشته باشید. لازم نیست طولانی باشد. سی دقیقه پیاده روی سریع این کار را انجام می دهد.

از موقعیت هایی که شنیدن را دشوار می کند، مانند کنسرت های با صدای بلند، رستوران ها و غیره اجتناب کنید.

با حواس دیگر خود - لامسه، چشایی، بینایی - در تماس باشید تا زندگی روزمره خود را بهبود ببخشید.

 منتظر کمک نباشید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان