خواص عجیب گندم شاهدانه بر مغز + خوشمزه ترین طرز تهیه به روش مادربزرگ

خط سلامت: شاهدانه حافظه و توانایی یادگیری را بهبود می بخشد. مطالعات متعدد نشان می دهد ترکیبات موجود در شاهدانه، کیفیت فعالیت حرکتی را افزایش می دهد.

خواص عجیب گندم شاهدانه بر مغز  + خوشمزه ترین طرز تهیه به روش مادربزرگ

شاهدانه حافظه را تقویت می کند و نقش مهمی در بهبود فرایند های شناختی ایفا می کند.

به گزارش خط سلامت شاهدانه، در صورت مصرف متعادل، با مزایای فراوانی برای سلامتی همراه است و به بهبود حافظه و تقویت قدرت یادگیری کمک می کند.

شاهدانه؛ فواید و مضرات

شاهدانه اگر در حد متعادل مصرف شود، به بهبود فرایندهای شناختی و تقویت حافظه کمک می کند. درک بهتر فواید شاهدانه برای تقویت حافظه، مستلزم آشنایی با کارکرد یک انتقال دهنده عصبی معروف، یعنی استیل کولین است.

استیل کولین یک پیام رسان شیمیایی است که مسئول عملکرد طبیعی بدن و مغز است. آنزیم استیل کولین استراز، تجزیه می کند و به کولین و استات تبدیل می کند.

پژوهش ها نشان داده است ساخت استیل کولین با افزایش سن کاهش می یابد، اما آنزیم استیل کولین استراز به فعالیت خود ادامه می دهد که منجر به کاهش عملکرد مغز می شود. این عملکرد نامناسب مغز در دراز مدت بر حافظه و شناخت تأثیر می گذارد و منجر به زوال عقل و آلزایمر می شود.  محققان اشاره می کنند شاهدانه عملکرد آنزیم استیل کولین استراز را مهار می کند و باعث می شود پیشرفت بیماری های مغزی کند شود.

با این حال مصرف بیش از حد شاهدانه، با مضراتی برای مغز همراه است. داده های تحقیقاتی بیشتری برای تایید این ادعا مورد نیاز است.

طرز تهیه گندم شاهدانه 

گندم و شاهدانه یکی از تنقلات ایرانی است که قدمت زیادی دارد دستور تهیه آن را می توان از مادربزرگ ها یاد گرفت و در ایام عید نوروز از آن استفاده می شده است. 

برای تهیه گندم برشته نیاز به آموزش است. دستوری که در اینجا برای درست کردن گندم شاهدانه آورده شده است، میراث آشپزی مادربزرگ ها است.

مواد لازم گندم شاهدانه

گندم: یک کیلو

شاهدانه: نیم کیلو

جوش شیرین: نصف قاشق چای خوری

آب برنج و نمک: به مقدار لازم

دستور تهیه گندم برشته

گندم را پاک کرده سپس آنها را می شوییم بعد جوش شیرین را داخل آب برنج می ریزیم و هم می زنیم تا با هم مخلوط شوند سپس آب برنج را روی گندم می ریزیم باید آب برنج به میزانی باشد که روی گندم ها را بگیرد و اجازه می دهیم حدود دوازده ساعت گندم خیس بخورد.

گندم های خیس خورده را داخل آبکش ریخته تا آب آن برود بعد پارچه تمیزی و در اندازه مناسب را انتخاب می کنیم سپس آن را در مکان تمیز و مقابل آفتاب پهن می کنیم و گندم ها روی آن می ریزیم و آنها را پخش می کنیم تا زمانیکه گندم ها خشک شود سپس آن ها را جمع می کنیم.

گندم ها را به چند قسمت تقسیم می کنیم و هر بار یک قسمت از آن را داخل ماهیتابه می ریزیم و آن را روی حرارت متوسط قرار می دهیم و بطور مداوم آن ها را هم می زنیم تا زمانی که گندم بو داده و درشت شود و اینکار را تا اتمام گندم ها انجام می دهیم.

طرز تهیه شاهدانه

شاهدانه ها را پاک کرده و آن ها را می شوییم و داخل آبکش می ریزیم و روی آن نمک می پاشیم و مخلوط می کنیم سپس آنها را داخل ماهیتابه می ریزیم و روی آتش متوسط قرار داده و هم می زنیم تا بو داده شود و مراقب هستیم که شاهدانه ها نسوزند و بعد آن ها با را گندم برشته مخلوط کرده و گندم و شاهدانه آماده پذیرایی می باشد.

چند نکته مهم

زمانی گندم خشک شده است که گندم را می شکنیم داخل آن خشک باشد.

اگر گندم نم داشته باشد گندم برشته سفت می شود.

برخی بجای جوش شیرین از بکینگ پودر استفاده می کنند.

به گندم نمک نمی زنیم زیرا داخل آب برنج نمک می باشد.

می توان وقتی برنج می پزیم و آبکش می کنیم آب آن را مورد استفاده قرار دهیم.

اگر بخواهیم گندم شاهدانه را کنار بگذاریم بعد از سرد شدن این کار را انجام می دهیم.

شاهدانه زود می سوزد مراقب باشید نه خام باشد و نه بسوزد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان