9 دلیل سیاه شدن لب ها + راه کار

خط سلامت: لب ها درست مانند پوست و مو نیز به مراقبت و توجه نیاز دارند. پوست لب در مقایسه با پوست بدن نازک است و حتی غدد عرق ندارد.

9 دلیل سیاه شدن لب ها + راه کار

لب ها همیشه مستعد خشکی و ترک خوردن هستند. برخی افراد لکه های سیاه یا تیره را روی لب های خود مشاهده می کنند که فقط به دلیل وجود رنگدانه ها نیست.

به گزارش خط سلامت وجود لکه های تیره روی لب می تواند زنگ خطری برای سلامتی باشد.

لب ها و لکه های تیره

لب ها در فصل زمستان خشک تر می شوند . لکه های سیاه روی لب ها ممکن است به دلایل زیادی ظاهر شوند و دلیلی برای نگرانی نیستند، اما در موارد نادر، اگر لکه تیره در شکل یا اندازه تغییر کند، می تواند نشانه ملانوم دهان باشد. در اینجا برخی از دلایل احتمالی لکه های تیره روی لب وجود دارد:

 ملانوم دهان

سرطان پوست یا ملانوم دهان، شکل خطرناکی از سرطان است و معمولاً به صورت یک لکه کوچک سیاه یا قهوه ای ظاهر می شود که در رنگ، شکل یا اندازه تغییر می کند.

هایپرپیگمانتاسیون

دلایل متعددی برای هایپرپیگمانتاسیون وجود دارد، مانند تغییرات هورمونی در بدن به دلیل بارداری، زخم، نیش حشرات، جوش، محصولات مراقبت از پوست خشن و غیره. یک متخصص پوست ممکن است اسید آزلائیک، ترتینوئین، کوجیک اسید و هیدروکینون را برای کمک به روشن شدن لکه های تیره روی لب تجویز کند .

واکنش های آلرژیک به محصولات

لکه های سیاه روی لب ها نیز ممکن است به دلیل واکنش آلرژیک به محصول جدیدی که استفاده می کنید ظاهر شوند. به این وضعیت، کیلیت تماسی آلرژیک یا کیلیت تماسی رنگدانه ای نیز گفته می شود. این  مسئله به دلیل خمیر دندان، دهان شویه، رنگ مو، عطر، رژ لب، بالم لب، طعم دهنده ها و حتی نیکل موجود در چای سبز نیز می باشد.

 آنژیوکراتوم فوردایس

این لکه‌ها که معمولاً در اثر گشاد شدن مویرگ‌های پوست ایجاد می‌شوند، معمولاً قرمز تیره، سیاه، آبی مایل به قرمز یا بنفش هستند. همچنین در سایر نواحی پوست ظاهر می شوندو اگر درمان نشود، ظاهری شبیه زگیل پیدا می‌کند و گاهی اوقات منجر به خونریزی، ترومبوز، درد و/یا التهاب شود.

هموکروماتوز یا آهن زیاد

هنگامی که بدن شروع به ذخیره و جذب بیش از حد آهن می کند، باعث ایجاد مشکلاتی مانند لکه های سیاه روی پوست، خستگی، مشکلات کبدی و درد می شود. برای کاهش میزان آهن در بدن، پزشک به شما داروهایی می دهد و از شما می خواهد که مصرف مکمل های آهن را متوقف کنید.

کم آبی بدن

اگر دچار کم آبی هستید، علائم آن ابتدا روی پوست و لب های شما ظاهر می شود. لب‌های خشک و ترک خورده منجر به انگیزه لیسیدن یا گاز گرفتن آن‌ها می‌شود که منجر به هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب و لکه‌های سیاه و تیره می‌شود.

 لکه های خورشیدی

این عارضه به عنوان کراتوز اکتینیک شناخته می شود، این لکه ها در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید و آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش ایجاد می شوند و نیاز به درمان هایی مانند انجماد یا لایه برداری شیمیایی تحت مراقبت حرفه ای دارد.

کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 منجر به تیره شدن پوست می شود و نشان دهنده کم خونی و علائم دیگر مانند زخم در دهان، تحریک پذیری، قرمزی زبان، درد زبان، زردی پوست و ... می باشد. 

سیگار کشیدن

سیگار باعث ایجاد لکه های تیره روی لب ها می شود و راه حل این است که سیگار را ترک کنید و به پوست زمان دهید تا بهبود یابد.

داروها

برخی از داروها، از جمله داروهای ضد مالاریا، مسکن ها، ضد میکروبی ها و غیره باعث ایجاد رنگدانه می شوند.

اختلالات هورمونی

تیروئید نامتعادل یا سایر هورمون‌ها به ایجاد لکه‌های سیاه روی پوست کمک می کند، که نیاز به درمان هدفمند برای بازگرداندن سطوح هورمونی دارد.

ماکول ملانوتیک

این یک نوع هایپرپیگمانتاسیون غیر سرطانی است که در نتیجه تولید بیش از حد ملانین ایجاد می شود و اغلب با مداخلات پزشکی مناسب و محافظت در برابر آفتاب درمان می شود.

 سندرم لاژیر-هونزیکر

این عارضه به طور معمول خوش خیم است، این وضعیت به خوبی به لیزر درمانی بدون نیاز به مداخله پزشکی گسترده پاسخ می دهد.

 سندرم پتز جگرز

این علت لکه های سیاه روی لب ها اغلب با سرطان معده مرتبط است. لکه ها می توانند روی چشم ها، بینی، دست ها، دهان یا انگشتان ظاهر شوند. در صورت عدم درمان به موقع  بدخیم می شوند. آزمایش خون منظم در مناطق مستعد سرطان، از بین بردن لکه های خونریزی دهنده و درمان تومورهای معده گزینه های رایج برای درمان هستند.

نکاتی برای مدیریت لکه های تیره روی لب:

 با نوشیدن آب فراوان و استفاده از بالم ها یا کرم های مرطوب کننده لب ها را به خوبی هیدراته نگه دارید.

به آرامی لب ها را به طور مرتب لایه برداری کنید تا سلول های مرده پوست از بین برود و باعث افزایش گردش سلولی شود.

 به دنبال درمان های لب حاوی موادی مانند نیاسینامید، ویتامین C، اسید کوجیک یا عصاره شیرین بیان باشید که به دلیل خاصیت روشن کنندگی پوست خود شناخته شده اند. این درمان ها را به طور مداوم برای هدف قرار دادن مستقیم لکه های تیره اعمال کنید.

 از یک رژیم غذایی متعادل غنی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها برای حمایت از سلامت کلی پوست، از جمله پوست ظریف لب ها استفاده کنید.

سیگار کشیدن لب ها را تیره می کند و لکه های تیره موجود را بدتر می کند. ترک سیگار یا اجتناب از قرار گرفتن در معرض دود تنباکو به جلوگیری از مشکلات بیشتر رنگدانه کمک می کند.

 اگر با وجود درمان های خانگی، لکه های تیره باقی ماند، برای درمان بهتر با متخصص پوست مشورت کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان