این چای بدون کافئین را با خیال راحت سر بکشید /خواص اش بی نظیر است

خط سلامت: چای رویبوس یکی از انواع دمنوش هایی است که فواید زیادی دارد. اغلب افراد با این چای خوشمزه آشنایی ندارند.

این چای بدون کافئین را با خیال راحت سر بکشید /خواص اش بی نظیر است

چای رویبوس در واقع نوعی دمنوش است و مانند همه دمنوش ها فواید زیادی دارد.

به گزارش خط سلامت چای رویبوس در بهبود عملکرد بدن نقش دارد و برای مشکلات گوناگونی قابل استفاده است. 

چای رویبوس چه خاصیتی دارد؟

رویبوس یک چای گیاهی قرمز معطر زیبا با طعمی طبیعی شیرین و رایحه گلی، منحصراً در کوه‌های Cederberg آفریقای جنوبی و روی بوته‌ای می‌روید که بسیار متفاوت از گیاهان چای سنتی است. بوته قرمز (رویبوس) حدود 3 فوت بلند می شود و دارای برگ های سوزنی مانند درخت کاج است.

اگرچه تمام چای رویبوس موجود در بازار به طور طبیعی تخمیر و خشک می شود تا به رنگ قرمز تیره خود برسد، برگ های رویبوس هنگام برداشت سبز می شوند و این چای تخمیر نشده در برخی مکان های تخصصی موجود است و آنتی اکسیدان بیشتری دارد.

چای رویبوس هنوز به محبوبیتی که چای سبز دارد، نرسیده است، اما مشخص شده است رویبوس به همان اندازه، فواید دارد. توجه به این نکته مهم است که رویبوس از نظر فنی یک چای گیاهی است و یک چای واقعی نیست.

چای رویبوس به طور طبیعی بدون کافئین، ملایم شیرین و خوشمزه با طعمی شبیه عسل و گل رز است. رویبوس  دارای مزایای قابل توجه دیگری است:

آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها

پلی فنول ها ترکیباتی هستند که به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی در بدن شناخته شده اند. چای رویبوس تا 50 درصد پلی فنول ها و آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به چای سبز دارد و با نگرانی های اخیر در مورد میزان تشعشع در چای سبز می تواند جایگزین خوبی باشد.

این به خصوص دارای دو پلی فنول منحصر به فرد است، از جمله یکی که فقط در رویبوس به نام آسپالاتین یافت می شود. اخیراً به عنوان منبع سوپر اکسید دیسموتاز، یک آنتی اکسیدان بسیار قوی، شناسایی شده است. تحقیقات نشان می دهد  این آنتی اکسیدان ها در برابر اثرات رادیکال های آزاد محافظت می کنند. 

محتوای مواد مغذی

چای رویبوس منبع خوبی از مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، پتاسیم، مس، روی و منیزیم است. در بسیاری از نقاط جهان، رویبوس به دلیل محتوای بالای مواد معدنی و اسید آلفا هیدروکسی برای سلامت پوست، مو و استخوان مصرف می شود و به کودکانی که نسبت به لبنیات حساسیت ندارند به عنوان منبع کلسیم جایگزین می دهند.

چای رویبوس حاوی بسیاری از مواد معدنی و مواد مغذی در تعادل هم افزایی است، بنابراین برای جذب بهتر با هم کار می کنند. به عنوان مثال، حاوی منیزیم برای متعادل کردن و کمک به جذب کلسیم، مس برای متعادل کردن و کمک به جذب روی و... است.

کوئرستین

رویبوس به عنوان منبع فلاونوئیدهای لوتئولین و کوئرستین شناخته شده است که حاوی حدود 1.5 میلی گرم در هر فنجان است. در آزمایش‌های آزمایشگاهی، به نظر می‌رسد این فلاونوئیدها اثر محافظتی در برابر انواع خاصی از سرطان دارند و در مطالعات آزمایشگاهی باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شوند. 

جذب آهن

رویبوس اغلب در دوران بارداری و برای کسانی که کم خون هستند توصیه می شود زیرا به جذب آهن و سایر مواد مغذی کمک می کند.

بدون کافئین

چای رویبوس به طور طبیعی بدون کافئین است و آن را به یک نوشیدنی عالی و منبع آنتی اکسیدانی برای کسانی که از کافئین اجتناب می کنند و نمی توانند قهوه یا چای های دیگر بنوشند، تبدیل می کند.

بدون اسید اگزالیک

اسید اگزالیک یک ترکیب طبیعی در چای، شکلات و برخی از میوه ها و سبزیجات مانند سبزی های برگدار خام است. هنگامی که بدن عملکرد مطلوبی داشته باشد، اسید اگزالیک به طور طبیعی از طریق ادرار دفع می شود، اما می تواند با مواد معدنی موجود در بدن ترکیب شود و اگزالات، نوعی کریستال نمک، ایجاد کند.

این اگزالات ها می توانند در بدن انباشته شوند و به سنگ کلیه، سنگ مثانه و سایر مشکلات کمک کنند. به کسانی که با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند اغلب گفته می شود که از چای پرهیز کنند و رویبوس به دلیل کمبود اسید اگزالیک یک جایگزین بی خطر در نظر گرفته می شود.

کرایزوریول

رویبوس حاوی ترکیبی به نام کریزواریول است که گردش خون را بهبود می بخشد. شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می دهد در حمایت از موارد مرتبط با گردش خون مانند فشار خون و سلامت قلب مفید است. 

خواب بهتر

رویبوس دارای خواص تسکین دهنده طبیعی است که بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارد و باعث آرامش می شود. این یکی از دلایلی است که اغلب در آفریقای جنوبی به کودکان داده می شود، اما بسیاری از آنها به عنوان یک کمک خواب طبیعی و کمک به رفع بی خوابی از آن استفاده می کنند. دلیل دیگری که باعث بهبود خواب با کیفیت می شود این است که اغلب به عنوان جایگزینی بدون کافئین برای قهوه و چای سنتی استفاده می شود، زیرا حذف کافئین به بهبود کیفیت خواب کمک می کند.

نحوه دم کردن چای رویبوس

از آنجا که چای رویبوس هرگز تلخ نیست و به طور طبیعی طعم شیرینی دارد (اما کالری آن صفر است)، گرم یا سرد آن عالی است. باید مدت زمان بیشتری نسبت به سایر چای ها دم کرد زیرا کمبود تانن آن از تلخ شدن آن حتی پس از مدت زمان طولانی دم کردن جلوگیری می کند.

1 قاشق چای خوری چای رویبوس را در یک قوری قرار دهید و در یک لیوان بریزید. 1 فنجان آب را بجوشانید و در لیوان بریزید. حداقل 5 دقیقه تا 15 دقیقه دم کنید. در صورت تمایل می توانید با عسل یا شیرین کننده طبیعی شیرین کنید.

مقدار رویبوس را دو برابر کنید (حداکثر 2 قاشق غذاخوری) و در یک قوری قرار دهید. 1 فنجان آب جوش را روی چای بریزید و بگذارید حداقل 10 دقیقه دم بکشد و خنک شود. در صورت تمایل با عسل یا شیرین کننده های طبیعی دیگر شیرین کنید. روی یخ بریزید و بلافاصله سرو کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان