این 5 بیماری موجب کوررنگی می شود + تشخیص و درمان

خط سلامت: کوررنگی یکی از بیماری های دیداری است که برخی افراد به آن مبتلا می شوند. این بیماری در بیشتر موارد ارثی است و لازم است کودک در سنین پایین توسط چشم پزشک معاینه شود.

این 5 بیماری موجب کوررنگی می شود + تشخیص و درمان

افرادی که کور رنگ هستند، در حداقل یک نوع سلول مخروطی مشکل دارند. ممکن است آن مخروط ها از بین رفته باشند، یا ممکن است رنگی متفاوت از آنچه باید نشان دهند. به عنوان مثال، برخی از مخروط ها دارای کدگذاری ژنتیکی معیوب برای مواد شیمیایی حساس به رنگ خاص هستند.

به گزارش خط سلامت کوررنگی در مواردی که ارثی نباشد قابل درمان است. اما کوررنگی های ارثی اغلب درمان نمی شوند.

در هر صورت، آنها اطلاعات درست را به مغز ارسال می کنند. از آنجایی که سلول های مخروطی به افراد کمک می‌کنند جزئیات دقیق چیزی را که به آن نگاه می‌کنند ببینند، کوررنگی باعث می شود کمی واضح‌ تر ببینند.

تاثیر ژن ها در کوررنگی

اکثر افرادی که کوررنگی دارند با آن متولد می شوند. این به این دلیل است که با ژن هایی که از والدین دریافت می کنند شروع می شود. این ژن ها دستورالعمل درستی در مورد چگونگی ساخت رنگدانه های آبی، قرمز و سبز برای مخروط ها به بدن نمی دهند. بدون رنگدانه ها، مخروط ها رنگ ها را تشخیص نمی دهند.

تاثیر بیماری ها در کوررنگی

کوررنگی برخی از افرادی که با آن متولد نشده اند را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از بیماری های چشمی منجر به آن می شوند و همراه با سرطان خون، بیماری پارکینسون، بیماری آلزایمر، کم خونی داسی شکل یا اختلال مصرف الکل رخ می دهد.

تاثیر دارو و مواد شیمیایی در کوررنگی

برخی داروها - از جمله برخی که بیماری قلبی، فشار خون بالا، اختلال نعوظ، بیماری های عصبی یا اختلالات روانی را درمان می کنند - کوررنگی را به عنوان یک عارضه جانبی دارند. کوررنگی ناشی از کار در اطراف مواد شیمیایی مانند کودها یا حلال ها نیز دیده می شود. 

علل کوررنگی

کودکی که دارای کور رنگی است، تا زمانی که نام رنگ ها را یاد نگیرد، قابل تشخیص نیست. یا در مدرسه با امتحانات یا تکالیف درسی که از مواد رنگی استفاده می کنند، مشکل دارد. این ایده خوبی است که بینایی رنگی کودکان را در حدود 4 سالگی آزمایش کنند. اگر کوررنگی در خانواده وجود دارد، کودک حتما توسط چشم پزشک آزمایش شود.

تشخیص کوررنگی

راه اصلی برای تشخیص کوررنگی تست رنگ ایشیهارا است. در این تست از تصاویر نقاط در رنگ های مختلف استفاده می کنند. اگر رنگ را به درستی ببینند، یک عدد یا شکل دیگری را در هر تصویر خواهند دید. اگر کور رنگ هستند، نمی بینند.

درمان کوررنگی

اگر کوررنگی به دلیل بیماری یا عارضه جانبی داروهای تجویزی شروع شده است، باید برای درمان اقدام شود. اما نوع اصلی کوررنگی، نوعی که از والدین به ارث برده می شود، قابل اصلاح نیست. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان