افسانه تاثیر مثبت موسیقی موتزارت بر بیماری صرع

خط سلامت: ادعای تاثیر مثبت موسیقی موتزارت بر بیماری صرع، به ویژه سونات KV448، سال‌هاست که در جامعه رواج دارد. اما یک مطالعه جدید و جامع نشان می‌دهد که این ادعاها فاقد پایه علمی قوی هستند.

افسانه تاثیر مثبت موسیقی موتزارت بر بیماری صرع

برای چندین دهه، موسیقی ولفگانگ آمادئوس موتزارت ، به ویژه سونات KV448، به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری صرع تبلیغ شده است. گفته می‌شود که گوش دادن به این موسیقی می‌تواند علائم بیماری را کاهش داده و حتی به طور کلی آن را بهبود بخشد. اما آیا این ادعاها واقعیت دارند؟

به گزارش خط سلامت پژوهشگران دانشگاه وین پس از بررسی گسترده مطالعات پیشین، به این نتیجه رسیدند که شواهد کافی برای تایید ادعایی مبنی بر تاثیر مثبت موسیقی موتزارت بر بیماری صرع، وجود ندارد.

آیا گوش دادن به موسیقی موتزارت باعث کاهش علایم صرع می شود؟

یک مطالعه جدید که توسط پژوهشگران دانشگاه وین انجام شده است، به این سوال پاسخ منفی می‌دهد. این پژوهشگران با بررسی دقیق تمام مطالعات قبلی در این زمینه، دریافتند که هیچ مدرک علمی قابل اعتمادی برای تایید تاثیر مثبت موسیقی موتزارت بر صرع وجود ندارد.

دلایل رد ادعای تاثیر موتزارت بر صرع

بسیاری از مطالعات قبلی که از تاثیر موتزارت بر صرع حمایت می‌کردند، دارای حجم نمونه کوچک، روش‌های تحقیقاتی ضعیف و گزارش‌دهی ناقص بودند.

همچنین برخی از نتایج مثبت گزارش شده در مطالعات قبلی، ممکن است به دلیل اثر دارونما بوده باشد. یعنی بیماران به دلیل انتظار بهبودی، احساس بهتری داشته‌اند.

برخی از پژوهشگران ممکن است نتایج مطلوب خود را برجسته کرده و نتایج منفی را نادیده گرفته باشند.

اگرچه موسیقی موتزارت بسیار زیبا و دلنشین است، اما نمی‌توان از آن به عنوان درمانی برای بیماری صرع استفاده کرد. بیماران مبتلا به صرع باید برای درمان به پزشک مراجعه کنند و از روش‌های درمانی تایید شده پزشکی استفاده کنند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان