3 بازی برای افزایش خودکنترلی در کودکان

خط سلامت :چگونه خودکنترلی در کودکان تکامل می یابد؟ وقتی بچه‌ها بزرگتر می‌شوند، در سه زمینه خودکنترلی ایجاد می‌کنند: کنترل حرکت، بنابراین بچه‌ها دائماً به روش‌های نامناسب حرکت نمی‌کنند ، کنترل تکانه بنابراین بچه‌ها «ترمزهای ذهنی» می‌کنند و می‌ایستند و قبل از انجام یا گفتن چیزی فکر می‌کنند.

3 بازی برای افزایش خودکنترلی در کودکان

کودکان از چه سنی خودکنترلی پیدا می کنند؟

به طور کلی سیستم های دوگانه خودکنترلی دارای منحنی های رشدی متفاوتی در کودکان 3 تا 9 ساله است .

به گزارش خط سلامت به طور خاص، سیستم کنترل ضعیف ثابت می ماند، در حالی که سیستم خودکنترلی خوب بین سنین 5 تا 6 سالگی بهبود می یابد.

چگونه خودکنترلی را به کودک بیاموزیم؟

مهم است که با حفظ آرامش، خودکنترلی یا خودتنظیمی را مدل کنید. یک لمس ملایم، همدلی و تأیید احساسات آنها ارائه دهید.

از اینجا می‌توانید کودکانی را که دارای اقتدار هستند راهنمایی کنید تا از راهبردهای آرامش‌بخش برای حفظ کنترل و سازگاری با محیط خود استفاده کنند.

توانایی مدیریت هیجانات و حفظ آرامش مسئله مهمی در زندگی افراد است. با یادگیری مهارت خود کنترلی فرد به کنترل و تنظیم مهارت ها دست می یابد.

خود کنترلی در هر دوره سنی قابل یادگیری است اما بهتر است از ابتدای کودکی آموزش داده شود. والدین با چند راه کار قادر خواهند بود خود کنترلی را به فرزندان آموزش دهند.

افزایش خودکنترلی در کودک

به کودک کمک شود تا مهارت‌ های توجه را توسعه داده تا حافظه فعال او گسترده شود.  اگر کودک آمادگی ذهنی خوبی داشته باشد، بازیابی مواردی که به ذهن سپرده کار دشواری نیست.

برخی کودکان تکانشی و آشفته، از ظرفیت پایین حافظه فعال رنج می‌ برند.

واکنش مناسب به هیجانات

والدین به روش‌های متفاوت به هیجانات منفی کودک پاسخ می‌ دهند. برخی آسان گیر و برخی سخت گیر هستند.

این روش ‌ها کمک‌ کننده نیستند چون به کودک یاد نمی‌ دهند خود را چگونه نظم ببخشد. در عوض، وقتی والدین به طور منطقی با کودک درباره احساسات حرف می‌ زنند، خیلی یکدل ‌تر هستند و به روش‌ های مفید تری برای غلبه بر مشکلات دست پیدا می‌ کنند. به این کار، آماده‌سازی هیجانی می‌ گویند که با موفقیت‌ های کودک ارتباط دارد.

تشویق و تمرین

برنامه‌ ریزی برای مفهوم خود نظم‌ بخشی خیلی مهم است. باید به کودک یاد دهیم برنامه‌ ریزی کند. افرادی که برنامه ‌ریزی می‌ کنند، عملکرد را در تمرین تکالیف معینی بهبود می بخشند.

بازی‌ هایی وجود دارد که بازیکنان را برای برنامه‌ ریزی کردن تشویق می ‌کند و در این بازی‌ ها تکنیک‌ هایی آموزش داده می ‌شود که کودک آنها را در موقعیت‌ های مختلف به کار می گیرد.

خود صحبتی یا گفتار برای کودک مفید است. بخشی از توانایی‌ های برنامه‌ ریزی کردن بستگی به توانایی‌ های کلامی دارد. کودکی که از لغات و عبارات برای خود نظم ‌بخشی‌ استفاده می‌ کند، بهتر خواسته‌ های خود را به تأخیر می اندازد و برای پاداش بیشتر صبر می کند.

سبک مناسب برای والدین

سبک فرزند پروری روی رشد و خود کنترلی تأثیر دارد. کودکی که مهارت‌ های خود کنترلی ضعیفی دارد، والدینی دارد که از جملات زیر در ارتباط با مسائل فرزند استفاده می ‌کنند:

من رفتار کودکم را نادیده می گیرم.

من هر چیزی کودکم بخواهد، به او می‌دهم.

والدین آسان گیر، کودک را در معرض خطر پرخاشگری اجتماعی قرار می‌ دهند و این باعث خود رأیی کودک می‌ شود. کودکان والدینی که خیلی زود تسلیم می ‌شوند در مهارت‌ های خود کنترلی‌ مشکل دارند.

تنبیه بدنی وقتی به عنوان یک روش کنترل معمول مورد استفاده قرار می‌ گیرد، با رشد خود کنترلی مداخله می کند.

بازی ‌های خود کنترلی

برخی بازی‌ ها قوانین خاصی دارد، از جمله بازی «چراغ سبز، چراغ قرمز». این بازی به کودک یاد می دهد وقتی عبارت «چراغ سبز» را می ‌شنود، به جلو حرکت کند و وقتی عبارت «چراغ قرمز» را می‌ شنود، سر جایش بماند.

این بازی توانایی‌ های کودک برای برعکس رفتار کردن را می ‌سنجد اما او باید تکانه‌های خود را بازداری کند و خود کنترلی را تمرین کند. 

انواع بازی های خود کنترلی

بازی یخ زدن

در این بازی، کودک وقتی موسیقی آغاز می‌ شود، شروع به بازی می‌ کند و وقتی موسیقی ایست می‌ کند، کودک سر جای خود یخ می‌ زند. همچنین کودک یاد می ‌گیرد با آهنگ‌ های تند، سریع برقصد و با آهنگ‌ های ملایم، آرام‌ تر برقصد.

در بازی دیگری کودک نباید رقص را با متوقف کردن آهنگ قطع کند. کودکان نخست فرشی رنگی دریافت کرده و روی آن ایستادند.

آنها قبل از بازی، یک رقص ویژه را یاد گرفتند. چندین فرش رنگی مختلف روی زمین بود و هر رنگ با یک مدل رقص ارتباط داشت و کودک می‌ بایست روی هر فرش که قرار می ‌گرفت، رقص خاصی می‌ کرد.

رهبر ارکستر

در این بازی کودک با آلات موسیقیایی بازی می‌ کند. یک فرد بزرگسال با چوب ارکستر او را راهنمایی می‌ کند. اگر او چوب را محکم تکان دهد، می ‌بایست با ضربه‌ های بلند بنوازد و وقتی آرام تکان می‌ دهد، می‌ بایست ملایم بنوازند و در مرحله بعد، بازی برعکس می‌ شود.

بر طبل کوبیدن

معلم به کودک می ‌گوید حرکات بدن را با توجه به صدای طبل تنظیم کند. به طور مثال، وقتی کودک صدای بلند از طبل شنید، فرار کند و وقتی صدای آرام شنید، بخزد و در مرحله بعد، بازی برعکس می‌ شود.

کودکان هفته‌ ای دوبار به مدت ٣٠ دقیقه این بازی‌ ها را انجام می‌ دادند و بعد از ٨ هفته محققان مهارت‌ های خود کنترلی کودکان را ارزیابی کردند.

آنها دریافتند کودکانی که بازی را با خود کنترلی متوسط آغاز کرده بودند، بهبودی نشان دادند.برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان