چه افرادی اقدام به دزدی ملایم می کنند؟

خط سلامت: تا حالا چیزی در مورد دزدی ملایم به گوش تان خوده است؟ تاحالا برای تان اتفاق افتاده که یک نفر یک وسیله بی ارزش مانند درب ظرف غذا خوری را از شما سرقت کند؟ به نظر شما علت این دزدی های کوچک چه چیزی است؟

چه افرادی اقدام به دزدی ملایم می کنند؟

چرا برخی افراد دست به دزدی کردن های پیش پا افتاده می زنند؟ 

به گزارش خط سلامت محققان در تلاش برای کشف علت دزدی های پیش پا افتاده ( مثل زمانی که در محل کار، همکارتان نوشابه شما را از یخچال برمی دارد و می خورد)، متوجه شدند این قبیل دزدی ها ممکن است توسط افرادی رقم بخورد که به هیچ عنوان چشم داشتی به پول شما ندارد!

علت دزدی های کوچک چیست؟

آزمایش دکتر دن آریلی در زمینه اقتصاد رفتاری، حقیقت جالبی را در خصوص علت دزدی های کوچک و پیش پا افتاده ارائه داده است.

برای انجام این آزمایش این محققان در تعدادی از یخچال های خوابگاه دانشجویی دانشگاه MIT آمریکا ۶ بسته کوکاکولا قرار داد. همه نوشابه ها ظرف ۷۲ ساعت توسط دانشجویان برداشته شدند. آریلی در ادامه به جای نوشابه، پول در یخچال ها گذاشت. همان دانشجویانی که نوشابه ها را برداشته و خورده بودند، به پول ها دست نزدند و سرانجام خود دکتر آریلی، پول ها را جمع کرد.

او آزمایش های بیشتری انجام داد. مثلاً در یک آزمایش به دانشجویان تعدادی سوال دادند؛ به آنها گفته شد به ازای هر پاسخ صحیح، مبلغی پول نقد می گیرند. به گروه دیگر گفته شد در قبال هر پاسخ صحیح، ژتونی می گیرند و می توانند آن ژتون را در همان اتاق، به پول نقد تبدیل کنند. نکته این بود که هر دانشجو، خودش تعداد پاسخ های صحیح اش را می شمرد و به آزمونگر اعلام می کرد و بر اساس خوداظهاری، «پول» یا «ژتون قابل تبدیل به پول» می گرفت.

پول یا ژتون؟ کدام باعث تقلب دانشجویان شد؟

 به نظر شما در آزمایش مذکور، کدام دسته از دانشجویان در گزارش خود به ناظر، بیشتر تقلب کردند؟

دانشجویانی که قرار بود پول بگیرند، کمتر تقلب کردند ولی گروه دیگر با ناراستی، نمرات خود را بیش از واقعیت اعلام کردند. محققان عقیده دارند علت اصلی این پدیده، تا حدودی به حساسیت بالای انسان ها به پول برمی گردد، البتع در این زمینه نمی توان نقش میزان اخلاق مداری افراد را نادیده گرفت.

به عبارت دیگر می توان گفت: انسان ها نسبت به  پول حساسیت بیشتری دارند و اگر صلدق باشند، هرگز به  پول دیگران تعدی نمی کنند اما این حساسیت در قبال اشیاء دیگری که آنها نیز ارزش پولی دارند، کمتر می شود؛ شاید اسم این پدیده را بتوان  دزدی ملایم گذاشت. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان