تفاوت های روانی افراد امیدوار با ناامید

خط سلامت: امید در روانشناسی چیست؟ امید این باور است که آینده شما بهتر از حال خواهد بود و توانایی تحقق آن را دارید .

تفاوت های روانی افراد امیدوار با ناامید

امید شامل خوش بینی و نگرش است. این تعریف از امید مبتنی بر "نظریه امید" است، یک مفهوم روانشناسی مثبت که توسط روانشناس آمریکایی چارلز اسنایدر توسعه یافته است.

امید یک ارزش در زندگی است

به گزارش خط سلامت افرادی که سطوح بالاتری از امید دارند، کمتر احتمال دارد علائم افسردگی و اضطراب را تجربه کنند. امید با بسیاری از پیامدهای مثبت دیگر، از جمله سطوح بالاتر بهزیستی روانی، رضایت از زندگی، شادی و معنای زندگی مرتبط است.

چه چیزی باعث ایجاد امید می شود؟

بر اساس نظریه امید اسنایدر، امیدواری یک نیروی انسانی است که حیات را حفظ می کند که از سه جزء متمایز اما مرتبط تشکیل شده است: تفکر اهداف - مفهوم سازی واضح از اهداف ارزشمند. تفکر مسیرها - ظرفیت توسعه استراتژی های خاص برای رسیدن به آن اهداف.

امید یکی از مهم ترین سرمایه های روانشناختی انسان است که از آن به عنوان شاهراه رسیدن به موفقیت یاد می شود.

 امید به فرد کمک می کند هدفی قابل دستیابی را شناسایی کرده و به دنبال بهترین راه برای تحقق آن باشد.

امید چیست؟

امید یکی از مهم ترین سرمایه های روانشناختی انسان است که نقش مهمی در تعیین هدف زندگی و انتخاب بهترین راه برای رسیدن به آن دارد.

برخی صاحب نظران امید را نوعی مفهوم برای خودشکوفایی انسان می دانند که در پس شکل گیری رشد شناختی حاصل می شود، بدین معنا که امید در صورت حاصل شدن شناخت و درک هدف زندگی ایجاد می شود.

رابطه امید با موفقیت

تحقیقات نشان می دهد باور به موفقیت که محصول امیدواری است، نقش مهی در دست یابی به موفقیت درعرصه های مختلف زندگی ایفا می کند.

بین امید و دستیابی به موفقیت رابطه دو سویه و متقابلی وجود دارد؛ امید انگیزه فرد را برای تلاش کردن و تحقق اهدافش افزایش می دهد و رسیدن به اهداف، فرد را برای ادامه مسیر رشد با انگیزه می سازد و امید را افزایش می دهد.

پیامدهای منفی ناامیدی

افرادی که سطح امید درآن ها پایین است به راحتی در برابر قالب های فکری دیگران و سایر عوامل محیطی مانند گروه همسالان تسلیم می شوند.

یک فرد ناامید به راحتی از محیط اطراف خود تاثیر می پذیرد و معمولا عزت نفس و خودکارآمدی پایینی را تجربه می کند.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان