از دست دادن شریک عشقی چقدر دردناک است؟

خط سلامت: ترس از دست دادن و احساس رها شدگی با سبک دلبستگی افراد رابطه دارد.

از دست دادن شریک عشقی چقدر دردناک است؟

ترس از دست دادن و احساس رها شدگی با تجربیات دوران کودکی رابطه دارد.

به گزارش خط سلامت ترس از دست دادن بر تصمیم گیری های انسان تأثیر می گذارد. افرادی که در روابط خود همواره با ترس از دست دادن دست و پنجه نرم می کنند، معمولا چشم خود را بر نقایص و کاستی های غیر قابل انکار رابطه می بندند.

ترس از دست دادن و سبک دلبستگی

ترس از دست دادن و احساس رها شدگی با تجربیات دوران کودکی رابطه دارد.

 نظریه دلبستگی یک تئوری روانشناختی است که کیفیت ارتباط پایدار دوران کودکی را توصیف می کند. 

در حقیقت مشخص شده است سبک دلبستگی افراد، نشان دهنده این است که آن ها تا چه حد در دوران بزرگسالی ترس از دست دادن را تجربه می کنند.

انواع سبک دلبستگی

سبک های دلبستگی، بر اساس کیفیت رابطه کودک با مراقبان خود ( خصوصا مادر) به چند دسته تقسیم می شوند.

مری آینزورث روانشناس و جان بولبی روانپزشک این نظریه را در دهه های 1960 و 70 توسعه دادند. نظریه پردازان چهار سبک کلی را پیشنهاد می کنند:

سبک دلبستگی ایمن 

سبک دلبستگی اجتنابی

سبک دلبستگی اضطرابی

سبک دلبستگی آشفته

سبک دلبستگی ایمن 

بزرگسالان با سبک دلبستگی ایمن (58 درصد) ترس کمی از رها شدن نشان می‌دهند و به شریک زندگی خود اعتماد می کنند، بدون اینکه به دنبال تأیید بیش از حد باشند. آنها دارای ادراک مثبت از خود و اعتماد به دیگران هستند و صمیمیت و وابستگی متقابل را ارزشمند می دانند. افراد دلبسته ایمن به طور مؤثری ارتباط برقرار می کنند، تعارضات را به طور سازنده مدیریت می کنند و معمولاً از روابط پایدار و کامل لذت می برند.

سبک دلبستگی اجتنابی

سبک دلبستگی اجتنابی (23 درصد) با کسانی که استقلال و خودکفایی را در اولویت قرار می دهند مشخص می شود. این افراد با داشتن دیدگاه های مثبت نسبت به خود، تمایل به سرکوب احساسات دارند و در روابط با اعتماد و تعهد مبارزه می کنند. رفتارهای این افراد نشان دهنده این است که از رها شدن تا حدودی می ترسند و از صمیمیت بین فردی به شیوه ای فعالانه اجتناب می کنند.

سبک دلبستگی مضطرب

افراد با سبک دلبستگی مضطرب (19 درصد) سطح بالایی از اضطراب، ترس از طرد شدن و رها شدن را نشان می دهند. تصورات منفی از خود اما دیدگاه های مثبت از دیگران در این افراد رایج است.  وابستگی بیش از حد از ویژگی های بارز این افراد است.

سبک دلبستگی آشفته

افرادی که دارای سبک دلبستگی آشفته هستند (درصد نامشخص) دیدگاه های منفی نسبت به خود و دیگران دارند. آنها مشتاق صمیمیت هستند، اما از طرد شدن یا خیانت بالقوه می ترسند و بین جستجوی نزدیکی و دور کردن دیگران در نوسان هستند. مشکلات مربوط به خودتنظیمی ممکن است در این افراد برجسته باشد و پیچیدگی‌های این سبک دلبستگی نابسامان را نشان دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان