روانشناسی شخصیت / جملاتی که افراد با ذهنیت استحقاق دائم تکرار می کنند

خط سلامت: ذهنیت استحقاق چیست؟ همه ما با افرادی برخورد کرده‌ایم که احساس حق به جانب بودن دارند. کسی که خواسته بدون رزرو قبل از شما در یک رستوران شلوغ بنشیند.

روانشناسی شخصیت / جملاتی که افراد با ذهنیت استحقاق دائم تکرار می کنند

به زبان ساده، افرادی که احساس حق طلبی دارند فکر می کنند قوانین در مورد آنها صدق نمی کند . 

حس استحقاق چیست؟

به گزارش خط سلامت تو به من بدهکاری. ذهنیت استحقاق به عنوان احساس استحقاق یا مدیون لطف تعریف می‌شود.

استحقاق یک ویژگی شخصیتی خودشیفته است . دقیقاً معلوم نیست این ذهنیت چگونه شکل می گیرد. ممکن است به دلیل عوامل اجتماعی مانند: 

محیطی که فرد در آن بزرگ شده 

رفتار پدر و مادر با او

هواره کسی مشکلات را برای شان  حل کرده است

محیطی که در آن بزرگ شده‌اید، می‌تواند بر نحوه دید شما از جهان و انتظارات تان از دیگران تأثیر بگذارد. حتی می تواند بر روابط شخصی و حرفه ای تأثیر بگذارد. 

چگونه ذهنیت استحقاقی بر روابط و سلامت روان تأثیر می گذارد

افراد دارای ذهنیت استحقاق اغلب خود را برتر از دیگران می دانند. جای تعجب نیست که این طرز تفکر بر روابط بین فردی تأثیر می گذارد. 

آسیب طولانی مدت

وقتی فکر می کنید حق دارید نسبت به دیگران دریافت بهتری داشته باشید یا قوانین در مورد شما اعمال نمی شود، احتمال اینکه در درازمدت متضرر شوید بیشتر است. با توجه به اینکه شما به سادگی معتقدید آنچه را که مدیون هستید دریافت نمی کنید، ذهنیت استحقاق می تواند منجر به موارد زیر شود:

درگیری در روابط

ناراحتی 

ناامیدی 

افسردگی

ممکن است شغل شما نیز آسیب ببیند. افراد صاحب حق اغلب به خوبی مصاحبه می کنند و به دلیل اعتماد به نفس خود می توانند نقش های رهبری را به دست آورند. با این حال، آنها اغلب فاقد روحیه تیمی هستند و از حل مشکل در محل کار اجتناب می کنند. بیشتر تصمیماتی که یک فرد صاحب حق می گیرد، خودخواهانه است. این می تواند به سرعت برای همکارانشان آشکار شود. 

چرخه استحقاق

احساس استحقاق نسبت به چیزی و ناامیدی که در پی نرسیدن به چیزی که می خواهید به وجود می آید، می تواند رفتار شایسته را تقویت کند. این معمولاً از یک چرخه باطل 3 مرحله ای پیروی می کند:

وقتی حق دارید، همیشه در برابر تهدید انتظارات برآورده نشده آسیب پذیر هستید. 

وقتی انتظارات شما برآورده نمی شود، می تواند منجر به نارضایتی و سایر احساسات مانند عصبانیت و احساس فریب خوردن شود. 

زمانی که مضطرب هستید، سعی می کنید وضعیت را اصلاح کنید و خود را دلداری دهید. این منجر به اطمینان از خود می شود که شما سزاوار هر چیزی هستید که همیشه می خواستید، که همان رفتار حق را تقویت می کند.  

غلبه بر حس استحقاق

اگر متوجه شدید احساس حق بودن دارید، راه هایی برای تغییر طرز فکرتان وجود دارد. تمرین شکرگزاری و فروتنی می تواند به شما کمک کند مسئولیت پذیرتر و با ملاحظه تر شوید. اگر در تلاش برای غلبه بر ذهنیت استحقاق هستید، با نکات زیر شروع کنید. 

قاعده طلایی

تمرین کنید که با دیگران آنطور رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود. صرف نظر از موقعیت اجتماعی، همه ما انسان هستیم.

موقعیت ها ناعادلانه نیستند

اگر در موقعیتی قرار گرفتید که فکر می کنید ناعادلانه است، یک دقیقه مکث کنید و به خیر بزرگتر فکر کنید. آیا درست است که چون شهریه می پردازید باید نمره خوبی بگیرید؟ در نظر بگیرید اگر هیچ کس دیگری برای نمرات خود کار نمی کرد، جهان چگونه به نظر می رسید. 

توجه

هنگام تعامل با دیگران از احترام و مهربانی استفاده کنید. هر کس انسانی است با احساسات و مبارزات خاص خود. 

از اشتباهات خود درس بگیرید

با شکست به عنوان یک ابزار یادگیری برخورد کنید. شکست پایان دنیا نیست اشتباهاتی که مرتکب شدند دفعه بعد قابل اصلاح هستند. هرگز یادگیری را متوقف نکنید و در شکست به دنبال ارزش باشید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان