هوش فضایی چپ دست ها بیشتر است یا راست دست ها

خط سلامت: چپ دست ها و راست دست ها چه تفاوت هایی در هوش فضایی دارند و کدامیک برتر هستند؟ جدال بر سر این موضوع در این پژوهش آمده است.

 هوش فضایی چپ دست ها بیشتر است یا راست دست ها

بسیاری معتقدند چپ دست یا راست دست بودن می تواند روی مهارت های ذهنی اثرگذار باشد.

به گزارش خط سلامت برخی مطالعات نیز این موضوع را در بررسی های نه چندان جامع مورد ارزیابی قرار داده و نتایجی را ثبت کرده اند. اما واقعیت آن است که چنین استدلالی نیازمند یک پژوهش وسیع روی شرکت کنندگانی حتی از چند فرهنگ مختلف است.

پائولو فرناندز ولاسکو، محقق دانشگاه و همکارانش با بهره گیری از نرم افراز Hero Quest، به تازگی تحقیقاتی را در این زمینه روی 422 هزار و 772 نفر از 41 کشور مختلف انجام دادند و نتایجی به دست آوردند که نشان می داد توانایی تصویرسازی ذهنی یا همان هوش فضایی میان راست دستان و چپ دستان در همه کشورها یکسان است.

درک فضایی، توانایی انسان برای شناخت و جهت یابی محیط پیرامونی است که از مهارت های پایه ای مغزی به شمار می رود. به طور دقیق نمی توان گفت کدام نیمکره این مسوولیت را برعهده دارد و همین امر نیز دانشمندان را درباره رابطه این مهارت با راست دستی و چپ دستی دچار ابهام کرده است.

هوش فضایی در چپ دست ها

شماری از دانشمندان معتقدند افراد چپ دست، مهارت بیشتری در جهت یابی بصری و تصویرسازی واقعی دارند و در عین حال ورزشکاران چپ دست در ورزش های حرفه ای سرعتی و واکنش سریع و دقیق بهتر عمل می کنند. با این حال این فرضیه در تحقیقات همچنان اثبات نشده باقی مانده است. چراکه از یکسو عادت استفاده از یک دست بیش از دیگری در فرهنگ های مختلف متفاوت است و از سوی دیگر نیز نمونه های پژوهشی، گستردگی لازم را برای نتیجه گیری ندارند.

همین عوامل سبب شد دکتر فرناندز ولاسکو و همکارانش از بازی ویدیویی Sea Hero QUEST برای پژوهش خود استفاده کنند تا بتوانند اطلاعات کاربران وسیع تری را ثبت و چالش های جهت یابی آنها را در طول مراحل بازی مورد ارزیابی قرار دهند. به این ترتیب علاوه بر عادت استفاده از یک دست، فعالیت مغزی حدود 422 هزار و 772 کاربر بین المللی از 41 کشور بررسی شد.

9.94 درصد شرکت کنندگان این پژوهش چپ دست بودند که شمار مردان در این دسته بیش از زنان بود. نتایج این بررسی اما نشان داد چپ دستان نه عملکرد بهتری داشتند و نه بدتر از دیگر شرکت کنندگان بودند و همین کافی بود تا فرضیه رابطه مستقیم چپ دستی با هوش فضایی بهتر افراد نقض شود.

دکتر فرناندز ولاسکو معتقد است: دسترسی به شرکت کنندگان از طریق بازی ویدئویی یک مسیر جدید بود که به ما این اجازه را می داد که بتوانیم یک پژوهش استاندارد را روی جامعه بزرگتری انجام دهیم. این بررسی نشان داد تفاوت قابل اتکا و آشکاری میان توانایی هوش فضایی راست دست ها و چپ دست ها در سراسر جهان نیست.

علاوه بر این، بخش زیادی از داده ها اثبات کرد عواملی مانند سن، جنسیت و تحصیلات نیز نمی توانند در این رابطه تاثیر داشته باشند. تا به اینجا تحقیقات ما این رابطه را نقض می کند اما ممکن است در آینده فاکتورهایی ارائه شود که نتایج جدیدی را به دست بدهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان