این ترس قاتل عشق شماست ! چقدر آن را می شناسید؟ + علل و علائم و درمان

خط سلامت: ترس از صمیمیت چیست ؟ صمیمیت پیچیده است. به اشتراک گذاشتن احساسات با یکدیگر است، به اشتراک گذاری ایده ها و افکار. فیزیکی است، نه تنها با تماس جنسی، بلکه با تماس غیر جنسی و این تجربه به اشتراک گذاری فعالیت ها با هم است.

این ترس قاتل عشق شماست ! چقدر آن را می شناسید؟ + علل و علائم و درمان

ترس از صمیمیت اغلب ناخودآگاه است و بر توانایی فرد برای ایجاد یا حفظ روابط نزدیک تأثیر می گذارد. آنها عمداً عشق دیگری را رد نمی کنند. در عوض به گونه‌ای رفتار می کنند که باعث ایجاد استرس رابطه می شود و در نتیجه قبل از ایجاد صمیمیت عمیق‌ تر، به پایان زودهنگام منجر شود.

به گزارش خط سلامت ترس از صمیمیت نه تنها بر روابط عاشقانه بلکه بر روابط دوستانه و خانوادگی نیز تأثیر می گذارد.

علل ترس از صمیمیت

ترس از صمیمیت می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود. اما برای بسیاری از افراد، ناشی از رابطه دوران کودکی آنها با مراقبین شان  است. نوزادان برای بیان نیازهای خود گریه می کنند و برخی از مراقبان ممکن است به صورت غیر حساس پاسخ دهند یا اصلاً پاسخ ندهند. این اولین وابستگی اجتماعی است که نوزادان دارند و به الگویی تبدیل می شود که از آن درس می گیرند.

در طول سال‌ها، این دلبستگی اولیه به شیوه‌ای تبدیل می‌شود که ما روابط را درک می‌کنیم و بر نحوه رفتار ما در روابط بزرگسالی تأثیر می‌گذارد.

ترس از صمیمیت همچنین می تواند به دلیل آسیب های دوران کودکی باشد، مانند از دست دادن والدین یا بدرفتاری که باعث می شود فرد در اعتماد به دیگران دچار مشکل شود.

همچنین می تواند به دلیل یک اختلال شخصیت مانند اختلال شخصیت اجتنابی یا اختلال شخصیت اسکیزوئید باشد . افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی الگوهای تفکر و رفتار متفاوتی با آنچه جامعه انتظار دارد دارند، که ایجاد روابط نزدیک را برای آنها دشوار می کند.

علائم ترس از صمیمیت

چندی نشانه می تواند نشان دهد که شما یا کسی که می شناسید ممکن است از صمیمیت ترس داشته باشید. در اینجا چند علامت وجود دارد که باید مراقب آنها بود:

خرابکاری در روابط

کسی که ترس از صمیمیت دارد ممکن است روابط خود را با دیگران خراب کند. برخی ممکن است از حفظ روابط اجتناب کنند، از درگیری ها عقب نشینی کنند، یا از نزدیکی عاطفی به طرف مقابل خودداری کنند.

برخی دیگر ممکن است به موقعیت‌هایی مانند کنترل‌کننده یا بیش از حد انتقادی، استفاده از احساس گناه در شریک زندگی‌ برای ابراز رنجش یا چسبندگی واکنش نشان دهند.

تاریخچه روابط کوتاه

برخی از افراد ممکن است این را «معاشرت سریالی» بنامند، جایی که پس از چند قرار، به نظر می‌رسد فرد علاقه خود را از دست می‌دهد و رابطه به پایان می‌رسد. اما این می‌تواند به کسی هم اشاره داشته باشد که دوستان زیادی دارد اما هیچ‌کس واقعاً آنها را نمی‌شناسد.

کمال گرایی

ایجاد روابط صمیمانه برای افراد کمال گرا دشوار است. آنها مطالبات زیادی از خود و گاهی از دیگران دارند. آنها در مورد اینکه دیگران چگونه آنها را می بینند بسیار نگران هستند. آنها ممکن است شریک خود را با انتظارات غیرممکن در رابطه ببینند که منجر به خشم و درگیری می شود.

مقابله با ترس از صمیمیت

و ترس از صمیمیت ممکن است بیشتر از آنچه شما انتظار دارید رایج باشد، زیرا افراد زیادی نمی توانند آن را قبول کنند. یک نظرسنجی نشان داده است که احساس تنهایی ممکن است در حال افزایش باشد، به طوری که 42 درصد از مردم می گویند که به دلیل احساس تنهایی احساس افسردگی کرده اند.

یک فضای امن ایجاد کنید

فردی که از صمیمیت می ترسد ممکن است به گونه ای عمل کند که شریک زندگی خود را از خود دور کند. سعی کنید با عصبانیت یا ناامیدی واکنش نشان ندهید بلکه صبور باشید و حمایت کنید.

با ترس ها و احساسات خود مقابله کنید

شروع به بیان احساسات و ترس های خود کنید. آنچه را که احساس می کنید بگویید و نه آنچه فکر می کنید باید بگویید. یادگیری کلمات احساسی می تواند کمک کند تا خود را بیان کنید.

اگر با کسی رابطه دارید که از صمیمیت می ترسد، یاد بگیرید به آرامی به شریک زندگی خود بگویید ممکن است چه احساسی داشته باشد و چرا فکر می کنید او چنین احساسی دارد. این می تواند به آنها کمک کند تا از احساسات خود آگاه تر شوند.

به گذشته نگاه کنید

یک قدم مهم در ایجاد روابط صمیمی، نگاه کردن به روابط اولیه خود با خانواده است. تحقیقات نشان داده است تجربیات دوران کودکی با والدین یا مراقبان اصلی ما با انتظارات و باورهای ما در مورد روابط بزرگسالی مان مرتبط است.

اگر گذشته خود را درک نکنیم و با آن مقابله نکنیم، در نهایت الگوهایی را تکرار خواهیم کرد که منجر به این ترس شده است.

درمان ترس از صمیمیت

درمان ترس از صمیمیت می تواند فضای امنی را برای بحث در مورد مسائل و شناسایی چالش ها به شما ارائه دهد. یک درمانگر می تواند به شما در درک احساسات پشت رفتارهای تان کمک کند و تکنیک های مقابله را آموزش دهد.

 انواع مختلفی از درمان های مفید وجود دارد، مانند گفتار درمانی یا روان درمانی، مشاوره زناشویی و شناخت درمانی. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان