ساعت طلایی مطالعه و درس خواندن / روانشناسان زمان دوره دروس و حافظه بلند مدت را کشف کردند+ کنکوری ها بخوانند

خط سلامت: چهره بی رنگ و رو و قامت تکیده و اعصاب خط خطی از ویژگی های دانش آموزانی است که بی توجه به حال و احوال و درگیری های ذهن شان ، می خواهند سدی به نام امتحان را بشکنند و با هر فوت وفنی که می شود ، داده های درسی را به خاطر بسپارند .

ساعت طلایی مطالعه و درس خواندن / روانشناسان زمان دوره دروس و حافظه بلند مدت را کشف کردند+ کنکوری ها بخوانند

در حالی که مطالعه و آماده شدن برای امتحان مثل هر کاری  راه و روش خاص خودش را دارد .

کلید آماده سازی  مغز برای به خاطر سپردن دروس و آماده شدن برای امتحان ، یافتن ساعت طلایی مطالعه است .

ساعت طلایی مطالعه

به گزارش خط سلامت فعال شدن حافظه طولانی مدت و سرعت نقل و انتقال داده های اطلاعاتی به حافظه در افراد مختلف ، متفاوت بوده و به عواملی مانند مزاج و طبیعت فرد، ساعت بیولوژیک بدن  و آب و هوا بستگی دارد . اما جدیدترین تحقیقات علمی نشان می دهد ساعت های طلایی مطالعه را می توان با کمک فرمول های ساده یافت و به بازدهی بیشتر ذهن کمک کرد.

دانشمندان پس از برگزار کردن یک آزمایش علمی به این نتیجه دست پیدا کردند مطالعه در اوایل صبح یا اواخر شب در بسیاری از دانش آموزان راندمان کار را پایین آورده و بر تمرکز و میزان یادگیری افراد تاثیر می گذارد.

این درحالی است که محققان ساعت های مفید یادگیری را  یکی دو ساعت قبل از ظهر تا پیش از غروب خورشید و تاریک شدن هوا می دانند.

از ساعت 2 تا 4 بعداز ظهر ، حافظه بلند مدت کارایی بهتری دارد و به عقیده محققان دوره کردن درس ها بهتر است در این ساعات انجام بگیرد و آموختن مطالب جدید به ساعات اولیه صبح موکول شود . ازطرف دیگر از آنجا که هورمون ملاتونین هدایت ریتم خواب و بیداری انسان را بر عهده دارد و میزان بالای ملاتونین در شب  نشاط و سرحالی راکاهش می دهد و حساسیت به درد نیز به اوج می رسد  ، مطالعه در شب میزان بازدهی را کاهش می دهد  اما سروتونینی که در طول روز ترشح می شود نشاط و شادمانی را به دنبال خواهد داشت و بر عملکرد حافظه تاثیر می گذارد .

با این حال درصدی از دانش آموزان تجربه مطالعه در سکوت شب را لذت بخش و موفقیت آمیز می دانند . ساعت بیولوژیک بدن  این گروه از افراد به گونه ای تنظیم شده است که نتیجه بهتری را از مطالعه در شب می گیرند ، سرعت متابولسیم بدن در این افراد بیشتر است و خلاق تر عمل می کنند . 

نباید فراموش کرد تغییرات آب و هوایی یا تغییر مکان نیز نتیجه مطالعه و یادگیری  را تحت تاثیر قرار می دهد  . بعضی دانش آموزان با تغییر فصل ، از گیجی ، احساس ضعف  و خستگی شکایت دارند .

ساعت طلایی مطالعه در روز های گرم

معمولا با  گرم شدن هوا و تغییرات آب وهوایی ، عروق بدن نمی توانند  آنگونه که لازم است با تغییرات هماهنگ  شوند و به میزان کافی اتساع پیدا کنند ، از این رو  اکسیژن رسانی کافی به بدن ممکن است دچار اختلال  شود که نتیجه آن احساس ضعف و خستگی و کارایی نداشتن لازم در به خاطر سپردن مطالب است.

مصرف آنتی اکسیدان ها ، مواد معدنی و ویتامین های لازم استراحت کافی و محدود کردن ساعت های درسی و استراحت در زنگ تفریح روزهای امتحان از توصیه های متخصصان است . برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان