اسم این شیفتگی بدون مرز را عشق نگذارید / روانشناسان اسم واقعی آن را اعلام کردند

خط سلامت: عشق سالم با رفتارهای عاشقانه وسواسی تفاوت دارد. عشق سالم در طول سال ها به بلوغ می رسد و شامل تعهد، دوستی و احترام به طرف مقابل می شود.

اسم این شیفتگی بدون مرز را عشق نگذارید / روانشناسان اسم واقعی آن را اعلام کردند

عشق سالم با رفتارهای عاشقانه وسواسی تفاوت دارد.

یک رابطه عاشقانه سالم این امکان را به هر دو نفر می دهد که احساس دوست داشتن، احترام و استقلال را تجربه کنند.

به گزارش خط سلامت مرحله شیفتگی عاشقانه معمولاً در ماه های اولیه یک رابطه سالم رخ می دهد. این مرحله شامل فکر کردن مداوم به شریک احساسی و تمایل به گذراندن هر لحظه با آن شخص است. یک رابطه عاشقانه سالم معمولاً در طول زمان به گونه‌ای تکامل می‌یابد که به مرور زمان از شدت و شور شیفتگی کاسته می شود.

عشق وسواسی چیست؟

عشق وسواسی از گذشته تاکنون در ادبیات و سینما به تصویر کشیده شده است. خودکشی رومئو و ژولیت از نمونه های بارز عشق وسواسی در ادبیات است.

تفاوت بین عشق سالم و وسواسی چیست؟

تفاوت بین عشق سالم و وسواسی در این است که احساس شیفتگی شدید در عشق وسواسی وجود دارد.

 عشق وسواسی معمولا منجر به بروز حسادت هذیانی می شود که به موجب آن فرد نسبت به وفا داری شریک احساسی خود سوء ظن پیدا می کند. عشق وسواسی و حسادت هذیانی از علائم مشکلات روانی هستند و در حدود 0.1 درصد از بزرگسالان دیده می شوند.

عشق وسواسی و حسادت هذیانی

 عشق وسواسی معمولا منجر به بروز حسادت هذیانی می شود.

افرادی که از حسادت هذیانی رنج می برند، اغلب تجربیات جزئی مانند سلام کردن یک همکار به همسر را به عنوان دلیل  بر خیانت تعبیر می کنند. مشخص شده است مردانی کا با اعتیاد به الکل دست و پنجه نرم می کنند، در برابر حسادت هذیانی آسیب‌پذیر هستند.

چه چیزی فرد را در معرض عشق وسواسی قرار می دهد؟

زنان عشق وسواسی و شیفتگی شدید را معمولا نسبت به مردان حمایتگر و حامی نشان می دهند. در موارد غیر معمول عشق وسواسی نسبت به یک شخصیت خشن و پرخاشگر تجربه می شود. عوامل خطر برای ایجاد عشق وسواسی عبارت است از:

فقدان شغل تمام وقت

داشتن اعضای خانواده دارای مشکلات روانپزشکی

سابقه خانوادگی اختلال هذیانی

نشانه های عشق وسواسی چیست؟

جدای از حسادت هذیانی، عشق وسواسی را می توان با داشتن ویژگی های اعتیادآور از یک رابطه عاشقانه سالم متمایز کرد. برای مثال، فردی که از عشق وسواسی رنج می‌برد، تمایل دارد زمان زیادی را با شریک احساسی خود بگذراند و بیش از حد به او فکر کند.

این افراد میزان مشارکت در فعالیت های تفریحی یا سایر روابط اجتماعی را محدود می کنند و آنقدر غرق در عشق می شوند که  قادر به کار کردن نیستند.

عشق وسواسی باعث می شود فرد در تلاش برای نزدیک نگه داشتن شریک احساسی خود، درگیر ابزارهای کنترل روانی یا سایر اشکال کنترل شود. نمونه هایی از این رفتارها شامل کنترل پول، غذا و در موارد شدید، تعقیب و استفاده از خشونت است. فردی که به طور وسواسی عاشق است طوری رفتار می کند که گویی به موضوع عشق خود معتاد است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان