5 نشانه که از نظر ذهنی سرسخت هستید

خط سلامت: انعطاف پذیری یکی از اصلی ترین سرمایه های روانشناختی انسان است که امکان سازگاری با موقعیت های دشوار را برای فرد فراهم می کند.

5 نشانه که از نظر ذهنی سرسخت هستید

انعطاف پذیری باعث می شود فرد در مسیر رسیدن به اهداف خود سرسخت باشد و تحت تاثیر چالش های زندگی قرار نگیرد. افراد انعطاف پذیر هنگام مواجهه با سختی ها، به دنبال مقصر نمی گردند، بلکه فعالانه در مسیر حل مساله گام بر می دارند.

به گزارش خط سلامت

افراد انعطاف پذیر در بحران های زندگی، خونسردی خود را حفظ می کنند. سازگاری، پذیرش فراز و نشیب های زندگی و امیدواری از دیگر ویژگی های این افراد است.

انعطاف پذیری چه نشانه هایی دارد؟

انعطاف پذیری در نحوه تفکر و رفتار یک فرد منعکس می شود. برخی علایمی که نشان می دهد یک فرد از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است عبارت است از:

 هوش هیجانی بالا

 

افراد انعطاف پذیر هوش هیجانی بالایی دارند، یعنی احساسات خود را به خوبی درک و مدیریت می کنند.

توانایی مدیریت احساسات به این معنی است که افراد انعطاف پذیر، خونسردی خود را تحت استرس حفظ می کنند، تصمیمات متفکرانه به جای تصمیمات تکانشی اتخاذ می کنند و حتی در مواجهه با سختی ها دیدگاه مثبت خود را حفظ می کنند.

پذیرش تغییر 

تغییر بخشی از زندگی است.

افراد انعطاف پذیر تغییرات زندگی را فعالانه می پذیرند. آنها چالش های زندگی را فرصتی برای رشد و یادگیری می دانند. 

توانایی نه گفتن 

افراد انعطاف پذیر مرزهای خود را با دیگران مشخص می کنند و از اینکه در برابر خواسته های نامعقول دیگران " نه " بگویند، نمی ترسند.

توانایی نه گفتن به این معنا است که فرد، محدودیت های خود را درک می کند و برای مراقبت از خود ارزش قائل است.

تمرکز کردن به چیزهای قابل کنترل

افراد انعطاف پذیر این حقیقت را که زندگی پیش بینی ناپذیر است درک می کنند. آنها انرژی خود را با نگرانی در مورد چیزهایی که نمی توانند تغییر دهند، هدر نمی دهند. در عوض، آن ها بر آنچه می توانند کنترل کنند (مانند: اعمال، پاسخ ها و نگرش های خود)، تمرکز می کنند.

 

تمرین برای ذهن آگاهی 

افراد انعطاف پذیر معمولا در لحظه حال زندگی می کنند. آن ها کمتر از دیگران، گرفتار افکار خود در رابطه با آینده می شوند و حسرت خوردن به دلیل موقعیت های از دست رفته گذشته در آن ها کمتر دیده می شود.

ذهن آگاهی و تمرکز حواس فرد را تشویق می کند تا بدون قضاوت و مقاومت، شرایط فعلی خود را بپذیرد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان