8 راه تشخیص فریب عاطفی / شکست در این رابطه ها حتمی است!

خط سلامت: فریب عاطفی زمانی اتفاق می افتد که برخی افراد از طریق احساسات دیگران را به بازی می گیرند و از آن ها سو استفاده می کنند.

 8 راه تشخیص فریب عاطفی / شکست در این رابطه ها حتمی است!

فریب عاطفی باعث می شود افراد به سادگی گول بخورند و اعتماد خود را از دست بدهند.

به گزارش خط سلامت فریب عاطفی نشانه هایی دارد که افراد باید از آن ها آگاه باشند.

فریب عاطفی و نشانه های رفتاری

فریب عاطفی  منجر به بازی با احساسات می شود که در نهایت شکست در رابطه را به دنبال دارد. شناخت نشانه های افراد فریب کار باعث می شود افراد فریب احساسی را تشخیص دهند و در تله افراد فریبکار نیفتند:

بازی نقش قربانی

افراد فریبکار دوست دارند نقش قربانی را برای برانگیختن همدردی و حمایت دیگران بپذیرند. از نظر روانشناسی، این تاکتیک باعث افزایش همدلی دیگران می شود.

ایجاد احساس گناه

احساس گناه یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند برای ایجاد احساس مسئولیت در دیگران در قبال فریب عاطفی است.

این مانور روان‌شناختی احساس وظیفه‌ی هدف را تحت تأثیر قرار می‌دهد و افراد را مجبور می کند که صرفاً با تسکین احساس گناه خود، به آن عمل کنند.  

ایجاد شک و تردید

افراد فریبکار دیگران را دچار شک و تردید می کنند. این استراتژی روانشناختی اعتماد به نفس را از بین می برد و وابستگی به دیدگاه آن ها را تشویق می کند.

استفاده از رفتار منفعلانه - پرخاشگرانه

یکی دیگر از روش‌های «محبوب» که شامل ابراز خصومت غیرمستقیم می‌شود، رفتار منفعل-تهاجمی است. این عمل به فرد فریبکاراجازه می دهد تا ناامیدی ها را بدون مسئولیت مستقیم تخلیه کند. این به آن‌ها کمک می‌کند هنگام اعمال کنترل و بدون مواجهه رودررو با مشکل، ظاهری از معصومیت را حفظ کنند.

انتقادگر اما انتقادپذیر نه

افراد فریبکار اغلب منیت‌های شکننده دارند و با انتقاد دست و پنجه نرم می‌کنند . بسیاری از آن ها ترس از بی کفایتی دارند و آن ها را وادار می کند که سرزنش خود را کنار بگذارند و از مواجهه با کاستی های خود اجتناب کنند.

مسئولیت ناپذیری

افراد فریبکار هرگز مسئولیت اعمال خود را بر عهده نمی‌گیرند و سرزنش را به گردن دیگران می‌اندازند تا از آن دور شوند.

از دیدگاه روان‌شناختی، این مکانیسم دفاعی از خودانگاره آن ها محافظت می‌کند و آن ها را از احساس گناه یا شرم محافظت می‌کند.

استفاده از عصبانیت برای کنترل دیگران

زمانی که افراد فریبکاربه طغیان‌های عاطفی یا عصبانیت‌ها متوسل می‌شوند، این تکنیکی است که هدف آن به دست آوردن کنترل بر موقعیت است. از نظر روانشناختی، این طغیان‌ها محیطی آشفته ایجاد می‌کنند و دیگران را در معرض خطر قرار می‌دهند و بیشتر در معرض تأثیر آن ها قرار می‌گیرند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان