این درد عمیق تر از آنست که فکر می کنید

خط سلامت: کم شنوایی یکی از مشکلاتی است که علل مختلفی دارد. کاهش احساس شنوایی در هنگام تلوزیون دیدن یا واضح نشنیدن حرف دیگران نشانه هایی از کاهش احساس شنوایی است.

این درد عمیق تر از آنست که فکر می کنید

کم شنوایی به عنوان عاملی برای شروع مشکلات و بیماری های مختلف در نظر گرفته می شود.

به گزارش خط سلامت کم شنوایی بر سبک زندگی افراد و سلامت روان تاثیر می گذارد.

کم شنوایی و مشکلات سلامت روان

کم شنوایی فقط بر توانایی برای گوش دادن به آهنگ مورد علاقه یا شرکت در مکالمات تأثیر نمی گذارد. بلکه نقش اساسی در سلامت روان و رفاه افراد دارد.

کم شنوایی با انواع  مشکلات عاطفی همراه است. فرد کم شنوا از این که مجبور است مدام از اعضای خانواده بخواهد حرف ها را تکرار کنند، احساس ناامیدی می کند و ممکن است به دلیل احساس خجالت در شنوایی ضعیف خود تمایل به کناره گیری از موقعیت های اجتماعی داشته باشد. اختلال شنوایی و احساس انزوا و درماندگی که اغلب با آن همراه است  به مشکلات سلامت روانی زیر منجر می شود. این مشکلات عبارتند از:

اضطراب

افراد مبتلا به کم شنوایی اضطراب دارند. در موقعیت‌های اجتماعی، این افراد نگران ارتباط نادرست یا قضاوت شدن هستند.

افسردگی

 افراد مبتلا به کم شنوایی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی و تجربه افکار خودکشی هستند. از شنیدن برخی صداها غمگین می شوند یا با احساس انزوا دست و پنجه نرم می کنند. احساس می کنند که کم شنوایی توانایی آن ها را برای خودمختاری محدود می کند و بر احساس ارزشمندی تأثیر می گذارد.

زوال شناختی و زوال عقل

 کاهش شنوایی زوال شناختی را در افراد مسن سرعت می بخشد و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر را افزایش می دهد.

روان پریشی

 کاهش شنوایی یک عامل خطر برای روان پریشی است ، وضعیتی که شامل علائمی مانند توهم و هذیان می باشد. توهمات شنوایی، مانند صداها و موسیقی،  به ویژه در افراد دارای اختلال شنوایی رایج است. این مشکل به دلیل احساس تنهایی یا اختلال در نحوه یادآوری و درک اطلاعات توسط مغز است.

مشکلات خواب

اختلال در شنوایی بر کیفیت خواب تأثیر می گذارد. این مشکل به نوبه خود فرد را در معرض خطر سایر بیماری ها نظیر افسردگی، فشار خون بالا و دیابت قرار می دهد. یک مطالعه نشان داد که وزوز گوش عامل اصلی اختلال در خواب می باشد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان