تمام رفتارهای عاشقانه از اینجا آغاز می شود

خط سلامت: سبک دلبستگی کودک یکی از مهم ترین عوامل موثر بر کیفیت روابط او در آینده است.

تمام رفتارهای عاشقانه از اینجا آغاز می شود

سبک دلبستگی  کودک در حقیقت کیفیت رابطه کودک و مراقب اولیه ( مادر) را نشان می دهد.

به گزارش خط سلامت سبک دلبستگی کودک، ابعاد مختلف زندگی اورا تحت تاثیر قرار می دهد. مشخص شده است افراد با دلبستگی اجتنابی، رابطه جنسی ( سکس ) با حداقل هیجان را ترجیح می دهند، در حالی که افراد با دلبستگی ایمن به دنبال برقراری روابط گرم و صمیمی هستند.

سبک دلبستگی چند نوع است؟

انواع سبک دلبستگی عبارت است از: دلبستگی ایمن، اضطرابی، اجتنابی و آشفته.

سبک دلبستگی و تاثیر آن بر رابطه جنسی

چهار نوع سبک‌ دلبستگی که در سطر های بالا اشاره کردیم، بر اساس نحوه رفتار پدر و مادر با کودک شکل می‌گیرد.

سبک دلبستگی نگرش فرد را نسبت به رابطه جنسی تحت تاثیر قرار می دهد. در ادامه رابطه بین سبک دلبستگی و چگونگی برقراری رابطه جنسی را توضیح می دهیم:

دلبستگی اضطرابی

افراد با دلبستگی اضطرابی از رابطه جنسی به عنوان ابزاری برای کسب تایید دیگران استفاده می کنند. افراد با دلبستگی اضطرابی در دوران کودکی احساس کمبود عشق و امنیت داشته اند. رفتارهای جنسی افراد با دلبستگی مضطرب ناشی از تلاش آنها برای جبران کمبود عشق و امنیت است که در درون خود احساس می کنند.

افراد با دلبستگی اضطرابی از رابطه جنسی برای دستکاری شریک زندگی خود، جهت رسیدن به خواسته‌هایشان استفاده می کنند.

به عنوان یک قانون سرانگشتی، این افراد  به راحتی عاشق می شوند و برای داشتن رابطه جنسی با شرکای خود عجله دارند. آنها می توانند بسیار وابسته و چسبنده شوند، زیرا احساس ناامنی و ترس از رها شدن را تجربه می کنند.

دلبستگی اجتنابی

افراد با دلبستگی اجتنابی از صمیمیت می ترسند و روابط جنسی متعدد دارند. به گفته روانشناسان بالینی افراد با دلبستگی اجتنابی، بیشتر از روابط نزدیک و صمیمی درگیر روابط جنسی متعدد هستند. والدین افراد با دلبستگی اجتنابی در اطراف شان بوده اند، اما آنطور که یابد و شاید نیازهای آنها را برآورده نکرده اند. افراد با دلبستگی اجتنابی از صمیمیت می‌ترسند و رابطه جنسی و صمیمیت یک فرد دارای دلبستگی اجتنابی را بسیار ناراحت کند. این افراد روابط طولانی مدت کمتری دارند، رابطه جنسی معمولی را ترجیح می دهند یا به طور کامل از رابطه جنسی خودداری می کنند. گاهی اوقات چنین افرادی از تماشای محتوای پورنوگرافی و فانتزی های جنسی به عنوان جایگزینی برای صمیمیت استفاده می کنند. به گفته متخصصان، افراد با دلبستگی اجتنابی کمتر عاشق می شوند و از رابطه جنسی برای کاهش استرس استفاده می کنند.

دلبستگی آشفته

افراد با دلبستگی آشفته کمترین تعداد رابطه جنسی را دارند و بین گرایش های اضطرابی و اجتنابی در نوسان هستند. این افراد  ترکیبی از دلبستگی اضطرابی و دلبستگی اجتنابی را نشان می دهند و معمولا احساس می کنند شایسته عشق نیستند. افراد دارای دلبستگی آشفته اگرچه گاهی اوقات روابط پرشوری دارند، اما معمولا در لحظه ای که صمیمیت در رابطه افزایش پیدا می کند، دچار اضطراب می شوند. آنها مانند افراد مضطرب در اعتماد کردن به دیگران مشکل دارند. افراد دارای دلبستگی آشفته، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به اعتیاد جنسی هستند و اگر بخواهند به یک رابطه پایدار برسند، اغلب در نقش یک فرد مطیع و منفعل قرار می گیرند.

دلبستگی ایمن

افراد با دلبستگی ایمن، عزت نفس بالایی دارند و به دنبال تعهد طولانی مدت هستند. رابطه جنسی برای این افراد ابزاری برای ابراز محبت نسبت به شریک زندگی است. افراد با دلبستگی ایمن سطوح پایینی از اضطراب و سطح مطلوبی از عزت نفس را دارند. آن ها به افراد دیگر تکیه نمی کنند و هنگامی که وارد یک رابطه می شوند، نسبت به شریک خود احساس مثبتی دارند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان