حمله پنیک چرا و برای چه افرادی اتفاق می افتد؟

خط سلامت: پنیک یک نوع حمله است که در صورت ترس یا استرس زیاد برای افراد اتفاق می افتد. حمله پنیک خطرناک نیست اما در صورت درمان نشدن موجب بروز مشکلات دیگری برای فرد می شود. برخی راه کار ها وجود دارد که افراد حمله پنیک را راحت تر پشت سر بگذارند.

حمله پنیک چرا و برای چه افرادی اتفاق می افتد؟

اختلال پنیک زمانی است که فرد حداقل دو حمله پنیک داشته باشد. احساس وحشت و غرق شدن می کند، حتی اگر در خطر نباشد و دائما نگران باشد و برنامه خود را تغییر دهد تا یک حمله دیگر نداشته باشد. پنیک یک نوع اختلال اضطرابی است.

به گزارش خط سلامت حمله پنیک ناگهانی اتفاق می افتد و زندگی روزمره افراد را مختل می کند.

از هر 10 بزرگسال در ایالات متحده یک نفر هر سال دچار حمله پنیک می شود اختلال پنیک بین 15 تا 25 سالگی شروع می شود. حدود یک سوم افراد در طول زندگی خود دچار حمله پنیک می شوند. اما اکثر آنها اختلال پنیک ندارند. تنها حدود 3 درصد از بزرگسالان به آن مبتلا هستند و در زنان شایع تر از مردان است.

علائم اختلال پنیک

حمله پنیک یک احساس شدید ناگهانی ترس است که در هر مکان و در هر زمان اتفاق می افتد.

احساس نزدیک شدن به خطر

تپش یا ضربان قلب سریع

تعریق

لرزیدن یا لرزش

تنگی نفس یا احساس خفگی

گرفتگی گلو

گرفتگی در شکم

سردرد

یک احساس خفگی

درد قفسه سینه

حالت تهوع یا درد معده

احساس سرگیجه یا ضعف

لرز یا گرگرفتگی

بی حسی یا گزگز

احساس غیر واقعی بودن یا جدا شدن

ترس از دست دادن کنترل یا دیوانه شدن

ترس از مردن

حمله پنیک در عرض 5 تا 10 دقیقه از بین می‌ رود، اما برخی مواقع ساعت‌ ها ادامه دارد.

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال پنیک حمله را به کاری که در زمان وقوع آن انجام می‌ دهند مرتبط می ‌دانند. آنها فکر می کنند رستوران، آسانسور یا کلاس درس باعث حمله شده است. سپس از آن مکان ها اجتناب می کنند. این منجر به چیزی به نام آگورافوبیا، ترس از ترک خانه یا قرار گرفتن در مکان های عمومی می شود.

اگر فرد احساس کرد دچار حمله پنیک شده است، فوراً به پزشک مراجعه کند. پنیک خطرناک نیست، اما بدون درمان بدتر می شود.

حمله-پانیک-چیست

علل پنیک

پزشکان دقیقاً نمی ‌دانند چه چیزی باعث اختلال پانیک می‌ شود، اما یک احتمال این است مغز افرادی که به آن مبتلا هستند در واکنش به ترس حساس است. بین حملات پنیک و فوبیا، مانند فوبیای مدرسه یا کلاستروفوبیا، ارتباط وجود دارد.

نظریه ای وجود دارد مبنی بر اینکه اختلال پنیک ناشی از حساسیت بیش از حد به دی اکسید کربن است که باعث می شود مغز فکر کند در حال خفگی است.

ابتلا به پنیک

یکی از اعضای خانواده به آن مبتلا باشد

سطوح بالای استرس

احساسات منفی مکرر یا مشکل در برخورد با احساسات منفی

همپوشانی پنیک با برخی اختلالات

افسردگی

سوء مصرف الکل

سیگار کشیدن

خطر خودکشی

اختلال عاطفی فصلی

پنیک برخی مواقع در حالی که فرد خواب است شروع می شود. استفاده از مواد مخدر یا الکل برای مقابله با اختلال پنیک علائم را بدتر می کند. حملات پس از استفاده از داروهای تغییر دهنده ذهن رخ می دهند. برخی از داروها باعث حملات پنیک می شوند، از جمله برخی داروهای ضد افسردگی .

پنیک اغلب بعد از برخی اتفاقات شروع می شود.

یک بیماری یا تصادف جدی

مرگ یک دوست صمیمی

جدایی از خانواده

تولد یک نوزاد

افراد مبتلا به این اختلال اغلب افسردگی اساسی دارند، اگرچه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد یک بیماری باعث دیگری می شود. اگر 40 سال یا بیشتر دارید و اختلال هراس دارید، ممکن است افسردگی یا بیماری پنهان دیگری داشته باشید. با پزشک خود صحبت کنید تا بفهمید چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

تشخیص پنیک

هیچ آزمایش آزمایشگاهی به طور خاص برای اختلال پنیک وجود ندارد. از آنجایی که علائم بسیار شبیه علائم حمله قلبی است، پزشک با معاینه و رد سایر مشکلات سلامتی شروع می کند. اگر هیچ بیماری دیگری باعث علائم نباشد و دو یا چند حمله پنیک تصادفی وجود داشته باشد و فرد در ترس از تکرار یک دوره زندگی می کند، به اختلال پنیک مبتلا هستند.

درمان پنیک

پزشک فرد را به روانشناس ارجاع می دهد. آنها توصیه می کنند:

نوعی از گفتار درمانی به نام رفتار درمانی شناختی که کمک می کند یاد بگیرند چگونه افکار و رفتارهای ناسالمی را که باعث حملات پنیک می شوند تغییر دهند.

داروهای ضد افسردگی، مانند مهارکننده‌ های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) یا مهارکننده ‌های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین  (SNRIs). برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان