باور کردنی نیست که این آسیب با انسان چه می کند/ بخوانید و آسیب نزنید

خط سلامت: آسیب های دوران کودکی، تهدیدی جدی برای سلامت روان کودک هستند. بی توجهی نسبت به نیازهای روانی کودک، احتمال ابتلا به برخی بیماری های روانی را افزایش می دهد.

باور کردنی نیست که این آسیب با انسان چه می کند/ بخوانید و آسیب نزنید

آسیب دوران کودکی که معمولا از غفلت پدر و مادر و بد رفتاری نسبت به کودکان نشات می گیرد؛ تهدیدی جدی برای سلامت روان کودک محسوب می شود.

به گزارش خط سلامت آسیب طولانی مدت دوران کودکی، احتمال ابتلا به برخی بیماری های روانی را میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

آسیب دوران کودکی و اختلال روانی 

آسیب دوران کودکی با تاثیرات منفی جبران ناپذیری همراه است؛ به گونه ای که مشخص شده است شیوع برخی اختلالات روانی مانند اختلال استرس پس از سانحه پیچیده (CPTSD)، در کودکانی که پدر و مادر بد رفتار یا غافل دارند؛ بیشتر است.

CPTSD

اختلال استرس پس از سانحه پیچیده (CPTSD) چیست؟

اختلال استرس پس از سانحه پیچیده (CPTSD)، توسط شبکه ملی استرس تروماتیک کودک اینگونه توصیف شده است:  قرار گرفتن کودکان در معرض رویدادهای آسیب‌زای متعدد که اغلب ماهیت تهاجمی و بین‌فردی دارند. 

به گزارش خط سلامت اثرات ماندگار این آسیب های طولانی مدت، منجر به اختلال استرس پس از سانحه پیچیده (CPTSD) می شود.

دلایل استرس پس از سانحه پیچیده (CPTSD) 

رویدادهای برانگیزاننده اختلال استرس پس از سانحه پیچیده  (CPTSD)  شدید و فراگیر هستند، مانند سوء استفاده یا غفلت عمیق. این رویدادهای دشوار معمولاً در اوایل زندگی رخ می دهند و بسیاری از جنبه های رشد کودک، از جمله عواطف  کودک، را مختل می کنند. افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه پیچیده  (CPTSD)، فلش بک های عاطفی و احساس شرم را تجربه می کنند. چنین افرادی معمولا یک منتقد درونی بسیار سخت گیر دارند که به احساس شرم دامن می زند. 

تجارب دوران کودکی و آسیب های آینده

افرادی که در دوران نوزادی یا کودکی به وسیله مراقبان خود مورد غفلت قرار می گیرند، در بزرگسالی دچار پریشانی عاطفی و یا فیزیولوژیکی می شوند. غفلت والدین و بی توجهی آن ها نسبت به نیازهای فرزندان، منجر به طیف گسترده ای از علائم مانند: اختلال استرس پس از سانحه پیچیده  (CPTSD)، اضطراب، میگرن، افسردگی، بیماری های خودایمنی و سندرم روده تحریک پذیر می شود.

خبر نوید بخش این است که پژوهش ها نشان داده است مغز انسان قادر به سازگاری، تغییر و بهبودی است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان