فواید روانی همنشینی با افراد سالمند

خط سلامت: روابط بین نسلی، مزایایی برای هر دو طرف رابطه دارد. ارتباط گرم و صمیمی افراد سالمند با فرزندان و نوه هایشان، نمونه ای روشن از روابط بین نسلی است.

فواید روانی همنشینی با افراد سالمند

به گزارش خط سلامت ارتباط گرم و صمیمی جوانان با افراد سالمند ، موجب رشد روانشناختی افراد جوان می شود؛ چراکه جوانان از طریق به اشتراک گذاری خرد، مهارت آموزی و بهبود نگرش نسبت به افراد مسن از رابطه با افراد سالمند سود می برند.

چرا ارتباط با افراد سالمند کاهش یافته است؟

یکی از مهم ترین عوامل که کاهش رابطه جوانان با افراد سالمند را توضیح می دهد؛ تمایل به همسان گرایی است.

در جامعه مدرن، بیشتر افراد ارتباط با کسانی را ترجیح می دهند که از لحاظ اجتماعی و اقتصادی مشابه آن ها باشند. این میل به همسان گرایی گاهی آنقدر گسترده می شود که فرد هم سن و سال بودن را به عنوان یکی از مهم ترین معیارهایش در دوست یابی معرفی می کند.

در واقع، امروزه جوانان و حتی بزرگسالان میانسال کمتر از هر زمان دیگری از تاریخ با افراد سالمند ارتباط دارند.

روابط بین نسل های مختلف

تقسیم بندی های مربوط به سن در جامعه تأثیر مخربی در ارتباط بین نسل ها دارد. مجموعه ای از شواهد نشان می دهد افراد سالمند از طریق بهبود عملکرد شناختی، کاهش اضطراب و افزایش فعالیت بدنی از روابط با نسل های جوان تر سود می برند. شواهد دیگر نشان می دهد جوانان از طریق بهبود نگرش نسبت به افراد مسن تر، با دریافت توسعه مهارت، ارتباطات و حمایت ناشی از روابط معنادار از این روابط سود می برند.

افزایش ارتباط بین نسل ها

کارل پیلمر، استاد توسعه انسانی در کرنل و یکی از اعضای وابسته به مرکز تحقیقات برونفنبرنر، برنامه ای به نام ساخت میراث جامعه با هم (BCLT) ایجاد کرد که ساختاری را برای دانش آموزان دبیرستانی فراهم می کند تا با افراد سالمند صحبت کنند و از آنها یاد بگیرند. ایده آنان این است که به اشتراک گذاری خرد افراد سالمند منجر به کاهش شکاف نسل ها و برقراری روابط سازنده می شود.

فواید ارتباط با افراد سالمند

برنامه ساخت میراث جامعه(BCLT)، از طریق کاهش شکاف نسل ها، به نوبه خود منجر به افزایش صمیمیت و همدلی بین اعضای نسل های مختلف می شود.

دو قطعه به هم پیوسته یک پازل را در نظر بگیرید؛ تحقیقات نشان می دهد افراد سالمند و جوانان، چناچه بتوانند رابطه ای سالم بایکدیگر برقرار کنند؛ دقیقا مانند دو قطعه پازل یکدیگر را تقویت می کنند.

جوانان برای هدایت زندگی و بهبود نگرش نسبت به افراد سالخورده نیاز به راهنمایی دارند، و افراد مسن نیاز به مولد بودن را احساس می کنند که تمایل به حمایت از نسل های جوان را به دنبال می آورد. این برنامه به طور همزمان به این دو مشکل رسیدگی می کند.

فواید برنامه ساخت میراث جامعه

در یک پژوهش مشخص شد شرکت کنندگان در برنامه ساخت میراث جامعه (BCLT)، بهبود قابل توجهی در اعتماد به نفس خود در تعامل با افراد سالمند، نگرش نسبت به افراد سالمند، علاقه به کار با افراد سالمند و پیدا کردن هدف خود در زندگی گزارش کردند.

تقریباً همه جوانان شرکت کننده در این برنامه گزارش دادند؛ این برنامه یک تجربه مثبت بود. پیلمر گفت: اگرچه محققان نتایج را برای شرکت‌کنندگان مسن‌تر گزارش نکردند، اما به این برنامه نیز امتیاز بالایی دادند.

پیلمر گفت که توانمندسازی افراد مسن یکی از جنبه های مهم برنامه ساخت میراث جامعه (BCLT) است. او گفت: جوانان با درخواست از افراد مسن تر به آنها نزدیک می شوند. این بسیار متفاوت از برنامه های دیگر است که در آن فرد جوان داوطلب و فرد مسن نیازمند است. برنامه ما به شرکت‌کنندگان مسن‌تر با قرار دادن آنها در موقعیت ارائه توصیه‌های مفید برای زندگی، قدرت می‌دهد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان