ارتباط فصل تولد با ابتلا به اضطراب یا افسردگی

فصل تولد ارتباطی با خطر ابتلا به اضطراب یا افسردگی ندارد.

ارتباط فصل تولد با ابتلا به اضطراب یا افسردگی

یک مطالعه جدید در مورد تحقیقات تاریخی که نشان می دهد فصل یا ماه تولد یک فرد با افزایش خطر برخی از بیماری های روانی مرتبط است، تردید ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار خط سلامت این مقاله که در Scientific Reports منتشر شده است، به علائم اضطراب و افسردگی در میان بیش از 70000 سالمند در اروپا می پردازد و متوجه می شود که هیچ رابطه ای بین زمان تولد آنها و احتمال تجربه اضطراب یا افسردگی وجود ندارد.

فصل تولد و سلامت روان

تعدادی از مطالعات گذشته ارتباطی بین فصل تولد و تشخیص سلامت روان پیدا کرده‌اند: برای مثال، تحقیقات اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی را با ماه تولد مرتبط می‌دانند . محققان پیشنهاد کرده‌اند که چنین پیوندهایی می‌تواند ناشی از مصرف مواد مغذی و قرار گرفتن در معرض بیماری‌ها باشد که در طول سال متفاوت است. با این حال، شواهد مختلط بوده است و مطالعات جدیدتر نشان داده اند که عوامل مخدوش کننده، به ویژه پس زمینه اجتماعی-اقتصادی، بیشتر با این تشخیص ها ارتباط دارد تا ماه تولد.

برای اینکه ببینند آیا فصل تولد تفاوتی در سلامت روانی ایجاد می‌کند یا خیر، این تیم از داده‌های یک نظرسنجی از 72370 سالمند از سراسر اروپا استفاده کرد که از آنها سؤالاتی در مورد سلامتشان پرسیده شده بود. اطلاعات جمع آوری شده برای این مطالعه شامل ماه و فصل تولد آنها (زمستان، بهار، تابستان یا پاییز) و میزان تجربه علائم افسردگی یا اضطراب بود.

به طور کلی، بین ماه تولد شرکت کنندگان و علائم افسردگی یا اضطراب رابطه معنی داری وجود نداشت. در برخی کشورها تغییراتی وجود داشت - به عنوان مثال در مجارستان و لهستان، علائم افسردگی بسته به ماه تولد کمی نوسان داشت، و در جمهوری چک همین امر در مورد علائم اضطراب صادق بود - اما در کل، هیچ الگوی سیستماتیکی وجود نداشت.

این تیم همچنین شرکت‌کنندگان جوان‌تر و مسن‌تر (زیر و بالاتر از 65 سال)، شرکت‌کنندگان مرد و زن، و افرادی را از مناطق مختلف اروپا مقایسه کردند. و باز هم، بدون توجه به نحوه تقسیم شرکت کنندگان، هیچ تأثیر معنی داری از ماه تولد وجود نداشت.

همانطور که اشاره شد، تحقیقات قبلی نشان داده بود که فصل تولد ارتباط قوی با سلامت روان دارد. این تا حد زیادی به تأثیر آب و هوا، تفاوت در نور خورشید و قرار گرفتن در معرض ویتامین D، تغذیه و عوامل دیگر نسبت داده شده است. این تیم پیشنهاد می‌کند که بهبود دسترسی به غذای سالم - و درک مواد مغذی مورد نیاز زنان باردار و کودکان - ممکن است بتواند توضیح دهد که چرا هیچ ارتباطی بین ماه تولد و علائم سلامت روان در این مطالعه وجود ندارد.

پیش‌بینی‌کننده خوب سلامت روان

بنابراین، این مطالعه نشان می‌دهد که فصل تولد ممکن است پیش‌بینی‌کننده خوبی برای سلامت روان در آینده نباشد. با این حال، عوامل اجتماعی و محیطی که به طور بالقوه ارتباط بین فصل تولد و سلامت روان را ایجاد می‌کردند، مانند تغذیه و سلامت مادر، هنوز در مورد سلامت جسمی و روانی کل خانواده‌ها قابل بررسی هستند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان