یک راه طلایی برای ترک سیگار / اگر می خواهید سیگار را کنار بگذارید بخوانید

خط سلامت: سیگار کشیدن، یکی از عادت های مخرب است که ممکن است افراد برای مقابله با استرس یا الگو برداری از شخصیت ها آن را آغاز کنند.

یک راه طلایی برای ترک سیگار / اگر می خواهید سیگار را کنار بگذارید بخوانید

به گزارش خط سلامت سیگار کشیدن ، وقتی تبدیل به یک رفتار اعتیادی شود، ابعاد مختلف زندگی فرد را تحت تاثیر منفی قرار می دهد، این نقطه آغازی برای تلاش های معطوف به ترک سیگار است.

دلایل اعتیاد به سیگار

دلایل مختلفی برای سیگار کشیدن افراطی و اعتیاد به سیگار وجود دارد، از عوامل زیستی گرفته مانند، شباهت ساختاری نیکوتین به استیل کولین تا عوامل روانی مانند طی نکردن مناسب مراحل رشد در کودکی. همچنین عوامل محیطی می تواند شروع سیگار کشیدن را تسهیل کند، مثلا اگر سیگار خیلی راحت قابل دسترسی باشد یا اینکه الگوی کودک که اغلب والدین هستند خودشان سیگار مصرف کنند؛ احتمال اعتیاد به سیگار افزایش پیدا می کند.

ترک سیگار

اعتیاد به سیگار و سیگار کشیدن افراطی، معضلی است که می تواند زندگی شخصی و روابط فرد را مختل کند. بسیاری از افرادی که به سیگار کشیدن اعتیاد دارند، بارها تلاش کرده اند سیگار کشیدن را با روش های مختلف مانند استفاده از برچسب های نیکوتین یا جویدن آدامس متوقف کنند؛ اما شکست خورده اند. محققان متوجه شده اند یک عامل مهم که می تواند به ترک سیگار منجر شود، این است که فرد در آغاز تلاش برای ترک سیگار ، این درک را در خودش پرورش دهد که سیگار را ترک کرده است و سیگار کشیدن ، کاملا با هویت او متضاد است. زمانی که این درک جدید از خویشتن، شکل گرفت، فرد می تواند در مواجهه با محرک‌ها و وسوسه‌های روزمره استقامت کند، چرا که انسان ها در سراسر زندگی به دنبال تجاربی هستند که با هویت آن ها سازگار باشد. حتی برای شکل گیری عادت ها مثبت مانند سحرخیزی، وقتی کسی خود را با عنوان خواب آلود و شیفته خواب صبح، تعریف می کند؛ احتمالا با ترس بیشتری تمرین سحر خیزی را شروع می کند؛ چرا که سحرخیزی با هویتش متضاد است. اگر شما بخواهید، گیاهخوار شوید اما بوی کباب را حس کنید ممکن است مقاومت در برابر آن سخت باشد؛ ولی اگر خود را گیاهخوار بدانید و احساس کنید که شما کسی هستید که گوشت نمی خورد، این شما را به انجام رفتار جدید تشویق خواهد کرد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان