9 خاصیت و ضرر گیاه شنگ روی سلامت

خط سلامت: گیاه شنگ بصورت خودرو در شهرهای ایلام، خلخال، لرستان و شهرهای کوهستانی آذربایجان رشد می‌کند. این گیاه دارویی منبعی غنی از آنتی اکسیدان است؛ به همین دلیل خوردن آن به پیشگیری از بیماری های مزمن کمک می کند.

9 خاصیت و ضرر گیاه شنگ روی سلامت

خوردن گیاه شنگ مزایای فراوانی برای سلامتی دارد. از تقویت عملکرد دستگاه گوارش گرفته نا بهبود علایم سرماخوردگی، همگی بخشی از مزایای این گیاه دارویی برای سلامتی هستند.

به گزارش خط سلامت در این مطلب به معرفی مهم ترین خواص گیاه شنگ برای سلامتی می پردازیم؛ با ما همراه باشید.

همه چیز درباره گیاه شنگ

اگر در ماه اردیبهشت تا تیر به دل طبیعت بروید گیاه شنگ را خواهید دید. پزشکان طب سنتی معتقد هستند این گیاه طبع سرد و خشکی دارد. به‌طور کلی شنگ طعم خواصی ندارد اما مردم آذربایجان و کرمانشاه با نمک و آبلیمو این گیاه را به‌صورت خام می‌خورند.

گیاه شنگ که مردم خراسان به آن ریش بز خالدار می‌گویند، گیاهی سرشار از خاصیت است. درمان بسیاری از بیماری‌ها و راه جلوگیری بسیاری از امراض در گیاه شنگ وجود دارد. این گیاه خودرو در شهرهای کرمانشاه، ایلام، لرستان، خلخال و شهرهای کوهستانی آذربایجان رشد می‌کند. در ادامه خواص شنگ را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

خواص گیاه شنگ برای سلامتی

سرشار از آنتی اکسیدان

خواص شنگ بسیار زیاد است و این مطلب باعث محبوبیت و اهمیت استفاده از این گیاه شده ‌است. شنگ، اثرات آنتی اکسیدانی بسیار بالایی دارد که باعث می‌شود خواص درمانی این گیاه بالا برود.

گیاه شنگ در طب سنتی

گیاه شنگ در طب سنتی اهمیت زیادی دارد. دارای طبع سرد و خشکی است و از نظر طب سنتی و زکریای رازی این گیاه قاتل سموم بدن است. از ریشه این گیاه و حتی جوشاندن برگ آن استفاده‌های زیادی می‌شود. باید بدانید که ریشه این گیاه بسیار تلخ است اما خواص شنگ باعث می‌شود تحمل تلخی ریشه گیاه برای ما آسان‌تر شود.

شایان‌ذکر است که ریشه گیاه شنگ برای کلیه مضر است و برای جلوگیری از بروز مشکل، بعد از مصرف ریشه شنگ بهتر است عناب بخورید.

فواید گیاه شنگ برای دستگاه گوارش

ممکن است به‌دلایل مختلفی درگیر اسهال شوید، اما اگر در فصل بهار هستید از معجزه شنگ برای رفع این مشکل غافل نشوید. برای رفع این مشکل، مقداری از شنگ را دم کرده و یا به‌صورت جوشانده مصرف کنید.

با گیاه شنگ معده خود را تقویت کنید

دم‌کرده و یا جوشانده گیاه شنگ باعث مقاوم شدن و تقویت دیواره معده می‌شود. این امر باعث می‌شود معده شما خونریزی نکند.

فواید ریشه گیاه شنگ

حال که با خواص گیاه شنگ آشنا شدید خوب است بدانید ریشه این گیاه هم خواص خودش را دارد. اگر اشتهای کمی دارید، از ریشه شنگ غافل نشوید. ریشه شنگ طعم تلخی دارد اما این تلخی باعث تحریک اشتهای شما می‌شود، همچنین زمانی که سرماخورده باشید استفاده از ریشه شنگ برای صاف شدن سینه شما بسیار مناسب است.

خواص شنگ برای کبد

یکی از خواص سبزی شنگ، توانایی آن در پاکسازی کبد است. کبد به عنوان یک عضو مهم در سیستم بدن برای تصفیه خون و دفع سموم و مواد زائد استفاده می‌شود. سبزی شنگ به علت ترکیبات خاصی که در آن وجود دارد، می‌تواند بهبود عملکرد کبد را تسهیل کند.

از طریق افزایش تولید صفرا و تسهیل حرکت صفرا در مجرای صفراوی، سبزی شنگ می‌تواند به پاکسازی کبد کمک کند و عملکرد بهینه آن را حفظ کند. علاوه بر آن، ریشه‌ی شنگ که قسمت دیگری از این گیاه است، حاوی شیره‌ای سفید به نام قندرون است که خواص سم زدایی بیشتری دارد.

این قندرون به عنوان یک ترکیب طبیعی، می‌تواند به پاکسازی و سم زدایی کبد کمک کند. با استفاده از قندرون موجود در ریشه‌ی شنگ، می‌توان بهبود عملکرد کبد را تسهیل کرد و بیماری‌های کبدی مانند کبد چرب را درمان کرد.

مضرات گیاه شنگ

طبع سرد و خشک

باید بدانید که هر چیزی را زیاد مصرف کنید به‌جای اینکه برای بدن مفید باشد، به بدن شما ضرر می‌رساند. گیاه شنگ هم از این قاعده مستثنی نیست. گیاه شنگ طبع سرد و خشکی دارد. افرادی که مزاج سردی دارند نباید در مصرف این گیاه زیاده‌روی کنند.

مشکلات کلیوی

این گیاه برای کسانی که بیماری کلیوی دارند بسیار مضر است و به همین دلیل باید از مصرف آن خودداری کنند، یا حداقل با مشورت پزشک این گیاه را مصرف کنند.

زنان باردار

زنان باردار باید خیلی مراقب خورد و خوراک خود باشند. چون هیچ منبع معتبری درباره مفید یا مضر بودن این گیاه برای بانوان وجود ندارد. اگر در این دوران هوس کردید گیاه شنگ را بخورید، حتماً با پزشک مشورت کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: چی شی

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان