چرا بعد از تزریق ژل لب و فیلر نکروز بوجود می آید؟

خط سلامت: یکی از عوارض جانبی تزریق ژل و فیلر، وقوع نکروز است. نکروز یا بافت مردگی، پدیده ای است که طی آن بخشی از بافت بدن دچار تیرگی و بدشکلی می شود.

چرا بعد از تزریق ژل لب و فیلر نکروز بوجود می آید؟

متخصصان عقیده دارند عوامل متعددی در بروز نکروز ، پس از تزریق ژل و فیلر نقش دارد.

به گزارش خط سلامت استفاده از برندهای نامرغوب فیلر و انجام کاهای زیبایی توسط افراد غیر متخصص، از مهم ترین دلایل بورز نکروز پس از تزریق ژل است.

دلیل نکروز بعد از تزریق ژل 

تزریق ژل می‌تواند عوارضی طبیعی که بعد از چند روز و به‌صورت خود به‌ خود برطرف می‌شود را به همراه داشته باشد؛ اما برخی دیگر ازعوارض، آن‌قدر هم طبیعی نیستند و می‌توانند فرد را به درد سرهایی جدی بیندازند، مانند پدیده نکروز.

یکی ازعوارض تزریق ژل یا فیلر، می‌تواند وقوع نکروز باشد.

پدیده‌ای که باعث از بین رفتن بافت قسمتی از پوست بدن می‌شود، به رنگ سیاه و بسیار تیره درمی‌آید و آن قسمت از بدن را دچار بدشکلی می‌کند. این را دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و استاد دانشگاه تهران می‌گوید که معتقد است این روزها آن‌قدر اقداماتی مانند تزریق ژل را بدیهی و دم‌دستی می‌پنداریم که به عوارض این‌چنین این عمل مانند به‌وجودآمدن نکروز فکر نمی‌کنیم.

چرا نکروز رخ می‌دهد؟

این‌طور که متخصصان می‌گویند، در اثر تزریق ژل، فیلر بینی یا فیلر بین دو ابرو برای ازبین‌بردن چین‌وچروک‌های آن قسمت، امکان صدمه به بافت وجود دارد و وقوع نکروز اتفاق عجیبی نیست؛ اتفاقی که در اثر دو عمل ممکن است با آن روبه‌رو شویم: نوع ژل با توجه به عمق ناحیه مورد نظر انتخاب می‌شود. پس در درجه اول خوب است بدانیم که ماهیت ماده تزریقی در تزریق ژل و فیلر، ممکن است اثر فشاری داشته باشد و چنین بدشکلی و اتفاقی را رقم بزند. 

به‌طورکلی، تزریق ژل‌های نامرغوب، عوارض جبران‌ناپذیری دارد؛ اما دکتر احسانی، احتمال دوم که سپردن این کار به دست غیرمتخصص است را عامل قوی‌تری برای بروز پدیده نکروز می‌داند: بسیاری از افرادی که براثر نکروز پوستی به ما مراجعه می‌کنند،آن دسته ازکسانی هستندکه این قبیل اقدامات زیبایی را به دست آرایشگران و غیر متخصصان سپرده‌اند؛ آن‌وقت است که تکنیک اشتباه آنها برای تزریق، تزریق ماده به داخل رگ و... باعث بسته‌شدن رگ، جمع‌شدن خون در نقطه‌ای از بدن و در نتیجه ازبین‌ رفتن بافت آن قسمت و سیاه‌ شدن می‌شود و اصطلاحا نکروز رخ می‌دهد.

پیشگیری بهتر از درمان است

به‌ طور کلی دست‌بردن در روال طبیعی بدن، خواه درمانی و خواه زیبایی، می‌تواند عوارضی داشته باشد؛ اما در بروز نکروز پوستی که یکی از عوارض تزریق ژل است، مهم‌ترین پیشگیری، رجوع به متخصص است.

موضوعی که دکتر احسانی بر آن تاکید دارد و می‌گوید ممکن است براثر تزریق ژلی که متخصص انجام می‌دهد هم عارضه نکروز رخ بدهد اما فرق و تفاوت اصلی با غیر متخصص این است که پزشک می‌داند درصورت بروز این پدیده، چطور آن رابرطرف کند: اگر در زمانی کمتر از ۲۴ ساعت، آنزیم تزریق شود، ژل‌هایی که در آن قسمت تجمع پیدا کرده‌اند و باعث نکروز شده‌اند آب می‌شوند و پوست تا حدود قابل‌توجهی، دوباره خودش را بازیابی می‌کند.

به نظر می‌رسد که گذشت زمانی بیشتر ازیک روز، باعث ازدست‌ رفتن فرصت برای درمان اتفاق پیش‌آمده است. برای همین است که تنها پیشگیری موثر در چنین اقدامی، پرهیز ازمراجعه به غیر متخصص و آرایشگران برای اقدامات زیبایی، صرفا به خاطر کمی قیمت کمتر است: درصورتی‌که گاهی هزینه‌های سنگین‌تری به فرد متحمل خواهد شد.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع : سلامت نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان