5 فایده شگفت انگیز گل‌سرخ و گل‌سرخ سیاه و خواص درمانی آن‌ در آنفولانزا

گل‌های گل‌سرخ (Elderflower) به رنگ سفید خامه‌ای هستند و همراه با میوه‌های سیاه‌رنگ گل‌سرخ (Elderberry) بر روی درخت گل‌سرخ سیاه یا Sambucus nigra یافت می‌شوند.

5 فایده شگفت انگیز گل‌سرخ  و گل‌سرخ سیاه و خواص درمانی آن‌ در آنفولانزا

این درخت برگ‌ریز تا ارتفاع تقریبی ۱۰ متر رشد می‌کند و گاهی به عنوان گل‌سرخ اروپایی نیز شناخته می‌شود. همچنین یک گل‌سرخ سیاه آمریکایی وجود دارد که بیشتر به صورت درختچه رشد می‌کند.

به گزارش خط سلامت، از گل‌های گل‌سرخ و میوه‌های آن به مدت طولانی در طب سنتی برای درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا، کنترل قند خون و افزایش دفع ادرار استفاده شده است. اگرچه تحقیقات در مورد استفاده و مزایای گل‌سرخ و گل‌سرخ محدود است، اما برخی مطالعات اثرات ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضد دیابتی آنها را نشان داده‌اند.

گل‌سرخ و گل‌سرخ سیاه اغلب برای تهیه مکمل‌ها و همچنین داروهای سرفه و سرماخوردگی استفاده می‌شوند. اگرچه تحقیقات در مورد اثربخشی آنها محدود است، اما تحقیقات موجود امیدوارکننده هستند. به عنوان مثال، یک بررسی از تحقیقات موجود در مورد گل‌سرخ نشان می‌دهد که محصولات حاوی گل‌سرخ و سایر گیاهان دارویی در درمان عفونت‌های سینوسی زمانی که همراه با آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شوند، مفید هستند.

محققان همچنین خاطرنشان می‌کنند محصولات حاوی گل‌سرخ ممکن است تورم غشاهای مخاطی را کاهش دهند، تخلیه را تقویت کنند، سردرد را تسکین دهند و گرفتگی بینی را کاهش دهند. با این حال، شواهد قوی وجود ندارد و مطالعات بالینی بیشتری مورد نیاز است.

محصولات گل‌سرخ ممکن است در درمان آنفلوآنزا نیز مفید باشند. یک مطالعه کوچک دریافت که افرادی که محصولات گل‌سرخ را به مدت ۴۸ ساعت مصرف می‌کنند، کاهش قابل توجهی در علائم مانند سرفه، تب، درد عضلانی، گرفتگی بینی و سردرد را مشاهده می‌کنند. با این حال، محصولات گل‌سرخ نباید جایگزین درمان‌های اثبات شده یا واکسیناسیون شوند.

نوشیدن چای گل‌سرخ ممکن است یبوست را تسکین دهد. در یک مطالعه، افراد به مدت نه روز چایی گل‌سرخ نوشیدند که شامل رازیانه سبز، رازیانه و گل سنا نیز بود. محققان دریافتند چای گل‌سرخ به تسکین یبوست مزمن در مدت زمان دو روز کمک می‌کند. شرکت‌کنندگان در مطالعه همچنین بهبود قابل توجهی در سرعت حرکت مواد زائد از طریق دستگاه گوارش (روده بزرگ یا روده بزرگ، زمان عبور) و داشتن حرکات روده روزانه در هنگام نوشیدن چای مشاهده کردند. تحقیقات بیشتری قبل از توصیه چای گل‌سرخ مورد نیاز است.

اگرچه محدود است، مطالعات نشان می‌دهند هم گل‌های گل‌سرخ و هم گل‌سرخ سیاه غنی از ترکیبات زیست فعال هستند و ممکن است قند خون را کاهش دهند، به کاهش وزن کمک کنند و حتی فشار خون را بهبود بخشند. یک بررسی دریافت که ترکیبات موجود در گل‌های گل‌سرخ متابولیسم گلوکز (قند) را تحریک کرده و ترشح انسولین را تقویت می‌کنند. انسولین هورمونی است که پانکراس شما برای کمک به کنترل مقدار گلوکز (قند) در جریان خون تولید می‌کند.

خواص درمانی گل‌سرخ و گل‌سرخ سیاه

مطالعات نشان داده‌اند مصرف مکمل‌های تهیه شده از گل‌های گل‌سرخ و گل‌سرخ سیاه می‌تواند منجر به کاهش وزن، کاهش فشار خون و بهبود سلامت عمومی شود. به طور متوسط، افرادی که این مکمل‌ها را مصرف کرده‌اند، شاهد کاهش ۳ درصدی شاخص توده بدنی (BMI)، کاهش ۷ پوندی (۳.۲ کیلوگرمی) وزن، کاهش بیش از ۵ درصدی فشار خون سیستولیک و کاهش بیش از ۲.۵ درصدی فشار خون دیاستولیک بوده‌اند. علاوه بر این، سلامت جسمی و روانی آنها نیز بهبود یافته است.

اگرچه تحقیقات محدود است، اما یک بررسی نشان می‌دهد که استفاده از گل‌سرخ سیاه (Sambucus nigra) به همراه سایر محصولات سه بار در روز می‌تواند منجر به کاهش التهاب و ژینجیویت شود. نتایج قابل توجهی پس از تنها چهار روز مصرف مشاهده شده است. همچنین، نمرات شاخص ژینجیویت شرکت‌کنندگان - که ژینجیویت را در مقیاس ۰ تا ۳ رتبه‌بندی می‌کنند - پس از ۱۴ روز استفاده به طور قابل توجهی کاهش یافته است. با این حال، تعیین نقش دقیق گل‌سرخ در این نتایج دشوار است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

در آلمان، گل‌سرخ سیاه یک گیاه پرکاربرد برای تقویت تعریق و کاهش لرز در هنگام تب است. استفاده از گل‌های گل‌سرخ برای درمان سرماخوردگی توسط کمیسیون E آلمان تأیید شده است. کمیسیون E آلمان کمیته‌ای متشکل از دانشمندان، متخصصان سم‌شناسی، داروسازان و پزشکان است که تا حدودی شبیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده است.

اگرچه در ایالات متحده برای این استفاده تأیید نشده است، اما بسیاری از مردم معتقدند گل‌های گل‌سرخ عوامل دیافورتیک مؤثری هستند که می‌توانند به پاکسازی بدن از سموم مضر کمک کنند. به همین دلیل، از گل‌های گل‌سرخ نیز به عنوان دیورتیک (داروهایی که به دفع آب و نمک اضافی از بدن کمک می‌کنند) استفاده شده است.

گل‌سرخ را می‌توان در چای یا غذاها استفاده کرد. همچنین می‌توانید آن را در غذاهای آماده، مکمل‌ها، داروهای بدون نسخه (OTC) و نوشیدنی‌ها بیابید. برخی از افراد از گل‌سرخ روی پوست خود یا به عنوان دهانشویه استفاده می‌کنند. حتی می‌توان آن را در برخی از عطرها یافت.

دوز مصرف

در حالی که دوز استاندارد برای گل‌سرخ وجود ندارد، تحقیقات برخی محدوده‌های دوز را پیشنهاد می‌کنند. به عنوان مثال، بزرگسالان می‌توانند روزانه تا هشت روز، ۳.۹ گرم گل‌سرخ خشک مصرف کنند. در اینجا برخی از دوزهای رایج گل‌سرخ در محصولاتی که برای درمان شرایط خاص استفاده می‌شوند، آمده است:

  • یبوست: هنگام تهیه چای، ۵۰۰ میلی‌گرم گل‌سرخ با ۶۰۰ میلی‌گرم گل سنا، ۲۰۰ میلی‌گرم رازیانه و ۲۰۰ میلی‌گرم میوه رازیانه ترکیب می‌شود. این چای را می‌توان روزانه تا پنج روز سه بار مصرف کرد.
  • چاقی: برای درمان چاقی، ۳.۹ گرم گل‌سرخ خشک با ۶۰۰ میلی‌گرم عصاره گل‌سرخ، ۱۲۰ گرم آب گل‌سرخ، ۲۲۵ میلی‌گرم گل‌سرخ خشک و ۴۰.۵ گرم مارچوبه خشک مخلوط می‌شود. این مخلوط به مدت هشت روز همراه با ۲-۳ قاشق چای‌خوری سبوس پسیلیوم (فیبر محلول در آب طبیعی) استفاده می‌شود.
  • عفونت‌های سینوسی: داروهای مورد استفاده برای درمان عفونت‌های سینوسی و سرماخوردگی اغلب حاوی ۳۶ میلی‌گرم گل‌سرخ هستند. این داروها، مانند سینوپرت، می‌توانند روزانه سه بار تا ۱۴ روز مصرف شوند.
  • بیماری‌های پوستی: برای تهیه کرم پوستی، چند مشت گل‌سرخ تازه را با ژله نفتی مایع مخلوط کرده و به مدت ۴۰ دقیقه بجوشانید. مخلوط را فیلتر کرده و اجازه دهید جامد شود. برخی از افراد از این کرم برای درمان آرتروز استفاده می‌کنند.

گل‌های گل‌سرخ و ایمنی مصرف آن‌ها

گل‌های گل‌سرخ به طور کلی توسط سازمان غذا و دارو (FDA) ایمن شناخته شده‌اند و تحقیقات نشان می‌دهند که این گل‌ها برای استفاده در غذاها تا زمانی که سطح سیانید هیدروژن (HCN) زیر ۲۵ قسمت در میلیون (ppm) باشد، بی‌خطر هستند. هیچ مدرکی در مورد اثرات نامطلوب در تحقیقات موجود وجود ندارد.

با این حال، ممکن است برخی افراد به گل‌های گل‌سرخ آلرژی داشته باشند و افرادی که به عسل‌خاک یا آلرژی‌های گراس آلرژی دارند باید از استفاده از آنها خودداری کنند. گل‌سرخ همچنین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد.

تداخلات دارویی بالقوه

شواهد نشان می‌دهد گل‌های گل‌سرخ می‌توانند سطح قند خون را کاهش دهند، بنابراین محققان نظریه دارند که می‌تواند اثر داروهای دیابت مانند متفورمین و همچنین مکمل‌هایی که برای کاهش سطح قند خون مانند آلفا لیپوئیک اسید (ALA) و یونجه استفاده می‌شوند را افزایش دهد.

به همین ترتیب، ممکن است گل‌سرخ فشار خون را کاهش دهد، بنابراین نباید همراه با داروهای فشار خون استفاده شود. همچنین باید توسط افرادی که تحت درمان شیمی درمانی هستند یا افرادی که از دیورتیک‌ها استفاده می‌کنند با احتیاط استفاده شود زیرا ممکن است اثرات این داروها را افزایش دهد.

یافتن گل‌سرخ

گل‌سرخ سیاه آمریکایی - بومی سراسر ایالات متحده به جز نوادا، یوتا، آیداهو، اورگان، واشنگتن، آلاسکا و هاوایی - معمولاً در مناطق مرطوب نزدیک سواحل دریاچه‌ها یا حوضچه‌ها یا در مناطق پایین در امتداد جاده‌ها یافت می‌شود.

اگرچه ممکن است گل‌های گل‌سرخ خود را با چیدن و استفاده از آنها تهیه کنید، اما اکثر مردم این مسیر را به دلیل خطر اشتباه گرفتن گل یا توت دیگری با گل‌سرخ طی نمی‌کنند.

گل‌سرخ به طور کلی توسط FDA ایمن شناخته شده است. این ماده در غذاها، داروها و مکمل‌ها استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید آن را به صورت خشک به صورت آنلاین خریداری کنید.

آیا مصرف بیش از حد گل‌سرخ می‌تواند خطرناک باشد؟

گل‌های گل‌سرخ حاوی یک ماده شیمیایی تولیدکننده سیانید در برگ‌ها، ساقه‌ها و میوه‌های خود هستند. این ماده سمی نیز ممکن است در گل‌ها وجود داشته باشد. به همین دلیل، مصرف مقادیر زیاد گل‌سرخ توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است باعث مشکلات گوارشی و عصبی شود. با این حال، موارد مسمومیت ناشی از مصرف گل‌سرخ در تحقیقات موجود گزارش نشده است.

اکثر تحقیقات نشان می‌دهند گل‌سرخ در مقادیر معمول مصرف شده در غذاها و نوشیدنی‌ها به خوبی تحمل می‌شود. همچنین، عوارض جانبی بسیار کمی وجود دارد که گل‌سرخ برای اهداف دارویی استفاده می‌شود. با این حال، گل‌سرخ به طور گسترده مطالعه نشده است و ممکن است عوارض جانبی وجود داشته باشد که تاکنون کشف نشده‌اند.

با این حال، اگر به گل‌سرخ یا عسل‌خاک آلرژی دارید، از مصرف گیاه یا استفاده موضعی از آن خودداری کنید زیرا خطر واکنش آلرژیک وجود دارد. گل‌های گل‌سرخ خام را نمی‌توان خورد زیرا خطر تهوع و استفراغ و همچنین مسمومیت با سیانید وجود دارد.

نوشیدن بیش از حد چای گل‌سرخ می‌تواند باعث علائمی مانند اسهال و ناراحتی معده شود، اگرچه محققان مشخص نیست که آیا این به دلیل گل‌سرخ یا سایر مواد مانند میوه رازیانه، رازیانه و گل سنا است.

گل‌سرخ یک گل سفید خامه‌ای است که بر روی درخت گل‌سرخ سیاه یافت می‌شود. این گل اغلب به صورت دارویی استفاده می‌شود. اگرچه تحقیقات محدود است، گل‌سرخ ممکن است به درمان یبوست، کاهش علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا، درمان ژینجیویت و حتی کنترل قند خون کمک کند.

گل‌سرخ به طور کلی توسط FDA ایمن شناخته شده است. با این حال، می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک در افرادی با آلرژی‌های گراس یا عسل‌خاک شود و نباید همراه با داروهای دیابت و فشار خون استفاده شود. همیشه قبل از مصرف گل‌سرخ، گل‌سرخ سیاه و سایر مکمل‌ها با یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که محصولات و دوزها برای شما ایمن هستند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان