ویتامین A برای چه افرادی اهمیت خیلی زیادی دارد؟ + لیست مواد غذایی با ویتامین A

خط سلامت :چرا ویتامین A برای باروری مفید است؟ ویتامین A برای حفظ دستگاه تناسلی مردان و تولید اسپرم ضروری است.

ویتامین A برای چه افرادی اهمیت خیلی زیادی دارد؟ + لیست مواد غذایی با ویتامین A

مطالعات نشان می دهد ویتامین A در یک مکانیسم سیگنالینگ برای شروع میوز در غدد جنسی زن در طول جنین زایی و در غدد جنسی نر پس از زایمان شرکت می کند .

اهمیت اصلی ویتامین A چیست؟

به گزارش خط سلامت ویتامین A به شکل گیری و حفظ سلامت دندان ها، بافت های اسکلتی و نرم، غشاهای مخاطی و پوست کمک می کند .

همچنین به عنوان رتینول شناخته می شود زیرا رنگدانه های موجود در شبکیه چشم را تولید می کند. ویتامین A بینایی را به خصوص در نور کم تقویت می کند.

نقش ویتامین A در رشد جنینی چیست؟

ویتامین A یک ریز مغذی ضروری در طول چرخه زندگی است. شکل فعال آن، اسید رتینوئیک از طریق گیرنده های رتینوئید، در مسیرهای انتقال سیگنال تنظیم کننده توسعه نقش دارد . کمبود و بیش از حد ویتامین A در طول رشد جنینی منجر به ناهنجاری های مادرزادی می شود. ویتامین  A فواید زیادی برای افراد، زنان باردار و سلامت جنین دارد.

تغذیه مناسب برای جذب ویتامین  A 

ویتامین A ویتامینی محلول در چربی است که در کبد ذخیره می ‌شود. این ویتامین برای رشد اندام‌ های جنین بسیار مهم است. برخی از این اندام ‌ها شامل موارد زیر است:

قلب

ریه‌ ها و دستگاه تنفسی

کلیه‌ ها

چشم‌ ها

استخوان‌ ها

سیستم‌ گردش خون

سیستم اعصاب مرکزی

ویتامین A به ویژه برای زنانی که نزدیک زایمان هستند ضروری است، زیرا این ویتامین پس از زایمان به ترمیم بافت‌ های بدن کمک می‌ کند.

ویتامین A به حفظ بینایی نرمال و طبیعی کمک می‌ کند، با عفونت‌ ها مبارزه می ‌کند، از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می ‌کند و به سوخت و ساز چربی کمک می ‌کند.

ویتامین A در گوشت، لبنیات، ماهی، تخم ‌مرغ، شیر، جگر و غلات غنی ‌شده موجود است. 

در دوران بارداری مهم است بیش از حد توصیه ‌شده ویتامین A دریافت نشود زیرا این ویتامین در دزهای بالا باعث نقص ‌های مادرزادی کودک و کبد سمی می شود. 

میوه‌ ها و سبزیجات، به ویژه پرتقال و میوه‌ های زرد و سبزیجات برگ ‌دار، بهترین منابع ویتامین A هستند. تمام جگرها، مثل جگر مرغ، گوسفند، گاو و دیگر پرندگان حاوی بیشترین مقدار ویتامین A است، به حدی که باید خوردن آن را در دوران بارداری به یک یا دو بار در ماه، آن هم برای رفع هوس محدود شود تا افراد مطمئن شوند که مقدار بیش از حدی از آن را یک‌ جا دریافت نمی ‌کنند. 

منابع غذایی خوب ویتامین A 

سیب ‌زمینی شیرین (سیب‌زمینی‌های کشیده‌ای که داخل آنها نارنجی رنگ است)  

کدو حلوایی

هویج خام 

اسفناج

طالبی 

کلم‌ برگ یا کلم ‌پیچ پخته

جو دوسر غنی‌شده 

انبه 

شیر بدون چربی 

تخم ‌مرغ 

کلم بروکلی پخته

از آنجا که دریافت ویتامین A کافی از طریق رژیم غذایی آسان است، کمبود ویتامین A جز در مواردی که نتیجه برخی عارضه‌ هاست، بسیار نادر به شمار می ‌رود.

اما برخی علائم کمبود ویتامین A شامل اختلال در دید شب و ضعف سیستم ایمنی بدن است. افرادی که کمبود ویتامین A دارند دچار عارضه ‌ای به نام خشک‌ چشمی می شوند که منجر به ضخیم شدن و خشک شدن قرنیه می‌ شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان