روغن نارگیل را به 4 دلیل علمی باید مصرف کنید

خط سلامت: خواص معجزه‌آسای نارگیل به‌طور فزاینده‌ای در میان مصرف‌کنندگان در سال‌های اخیر شناخته شده است. روغن نارگیل به سوزاندن چربی، افزایش حافظه و سلامت قلب در زنان کمک می‌کند.

روغن نارگیل را به 4 دلیل علمی باید مصرف کنید

 زنانی که در معرض آفتاب سوختگی قرار دارند با مصرف روغن نارگیل به سلامت پوست‌شان کمک می‌شود.

به گزارش خط سلامت البته مصرف روغن نارگیل به مدت طولانی باعث افزایش چربی می‌شود زیرا جزو گروه چربی‌های اشباع شده به حساب می‌آید.

شناخت نارگیل

مصرف روغن نارگیل سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهد و زنانی که اضافه‌وزن دارند به سرعت وزن خود را از دست می‌دهند، همچنین مصرف درست این روغن در درمان بیماری آلزایمر موثر شناخته شده است و در عملکرد بهتر مغز تأثیرگذار است همچنین در سلامت قلب نیز بی‌تأثیر نیست.

این روغن در هر گرم حاوی 9 کالری است البته بیش از 90 درصد چربی موجود در روغن نارگیل چربی اشباع شده است. برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد چربی‌های اشباع شده برای سلامت قلب و عروق خونی مضر هستند.

از این‌رو به زنان سالم توصیه می‌شود فقط 10 درصد از این چربی اشباع شده را در وعده‌های روزانه خود جای دهند و زنانی که به بیماری قلبی مبتلا هستند و بیشتر در معرض خطر قرار دارند 7 درصد از چربی اشباع شده در روز استفاده کنند.

اسیدهای چرب و ساختارهای منابع گیاهی و چربی حیوانی با یکدیگر فرق دارد. به‌طور مثال، اسیدهای چرب موجود در کره و شیر بدون چربی با طول زنجیره‌ای کوتاه از 4 تا 6 کربن ساخته شده است. در حالی که روغن نارگیل حاوی چربی 12 تا 14 کربنه است و چربی‌های حیوانی برخی زنجیره‌ها، شامل 16 تا 20 کربن است. روغن بادام زمینی دارای 20 تا 22 کربن است در حالی که هیچ تعریف دقیقی از تعداد کربن مورد نیاز به عنوان کوتاه، متوسط یا زنجیره بلند اسیدچرب وجود ندارد، اما بهتر است زنان همیشه از روغن‌هایی با زنجیره متوسط 6 تا 14 کربنه استفاده کنند.

می‌دانیم که چربی با زنجیره‌های متوسط‌ تری‌گلیسیرید MCTS بسیار متفاوت‌تر از چربی‌هایی با زنجیره کربن کوتاه متابولیزه شده است. تری گلیسیرید به‌طور مستقیم از روده به کبد منتقل می‌شود، هرچه چربی‌ها زنجیره‌های کوتاه‌تری داشته باشند زودتر به عنوان سوخت، سوزانده می‌شود اما زنجیره‌های طولانی‌تر به عنوان چربی در بدن ذخیره می‌شود. تری‌گلیسیریدها با زنجیره‌های طولانی کربن، به آنزیم کمتر و اسیدهای صفراوی بیش از حد برای هضم نیاز دارند.

تری‌گلیسیریدها (MCTS) در روغن نارگیل شامل اسید کاپریلیک (8 کربن) و اسید کاپریک (10 کربن) هستند که این نوع چربی با زنجیره متوسط شناخته شده است. همچنین حاوی لوریک اسید (12 کربن زنجیره‌ای) است و اسیدهای چرب باقیمانده در روغن نارگیل شامل اسید پالمتیک (16 کربن) و اسید استئاریک (18 کربن) است.

بررسی‌های اخیر روی زنان نشان می‌دهد روغن نارگیل دارای MCT یا همان اسیدهای چرب اشباع شده است، این میزان زنجیره کربنی متوسط در چربی‌های گوشت، روغن ماهی و روغن‌های گیاهی نیز یافت می‌شود و در کوتاه‌مدت میزان سوخت و ساز بدن را افزایش داده و باعث کاهش وزن در زنان می‌شود. از این‌رو یکی از عوامل تأثیرگذار در از دست دادن وزن و لاغری روغن نارگیل است که در مداخلات کاهش وزن اثر مطلوب دارد.

اسیدچرب اصلی در روغن نارگیل اسید اوریک است، این اسید چرب همراه با اسیدهای مریستیک به‌طور قابل توجهی LDL یا کلسترول بد را افزایش می‌دهد از این‌رو مصرف بیش از حد این روغن خطراتی را نیز به همراه دارد. به هر حال مصرف بیش از اندازه تمام چربی‌های اشباع شده برای زنان مضر است.

درست است که علم تغذیه همیشه در حال تحول، پژوهش و دانش در مورد چربی‌های اشباع شده است اما به هر حال انواع مختلف چربی‌های اشباع شده تأثیرات متفاوتی در بدن زنان می‌گذارد. پیش از این تمام چربی‌های اشباع شده برای زنان یکسان در نظر گرفته می‌شد اما تحقیقات در حال حاضر نشان می‌دهد چربی‌های اشباع شده موجود در گوشت و کره نسبت به روغن نارگیل و... تأثیرات متفاوتی در بدن می‌گذارد.

محصولات دیگر نارگیل

شیر نارگیل شامل تکه‌ها و مایع نارگیل می‌شود که غنی از کالری و چربی است و در هر وعده مصرفی حاوی 223 کالری و 24 گرم چربی است که 21 گرم آن چربی اشباع شده بیش از حد معمولی است که تقریباً چربی بالایی برای زنان به نظر می‌رسد.

خرد شده نارگیل اغلب در سالاد میوه در مناطق گرمسیری استفاده می‌شود که یک وعده کوچک حاوی 71 کالری و 7 گرم چربی است که 6 گرم آن چربی اشباع شده است. نارگیل خشک که به صورت فله در فروشگاه‌های موادغذایی یافت می‌شود اغلب در پخت مخلوط یا دسر مورد استفاده است. یک فنجان نارگیل خرد شده حاوی 150 کالری و 15 گرم چربی است که 13 گرم آن چربی اشباع شده به حساب می‌آید.

آب درون نارگیل نسبت به تکه‌های آن حاوی کالری و چربی اشباع شده کمتری است، بسیاری از ورزشکاران زن برای رسیدن به تناسب اندام از آب نارگیل استفاه می‌کنند زیرا طی ورزش و نرمش‌های استقامتی با مصرف آب نارگیل، آب کافی به بدن‌شان می‌رسد. یک لیوان آب نارگیل حاوی 46 کالری و 5/0 گرم چربی است که 4/0 گرم چربی اشباع شده و حاوی 600 میلی‌گرم پتاسیم و 252 میلی‌گرم سدیم است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان