روانشناسی شخصیت / پنج نوع شخصیت پر تعارض که سرزنش گرند

خط سلامت: شخصیت‌های پر تعارض، افرادی هستند که در روابط بین‌فردی خود با چالش‌های جدی مواجه می‌شوند.

روانشناسی شخصیت / پنج نوع شخصیت پر تعارض که سرزنش گرند

شخصیت های پر تعارض ، اغلب به جای پذیرش مسئولیت اشتباهات شان، دیگران را مقصر می‌دانند و به دنبال راه‌هایی برای توجیه رفتارهای نامناسب خود هستند.

به گزارش خط سلامت این نوع شخصیت‌ها در محیط‌های مختلفی مانند خانواده، محل کار و روابط دوستانه دیده می‌شوند و می‌توانند باعث ایجاد تنش و درگیری‌های فراوان شوند. در این مقاله، پنج نوع اصلی شخصیت پر تعارض را بررسی می‌کنیم و به اهدافی که برای سرزنش دیگران دارند، می‌پردازیم.

ویژگی‌های مشترک شخصیت‌های پر تعارض

ویژگی‌های مشترک شخصیت‌های پر تعارض، عبارت است از:

سرزنش دیگران

 این افراد مسئولیت مشکلات خود را نمی‌پذیرند و همیشه دیگران را مقصر می‌دانند.

تفکر همه یا هیچ

آنها به صورت سیاه و سفید به دنیا نگاه می‌کنند و معتقدند که یا کاملاً خوب هستند یا کاملاً بد.

تجربه سیلی از احساسات و نوسانات خلقی

شخصیت های پر تعارض اغلب احساسات شدید و ناپایداری دارند.

رفتارهای افراطی

آنها ممکن است در رفتارهای خود بسیار افراطی باشند.

شخصیت‌های پر تعارض افرادی هستند که به جای پذیرش مسئولیت مشکلات خود، دیگران را مقصر می‌دانند. این افراد اغلب در روابط شخصی و حرفه‌ای مشکل‌ساز هستند و می‌توانند باعث ایجاد دردسرهای زیادی شوند. 

پنج نوع اصلی شخصیت پر تعارض

شخصیت‌های ضداجتماعی

این افراد فاقد وجدان هستند و برای رسیدن به اهدافشان به هر کاری دست می‌زنند. آنها اغلب جذاب و فریبنده هستند، اما در درون بی‌رحم و بی‌عاطفه هستند. شخصیت‌های ضداجتماعی دیگران را به خاطر ایجاد ناامیدی، مداخله در برنامه‌هایشان یا هر دلیل دیگری سرزنش می‌کنند. آنها کلاهبردارانی ماهر هستند که به هیچ‌کس وفادار نیستند.

شخصیت‌های خودشیفته

این افراد به شدت خودشیفته هستند و به دنبال تأیید و تحسین دیگران هستند. آنها دیگران را برای پایین نگه داشتن خود و اثبات برتری‌شان سرزنش می‌کنند. شخصیت‌های خودشیفته در روابط نزدیک بسیار توهین‌آمیز هستند و به هیچ‌وجه همدلی ندارند.

شخصیت‌های مرزی

این افراد روابط عمیقی برقرار می‌کنند، اما به شدت از رها شدن می‌ترسند. آنها به سرعت از دوست به دشمن تبدیل می‌شوند و دیگران را به خاطر احساس رها شدن سرزنش می‌کنند. شخصیت‌های مرزی اغلب در روابط نزدیک بسیار خشن هستند و ممکن است به خشونت خانگی دست بزنند.

شخصیت‌های پارانوئید

این افراد به شدت بدبین هستند و به همه اطرافیان خود مشکوک هستند. آنها معتقدند که دیگران قصد دارند به آنها آسیب برسانند و به همین دلیل به دیگران حمله می‌کنند. شخصیت‌های پارانوئید اغلب در محل کار مشکل‌ساز هستند و به راحتی احساس می‌کنند که با آنها ناعادلانه رفتار می‌شود.

شخصیت‌های هیستریونیک ( نمایشی)

این افراد به دنبال جلب توجه هستند و اغراق‌آمیز رفتار می‌کنند. آنها دیگران را به خاطر عدم توجه کافی به خود سرزنش می‌کنند. شخصیت‌های هیستریونیک اغلب روابطی دراماتیک و پر تنش دارند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان