آیا تشخیص ADHD در کودکان کم سن تر اشتباه است؟

خط سلامت: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد ممکن است تشخیص اختلال بیش‌فعالی (ADHD) در کودکان کوچکتر از آنچه تصور می‌شود، بیشتر با خطا همراه باشد.

آیا تشخیص ADHD در کودکان کم سن تر اشتباه است؟

محققان دانشگاه ناتینگهام دریافتند معلمان اغلب رفتارهای طبیعی کودکان نوپا را که به دلیل سن کمترشان هنوز به بلوغ کافی نرسیده‌اند، با علائم بیش فعالی - نقص توجه (ADHD) اشتباه می‌گیرند.

به گزارش خط سلامت این تحقیق نشان می‌دهد کودکان متولد شده در اواخر سال ( نیمه دوم)، به دلیل اینکه نسبت به همکلاسی‌های بزرگتر خود از نظر سنی کوچک‌تر هستند، بیشتر در معرض تشخیص ADHD قرار می‌گیرند. این در حالی است که ممکن است این رفتارها به جای نشانه‌ای از اختلال، صرفاً نشان‌دهنده عدم بلوغ کافی در این گروه سنی باشد.

چرا سن کودک در تشخیص ADHD مهم است؟

کودکانی که سن کمتری نسبت به همکلاسی‌های خود دارند، ممکن است در انجام برخی از کارها و فعالیت‌های کلاسی با مشکل مواجه شوند. این موضوع می‌تواند باعث شود که معلمان این کودکان را بیش‌فعال یا دارای مشکل تمرکز تلقی کنند. در حالی که این رفتارها ممکن است ناشی از عدم آمادگی برای انجام آن فعالیت‌ها در آن سن خاص باشد.

چه عواملی در این تشخیص اشتباه نقش دارند؟

تفاوت‌های رشدی: کودکان در سنین مختلف، سرعت رشد و بلوغ متفاوتی دارند. بنابراین، انتظار عملکرد یکسان از همه کودکان در یک کلاس، منطقی نیست.

فشارهای محیطی: محیط مدرسه و انتظارات معلمان از دانش‌آموزان، می‌تواند بر نحوه ارزیابی رفتار کودکان تأثیر بگذارد.

کمبود آگاهی: ممکن است برخی از معلمان به اندازه کافی در مورد تفاوت‌های رشدی کودکان آگاهی نداشته باشند و رفتارهای طبیعی را با علائم اختلال اشتباه بگیرند.

اهمیت این یافته‌ها چیست؟

این تحقیق زنگ خطری برای متخصصان، معلمان و والدین است که در هنگام تشخیص ADHD در کودکان، سن نسبی کودک را در نظر بگیرند. تشخیص اشتباه ADHD می‌تواند عواقب جدی برای کودک داشته باشد، از جمله مصرف بی‌مورد دارو و برچسب‌خوردن.

چه باید کرد؟

ارزیابی جامع: برای تشخیص دقیق ADHD، باید ارزیابی کاملی از کودک انجام شود که شامل مشاهدات رفتاری در محیط‌های مختلف، مصاحبه با والدین و معلمان و در صورت لزوم، انجام تست‌های روانشناختی باشد.

توجه به سن: سن کودک باید به عنوان یک عامل مهم در ارزیابی رفتارهای او در نظر گرفته شود.

آموزش به معلمان: معلمان باید در مورد تفاوت‌های رشدی کودکان و نحوه تشخیص دقیق ADHD آموزش ببینند.

همکاری بین متخصصان: همکاری بین متخصصان مختلف، از جمله روانشناسان، روان‌پزشکان و معلمان، برای تشخیص و درمان دقیق ADHD ضروری است.

این مطالعه نشان می‌دهد سن کودک می‌تواند نقش مهمی در تشخیص ADHD ایفا کند. بنابراین، قبل از هرگونه تشخیص و تجویز درمان، باید همه جوانب را به دقت بررسی کرد و از ارزیابی‌های جامع استفاده کرد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان