مشکل افرادی که گدایی محبت می کنند چیست؟

خط سلامت: بسیاری از ما در زندگی خود افرادی را دیده‌ایم که با وجود رد شدن توسط طرف مقابل، همچنان تلاش می‌کنند تا توجه و محبت آن‌ها را جلب کنند. پژوهش ها نشان داده است ممکن است افرادیکه به دنبال جلب محبت افرادی هستند که آن‌ها را رد می‌کنند، مشکل دلبستگی داشته باشند. اما این تنها دلیل ممکن نیست و عوامل دیگری نیز می‌توانند در این رفتار دخیل باشند.

مشکل افرادی که گدایی محبت می کنند چیست؟

افرادی که در کودکی دلبستگی ناایمنی تجربه کرده‌اند، ممکن است در بزرگسالی به دنبال تأیید و توجه از طرف دیگران باشند، حتی اگر این توجه منفی باشد.

به گزارش خط سلامت این قبیل افراد که در دوران کودکی ارتباط مناسبی با مراقب اصلی خود( که اغلب مادر است)، نداشته اند ممکن است باور کنند لیاقت عشق و محبت واقعی را ندارند و به همین دلیل به هر رابطه‌ای، حتی رابطه ناسالم، چنگ بزنند.

چرا برخی سعی می‌کنند محبت کسی را به دست آورند که واضحاًرا ردشان می‌کند؟

به جز مشکلات دلبستگی، سایر عوامل عبارتند از:

ترس از طرد شدن

ترس از طرد شدن می‌تواند باعث شود که افراد به هر قیمتی تلاش کنند تا در رابطه باقی بمانند.

کمبود عزت نفس

افرادی که عزت نفس پایینی دارند، ممکن است به دنبال تأیید از طرف دیگران باشند و باور کنند که تنها با جلب توجه افراد دیگر می‌توانند ارزش خود را اثبات کنند.

الگوهای رفتاری آموخته شده

اگر فرد در خانواده یا روابط قبلی دیده باشد که دیگران با اصرار و پافشاری می‌توانند نظر دیگران را تغییر دهند، ممکن است همین الگو را در روابط خود تکرار کند. عوامل دیگری که می‌توانند در این رفتار دخیل باشند:

ناآگاهی از ارزش خود

برخی افراد به اندازه کافی خودشان را نمی‌شناسند و نمی‌دانند که لیاقت روابط سالم و متقابل را دارند.

ترس از تنهایی

ترس از تنها ماندن می‌تواند باعث شود که افراد به هر رابطه‌ای، حتی رابطه ناسالم، چنگ بزنند.

نیاز به کنترل

برخی افراد نیاز دارند که بر دیگران کنترل داشته باشند و ممکن است با اصرار بر ادامه رابطه، احساس کنترل بیشتری داشته باشند.

چه باید کرد؟

اگر شما یا کسی که می‌شناسید در چنین شرایطی قرار دارد، بهتر است به دنبال کمک حرفه‌ای باشید. یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند تا ریشه‌های این رفتار را شناسایی کنید و مهارت‌های لازم برای ایجاد روابط سالم را بیاموزید.

مهم‌ترین نکته این است که شما لیاقت عشق و محبت واقعی را دارید. با شناخت خود و دلایل انتخاب‌هایتان، می‌توانید روابط سالم‌تری را برای خود ایجاد کنید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان