7 فایده تشویق کردن که از آن بی خبرید!

خط سلامت :تشویق کردن یکی از روش های رایج برای تربیت کودکان است. اغلب والدین شیوه درست تشویق کردن را بلد نیستند.

7 فایده تشویق کردن که از آن بی خبرید!

  تشویق کردن غلط، نتیجه عکس داشته و والدین و کودکان را دچار مشکلاتی می کند. تشویق درست در رشد و شکل گیری کودکان موثر است.

به گزارش خط سلامت در این مطلب شیوه تشویق کردن درست بررسی شده است.

مزایای کلمات تشویقی برای کودکان

عزت نفس را بهبود می بخشد.

کلمات تشویقی برای کودکانی که دارای عزت نفس پایین هستند، سودمند است.

انگیزه را افزایش می دهد.

کلمات تشویقی باعث افزایش انگیزه ذاتی دانش آموزان می شوند. انگیزه ذاتی تحصیلی تمایل کودک به یادگیری را تحت تأثیر قرار می دهد. 

تشویق والدین باعث تقویت درگیری و پایداری رفتار و تلاش در کودکان می شود.

همه کلمات تشویقی با یکدیگر برابر نیستند. در صورت استفاده فراوان، برخی از انواع تشویق ها صدمات بیشتری ایجاد می کنند.

در اینجا 7 نکته در مورد استفاده از کلمات تشویقی برای بچه ها به صورت سازنده ارائه شده است:

تشویق صمیمانه و صادقانه 

تمجید های نادرست و بی موقع نه تنها ناکارآمد بلکه مضر هستند. کلمات تشویقی که با دیدگاه کودک متناقض باشند ناعادلانه تلقی می شوند. این جملات تشویقی هنگامی بدتر می شوند که خود کودک می داند لایق تشویق نبوده است.

چنین تشویق های غیرصادقانه به خود انتقادی کودکان و حتی خرابکاری های عمدی برای برطرف کردن این تعارض منجر می شود.

تشویق عمیق یا بیش از حد و تمجید نکردن از کودکان به طور عمدی یا تشویق فقط برای تقویت یا دستکاری رفتار ناعادلانه تلقی می شود.

تشویق جزئی و توصیفی 

والدین به جای گفتن سخنان ترغیب کننده کلی، کودکان را با استفاده از نظرات توصیفی و اختصاصی تشویق کنند. اشاره به جنبه خاصی از عملکرد کودک و توصیف اینکه چه رفتاری منجر به نتایج خوب شده است برای کودک مفید تر است.

نظرات خاص و توصیفی نشان می دهد به آن کار توجه کرده اند و به آنها اهمیت می دهند. 

تشویق تلاش ها نه توانایی

هنگامی که کودکان برای تلاش ها در انجام یک کار مورد تشویق قرار می گیرند، یاد می گیرند موفقیت را به تلاش های خود نسبت دهند.

از آنجا که تلاش کیفیتی است که همه توانایی کنترل و بهبود آن را دارند، کودکان بیشتر در پی تلاش برای پیشرفت قرار می گیرند.

این نوع تشویق به کودکان کمک می کند تا یک طرز فکر رشد یافته داشته باشند و به تمرین و مهارت های خود اعتقاد داشته باشند. چنین طرز تفکری انگیزه بچه ها، پایداری و لذت بردن را افزایش می دهد.

کودکان هنگام مواجهه با شکست، بر این باورند که شکست خورده اند زیرا به اندازه کافی تلاش نکرده اند. در صورت سخت تر شدن کار، این شکست قابل اجتناب است.

بنابراین این بچه ها انگیزه دارند که دوباره امتحان کنند و تمایل به بهبود عملکرد خود دارند. آنها مقاومت و پایداری بیشتری دارند و وقتی شکست می خورند خرد نمی شوند.

از طرف دیگر، کودکانی که برای نتایج تشویق دریافت می کنند، موفقیت را به جای تلاش خود به توانایی ها نسبت می دهند. چنین تشویقی روی کودکان تأثیر منفی می گذارد.

تشویق برای نتایج خوب کودکان را در تغییر هدف های خود در جهت دستیابی به نتیجه تحت تأثیر قرار می دهد. آنها شروع به ارزیابی توانایی های خود از طریق عملکرد می کنند. 

کودکانی که بیشتر از سمت تلاش تشویق دریافت می کنند، در تحصیلات دانشگاهی موفق تر عمل می کنند.

تشویق مشروط 

جمله هایی مانند “من می دونم که تو می تونی بهتر انجام بدی.» به منظور ایجاد انگیزه در کودک برای تلاش بیشتر اثر منفی دارد. هنگامی که تشویق به عنوان ابزاری جهت دهنده مورد استفاده قرار می گیرد، برداشت کودکان این است که تشویق به نتایج یا عملکرد خوب وابسته است.

جمله بالا به کودک این پیام را می دهد که نتیجه کار درست نبوده و باید بهتر نتیجه بگیرد. کودکان در این موافع ابتکار و خلاقیت خود را کنار می گذارند تا صرفا آن کار را انجام دهند تا تشویق دریافت کنند.

عدم مقایسه 

در بعضی مواقع مقایسه با شخص دیگری انگیزه دهنده است. اما مقایسه هنگام شکست فرد را به آتش می کشد.

تشویق مقایسه ای، کودکان را در مقابل مشکلات آینده آسیب پذیر می کند. وقتی این کودکان با مشکل روبرو می شوند، نسبت به کودکانی که بیشتر به خاطر تسلط بر کار خود تمجید می شوند، احساسات منفی، نا امیدی، اضطراب و درماندگی زیادی نشان می دهند. آنها مقاومت کمتری می کنند.

مانند تشویق مشروط، تشویق مقایسه ای نیز به کودکان می آموزد هدف پیروزی است نه آموختن. این نگرش برنده گرایانه باعث کاهش انگیزه درونی کودکان به یادگیری یا غلبه بر شکست می شود. برای جلوگیری از شکست، کودکان از ایجاد چالش ها جلوگیری می کنند.

عدم تشویق بیش از حد 

کاربرد تشویق مثبت برای کودکان، باعث تقویت اعتماد به نفس می شود، اما کاربرد بیش از اندازه تأثیرات منفی متعددی دارد. والدین گاهی کارهای آسان را تحسین می کنند.

تشویق برای کارهایی که به راحتی انجام می شود یا به خوبی انجام نشده، عادلانه نیست. تشویق بیهوده بر عزت نفس کودک تاثیر منفی می گذارد.

برای کودکانی که عزت نفس پایینی دارند، تمجید بیش از اندازه والدین به افزایش عزت نفس کودکان کمک می کند، برای کودکانی که عزت نفس بالایی دارند، تحسین زیاد باعث کاهش عزت نفس نمی شود بلکه بیشتر خودشیفتگی را پرورش می دهد. کودکان خودشیفته نسبت به دیگران احساس برتری دارند.

تشویق غیرقابل پیش بینی 

برای جلوگیری از اثرات منفی، بهترین راه برای استفاده از تشویق به صورت خود جوش در زمانی که انتظار نمی رود است.

والدین باید در تشویق متفاوت باشند. مزایای تعریف و تمجید، وقتی قابل انتظار باشد از بین می رود. اگر تشویق به درستی انجام شود، یک نیروی انگیزشی و ابزار یادگیری بسیار قدرتمند برای کودکان است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان