چه مشکلات روانی باعث اعتیاد به دزدی می شود؟ + تفاوت اعتیاد به دزدی با دزدی

خط سلامت: علل کلپتومانیا مشخص نیست. با این حال، تئوری ها نشان می دهد عدم تعادل تکانه در مغز مسئول این وضعیت است. تحقیقات بیشتری برای درک کامل این علل احتمالی ضروری است.

چه مشکلات روانی باعث اعتیاد به دزدی می شود؟ + تفاوت اعتیاد به دزدی با دزدی

کلپتومانیا چیست؟ دزدی، برداشتن چیزی است که متعلق به دیگران است و فرد بدون اجازه این اقدام را کرده است که می تواند به اعتیاد به دزدی تبدیل شود . دزدی در این عادت مربوط به کالاهای گران قیمت نیست.

به گزارش خط سلامت بلکه به دلیل کنترل ضعیف تکانه است که منجر به اختلالات اعتیاد آور و اجباری می شود . وقتی دزدی به اعتیاد تبدیل می شود، به آن دزدی مانیا می گویند.

کلپتومانیا چیست؟

کلپتومانیا به یک اختلال کنترل تکانه اشاره دارد که در آن ناتوانی در مقاومت در برابر میل به دزدی ایجاد می شود. معمولاً اقلامی را انتخاب می کنید که به طور کلی به آنها نیاز ندارید و همچنین ارزش کمی دارند. در حالی که این یک بیماری نادر است، می تواند باعث ناراحتی عاطفی برای شما و عزیزانتان شود.

این اختلال با مشکلات خودکنترلی در رفتار و احساسات همراه است . وقتی مشکل کنترل تکانه دارید، نمی توانید در مقابل وسوسه انجام کارهای مضر یا افراطی برای خود یا افراد دیگر مقاومت کنید. علاوه بر این، این شرایط شما را مجبور می‌کند که زندگی مخفیانه‌ای با شرم داشته باشید.

عوامل موثر بر اعتیاد به سرقت

علل کلپتومانیا مشخص نیست. با این حال، تئوری ها نشان می دهد عدم تعادل تکانه در مغز مسئول این وضعیت است. تحقیقات بیشتری برای درک کامل این علل احتمالی ضروری است.

سیستم اپیوئیدی مغز اعتیاد به دزدی بیشتر به یک وضعیت روانی مربوط می شود تا میل به سود مالی یا مادی. چیزهایی که می‌دزدید ارزش کمی دارند و اگر تصمیم به پرداخت آن‌ها داشته باشید به راحتی می‌توانید آن‌ها را بخرید. 

این در تضاد با سرقت جنایی است، جایی که شما چیزهایی را می‌دزدید زیرا قیمت بالایی دارند. هنگامی که سیستم اپیوئیدی مغز نامتعادل است، میل شدید به دزدی ایجاد می شود که با اضطراب، برانگیختگی و تنش همراه است.

آمیخته ای از احساسات

پس از دزدی، احساس لذت و آرامش به فرد دست می دهد. گاهی اوقات ممکن است بعد از عمل احساس گناه یا پشیمانی کنید، اما هنوز نمی توانید این میل را کنترل کنید. 

زمانی که دچار دزدی می شوید، در حالی که تنها هستید تمایل به دزدی دارید و این عادت خود به خود است. در مقابل، سرقت جنایی به خوبی برنامه ریزی شده است و ممکن است افراد دیگر را درگیر کند. علاوه بر این، پس از دزدی، به سختی از اقلامی که می‌دزدید استفاده می‌کنید و در عوض آن‌ها را بیرون می‌دهید یا آن‌ها را پنهان می‌کنید.

kleptomania-gaze-brain-neurosicnes-

اختلالات اعتیاد

دزدی ممکن است باعث شود مغز دوپامین ترشح کند ، انتقال دهنده ای که باعث ایجاد احساسات لذت بخش می شود. دزدی حس خوشایندی را تحریک می کند که شما را به انجام مکرر آن به عنوان یک احساس عاطفی یا روانی وادار می کند. هرچه بیشتر از عجله ناشی از دزدی لذت ببرید، بیشتر می خواهید این کار را انجام دهید تا خلاء عاطفی یا فیزیکی در زندگی خود را پر کنید.

مشکلات سروتونین

سروتونین یک ماده شیمیایی طبیعی مغز است که به تنظیم حالات و احساسات کمک می کند. وقتی مغز سطح هورمون کافی نداشته باشد، باعث ایجاد رفتارهای تکانشی می شود .

مشکلات سلامت روان

دزدی می تواند به دلیل اعتماد به نفس پایین ، حسادت، افسردگی ، اختلالات خوردن و فشار همسالان باشد. مسائل اجتماعی مانند انزوا و طرد شدن می تواند خلاء عاطفی ایجاد کند. ممکن است برای اثبات استقلال خود یا کسب لذت از این عمل به رفتارهای تکانشی مراجعه کنید. گاهی اوقات، به این دلیل است که می خواهید علیه دوستان و خانواده رفتار کنید. ‌

همچنین در صورت داشتن موارد زیر در معرض خطر ابتلا به لپتومانیا هستید:

سابقه خانوادگی

داشتن یک فرد مهم مانند والدین یا خواهر یا برادر مبتلا به اختلال وسواس فکری-اجباری، لپتومانیا یا اختلالات مصرف مواد ممکن است خطر ابتلا به لپتومانیا را افزایش دهد.

یک بیماری روانی

در بیشتر موارد، افراد مبتلا به لپتومانیا به بیماری‌های روانی دیگری مانند اختلال اضطراب، اختلال دوقطبی یا اختلال خوردن نیز مبتلا هستند. همچنین ممکن است به دلیل اختلال شخصیت یا اختلال مصرف مواد باشد .

kleptomania_1280

علائم اعتیاد به سرقت

اگر مبتلا به لپتومانیا هستید، ممکن است تمایلات مکرر به سرقت داشته باشید و نتوانید آنها را کنترل کنید. علائم دیگر عبارتند از:

احساس افزایش تنش ، برانگیختگی یا اضطراب که منجر به سرقت می شود

احساس گناه ، نفرت از خود، پشیمانی یا شرم پس از دزدی

احساس آرامش، لذت یا رضایت در هنگام دزدی

دزدی بدون برنامه ریزی در لحظه انجام شده است

درمان کلپتومانیا

درمان کلپتومانیا به تنهایی چالش برانگیز است و دریافت کمک پزشکی یک ضرورت است. روش های درمانی شامل ترکیبی از داروها و روان درمانی برای رفع محرک ها و علل است.

درمان شناختی-رفتاری

درمانگران می توانند به شما کمک کنند تا محرک هایی را که باعث دزدی می شوند برطرف کنید. هدف این است که به شما کمک کند از طریق تکنیک‌های حساس‌زدایی منظم و حساس‌سازی پنهان، رفتار آسیب‌رسان را متوقف کنید. در حساسیت زدایی سیستماتیک، تکنیک های آرام سازی را تمرین می کنید که به کنترل میل به دزدی کمک می کند. در حساس سازی پنهان، تصور می کنید که پس از دزدی با پیامدهای منفی روبرو می شوید که به شما امکان می دهد از این عادت اجتناب کنید.

داروها 

پزشک ممکن است یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین برای حمایت از تعادل شیمیایی مغز تجویز کند. داروهای ترک اعتیاد نیز ممکن است به عنوان راهی برای درمان اما نه برای درمان این بیماری تجویز شوند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان