کاهش اضطراب به شیوه طبیعی

خط سلامت: اضطراب روی زندگی روزمره و سلامت کلی میلیون ها انسان در سراسر دنیا ضربه زده است. بر همین اساس علاقه به روش‌های درمان و مدیریت اضطراب افزایش یافته است.

کاهش اضطراب به شیوه طبیعی

اضطراب را چگونه می توان کاهش داد؟ پاسخ به این سوال دشوار نیست روان درمانی با روانشناس بالینی، دارو درمانی و راههی دیگر که موقتا اضراب را کاهش می دهد وجود دارد.

به گزارش خط سلامت یکی از این روش های کاهش اضطراب استفاده از روغن های ضروری است. این عصاره‌های طبیعی برای قرن‌ها وجود داشته‌اند و مطالعات استفاده از آن‌ها را در تقویت آرامش، متعادل کردن احساسات و افزایش سلامت روان گزارش کرده‌اند.

اضطراب و روغن ها

روغن‌های ضروری مانند اسطوخودوس و بابونه علائم اضطراب را کاهش می‌دهند.

 آروماتراپی با روغن‌های ضروری می‌تواند اضطراب را کاهش داده و خلق و خوی بیماران را بهبود بخشد. 

استنشاق اسانس اسطوخودوس می تواند سطح اضطراب را در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر کاهش دهد. 

رایحه درمانی با اسانس ها می تواند اضطراب را کاهش دهد و کیفیت خواب را در بیماران مبتلا به بی خوابی بهبود بخشد.

رایحه درمانی و حس بویایی 

رایحه درمانی چیست؟ این یک درمان شفابخش است که از عصاره‌های گیاهی طبیعی، از جمله روغن‌های ضروری، با هدف بهبود سلامت و تندرستی استفاده می‌کند. در اینجا بوییدن نقش حیاتی دارد. چرا؟ زیرا مستقیماً به بخش مغز ما که احساسات، خاطرات و یادگیری را کنترل می کند - سیستم لیمبیک - متصل می شود.

هنگامی که ما یک اسانس را بو می کنیم، ذرات آن با سیستم بویایی ما ترکیب می شود و سیگنال هایی به مغز  می فرستد که خلق و خو و حالت عاطفی ما را تغییر می دهد. 

تنظیم خلق و خو

بسیاری از روغن های ضروری ترکیباتی دارند که خلق و خوی ما را تغییر می دهد. برخی از روغن‌ها آرامش‌بخش هستند .

اسطوخودوس، بابونه، سنبل الطیب، یلانگ یلانگ : خاصیت برانگیختن خلق و خو

نعناع، ​​رزماری، پرتقال شیرین، لیمو : ترکیبات فعال به تنظیم خلق و خو کمک می کنند

اسطوخودوس، لیمونن (روغن مرکبات): اسانس های تحقیقاتی برای مدیریت اضطراب

تحقیقات از خواص کاهش‌دهنده اضطراب برخی از اسانس‌ها حمایت می‌کند، برخی از مطالعات ارتباط مثبتی بین استفاده از روغن‌های ضروری خاص و علائم اضطراب کمتر نشان داده‌اند، با این حال، مطالعات انسانی در مقیاس بزرگ‌تری برای تایید این فواید مورد نیاز است.

این روغن ها را می توان علاوه بر درمان برای کنترل اضطراب استفاده کرد و هرگز نباید جایگزین درمان موجود شود. اسانس‌های زیر برای افرادی که با مشکلات اضطرابی سروکار دارند مفید است: 

روغن اسطوخودوس

 اسطوخودوس

اسانس اسطوخودوس از گل های گیاه اسطوخودوس می آید. رایحه آن شیرین است و به دلیل اثرات آرامش بخش محبوبیت دارد. تعداد زیادی از مطالعات نشان داده اند رایحه اسانس اسطوخودوس اضطراب را کاهش می دهد ، خواب را بهبود می بخشد و حس آرامش را ایجاد می کند. ممکن است برای افراد مبتلا به مشکلات اضطراب عمومی، اختلالات خواب و استرس مفید باشد.

گل سرخ

اسانس گل سرخ از گلبرگ های Rosa damascena و دیگر گونه های گل سرخ بدست می آید. عطر آن غنی و گلی است. مردم آن را به خاطر خواص تسکین دهنده اش می شناسند. مشخص شده است به کاهش اضطراب کمک می کند. در یک مطالعه، زنانی که تحت اقدامات پزشکی دردناک قرار گرفتند، پس از ماساژ شکم با استفاده از اسانس گل رز، درد و اضطراب کمتری را احساس کردند.

ریحان شیرین

اسانس ریحان شیرین از برگ های گیاه Ocimum basilicum به دست می آید. بوی تند دارد. اعتقاد بر این است به آرامش ذهن و کاهش استرس کمک می کند. اگرچه تحقیقات روی اسانس ریحان شیرین محدود است، اما برخی از مطالعات حیوانی نشان می دهد سیستم عصبی را تسکین داده و خواب آلود می کند.

 یاس

اسانس یاس از گل های گیاه Jasminum grandiflorum به دست می آید. رایحه ای شیرین و عجیب و غریب دارد و اغلب در عطرها و لوازم آرایشی برای رایحه نشاط آور آن استفاده می شود. بر اساس یک مطالعه کوچک، استشمام اسانس یاس می تواند بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارد تا خلق و خو را بهبود بخشد و سطح اضطراب یا استرس را کاهش دهد.

سنبل الطیب

اسانس سنبل الطیب از ریشه گیاه سنبل الطیب تهیه می شود. رایحه آن خاکی و چوبی است.  به دلیل اثرات آرام بخش آن ارزشمند است. مطالعات نشان می دهد اسانس سنبل الطیب می تواند به بهبود کیفیت خواب، کاهش اضطراب و ایجاد آرامش کمک کند. افراد مبتلا به اختلالات خواب و مشکلات مرتبط با اضطراب آن را مفید می دانند.

جاتامانسی

اسانس جاتامانسی که با نام درخت سنبله نیز شناخته می شود، از ریشه گیاه Nardostachys Jatamansi به دست می آید. رایحه ای گرم و خاکی دارد و در طب آیورودا برای آرام نگه داشتن ذهن و کمک به خواب استفاده شده است.

اگرچه مطالعات روی اسانس جاتامانسی و اضطراب محدود است، اما برخی از مطالعات حیوانی نشان می دهد عصاره جاتامانسی دارای اثرات ضد اضطرابی بالایی است. این ممکن است از طریق مسیر گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) عمل کند.

روغن بابونه

 بابونه

اسانس بابونه از گل های گیاه بابونه Matricaria به دست می آید. این به خاطر ویژگی‌های آرامش‌بخش و آرام‌بخشش برای کاهش اضطراب و ارتقای راحتی برای قرن‌ها شناخته شده است. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که افزودنی‌های بابونه می‌تواند به کاهش علائم اضطراب در افراد مبتلا به مشکلات اضطرابی خفیف تا متوسط ​​کمک کند.

یلانگ یلانگ

اسانس یلانگ یلانگ از گل های درخت Cananga odorata به دست می آید. رایحه آن شیرین و گلی است که تصور می شود نشاط آور و تقویت کننده قوای جنسی است. با این حال، اثبات علمی محدود است، اما به طور سنتی اعتقاد بر این است که اسانس یلانگ یلانگ به کاهش استرس و اضطراب و بهبود خلق و خوی کلی کمک می کند.

کندر

اسانس کندر از رزین درخت Boswellia به دست می آید. عطر آن مشک و شیرین است و مردم اغلب از آن در مدیتیشن و تمرینات معنوی برای حفظ آرامش استفاده می کنند. برخی از مطالعات اشاره می کنند که مالیدن روغن ضروری کندر می تواند سطح استرس را کاهش دهد و علائم اضطراب را بهبود بخشد.

شمعدانی

اسانس شمعدانی از برگ ها و ساقه های گیاه Pelargonium graveolens به دست می آید. رایحه آن شیرین و گلی است و اغلب در رایحه درمانی استفاده می شود. می تواند به حفظ تعادل احساسات و کاهش اضطراب کمک کند. برخی از مطالعات نشان داده اند استشمام اسانس شمعدانی سطح اضطراب را کاهش می دهد و یک اثر تسکین دهنده و آرام بخش دارد.

روغن بادرنجبویه

بادرنجبویه

اسانس بادرنجبویه از برگ های گیاه Melissa officinalis به دست می آید. رایحه آن تازه و شبیه مرکبات است که تصور می‌شود خلق و خو را بهبود می‌بخشد و احساس استرس و اضطراب را کاهش می دهد. در حالی که تحقیقات در مورد اسانس بادرنجبویه و اضطراب محدود است، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند یک اثر آرام بخش داشته و به بهبود خلق و خو کمک می کند.

مرزنجوش شیرین

اسانس مرزنجوش شیرین از گل و برگ گیاه Origanum majorana به دست می آید. رایحه ای گرم و گیاهی دارد که تصور می شود فواید تسکین دهنده و آرام بخش دارد.اسانس مرزنجوش شیرین به کاهش اضطراب کمک و فرد را آرام می کند.

روغن ترنج :

رایحه نشاط بخش و انرژی بخش آن می تواند به بهبود خلق و خو و کاهش سطح اضطراب هنگام استفاده در رایحه درمانی کمک کند.

روغن ریحان

روغن نعناع فلفلی :

رایحه تازه و نعنایی آن حواس را بیدار می کند و به طور بالقوه احساس استرس و اضطراب را کاهش دهد.

روغن گریپ فروت :

مانند سایر روغن های مرکبات، عطر انرژی بخش و نشاط آور روغن گریپ فروت به کاهش اضطراب و بهبود خلق و خوی کلی کمک می کند.

 روش های استفاده از روغن ها برای تسکین اضطراب

رایحه درمانی 

یکی از ساده ترین و موثرترین راه ها برای استفاده از روغن های ضروری، رایحه درمانی است. 

کاربرد موضعی

یکی دیگر از راه‌های استفاده از روغن‌های ضروری برای کاهش اضطراب، قرار دادن آنها روی پوست است. می توانید آنها را با روغن های حامل مانند روغن بادام، نارگیل یا جوجوبا رقیق کنید و مستقیماً روی پوست بمالید. 

رقیق سازی مناسب با روغن های حامل

برای جلوگیری از خارش پوست، سوختگی یا واکنش‌های منحصر به فرد، مهم است روغن‌های ضروری را قبل از استفاده روی پوست رقیق کنید. 

نواحی بدن برای کاربرد

هنگام استفاده از روغن های ضروری به صورت موضعی، نقاط نبض مانند مچ دست، شقیقه ها و پشت گردن خود را هدف قرار دهید. این نواحی جذب بهتری دارند زیرا به رگ‌های خونی نزدیک هستند و وقتی روغن روی آن‌ها مالیده می‌شود سریع‌تر گرم می‌شود و انتشار آن در پوست تسهیل می‌شود.

استنشاق اسانس

استنشاق روغنهای ضروری مستقیماً از بطری یا با ریختن چند قطره روی دستمال کاغذی یا توپ پنبه ای نیز می تواند بسیار آرامش بخش باشد. 

گلوله های پنبه و استنشاق بینی

چند قطره را روی پنبه بریزید و نفس‌های آهسته و عمیق بکشید. این روش می تواند در لحظات پر استرس یا دوره های اضطراب مفید باشد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان