افسردگی را با 9 روش غیر دارویی درمان کنید

خط سلامت: افسردگی یکی از معروف ترین اختلالات روانی است که رنج روانی شدیدی را به فرد مبتلا وارد می کند. درمان افسردگی مستلزم مراجعه به روانشناس بالینی است. در کنار دریافت کمک حرفه ای از روانشناس بالینی، رعایت برخی نکات ساده به کاهش علایم افسردگی کمک می کند.

افسردگی را با 9 روش غیر دارویی درمان کنید

افسردگی باعث می شود فرد احساس غم شدیدی را تجر به کند. این احساس غم و ناامیدی به تدریج همه ابعاد زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. به گزارش خط سلامت پژوهش ها نشان داده است مراجعه به روانشناس بالینی و پیروی از دستورالعمل های درمانی علمی، منجر به کاهش افکار منفی، تجربه احساسات مثبت و درنهایت درمان افسردگی می شود.

افسردگی چگونه درمان می شود؟

افسردگی از آنجا که عملکرد فرد را در تمام ابعاد زندگی مختل می کند، نیاز به درمان فوری و دریافت کمک حرفه ای از روانشناس بالینی دارد. مشخص شده است افسردگی تا حدودی مربوط به ساختار ژنتیکی فرد است. پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که تعامل دو عامل محیط  و زنتیک منجر به پیدایش افسردگی می شود. به عنوان مثال نوجوانی که اقوام درجه اولش سابقه ابتلا به افسردگی یا سایر اختلالات خلقی را دارند، در نتیجه شکست عشقی بیشتر از سایر همسالانش در معرض ابتلا به افسردگی قرار می گیرد.

روش های درمان افسردگی

روش های مختلفی برای درمان افسردگی وجود دارد. دارودارمانی و درمان روانشناختی که از طریق مراجعه به روانشناس بالینی صورت می پذیرد، اشکال رایج درمان این بیماری هستند. برخی روش های دیگر که به پیشگیری و درمان افسردگی کمک می کند عبارت است از:

مدیتیشن

برای پیشگیری و درمان افسردگی خفیف تمرین های افزایش تمرکز را انجام دهید. هنگام تجربه علایم افسردگی افکار منفی مانند آبی که از سد شکسته‌ای سرایز می‌شود به ذهن هجوم می‌آورد. از آن‌جا که فرد نمی‌تواند افکار خود را تحت کنترل درآورد احساس ترس و درماندگی فلج کننده ای را تجربه خواهد کرد.

کتی اسپارک روانشناس طی مطالعه ای که بر روی افراد مبتلا به بیماری اضطراب و افسردگی انجام داد دریافت مدتیشن و تمرکز حواس با هدفمند کردن و متمرکز کردن ذهن بر روی سوژه‌ای خاص در لحظه باعث الهام و تقویت نگرش مثبت می‌شود و از این‌رو برای آرامش یافتن ذهن این افراد بسیار مفید و کارآمد است. زمانی که فرد احساس کردد مورد حمله افکار منفی قرار گرفته‌است می تواند بر روی یک تشک راحت با پوزیشن نیلوفر آبی قرار بگیرد و به مدتیشن بپردازد.

حالت نیلوفری و کاهش افسردگی

حالت نیلوفری یا چهارزانوی بالا، شکلی از حالت نشستن است که از سنت مراقبه در هند باستان ریشه می‌گیرد. در این حالت، پاها بر روی ران‌های جهت مخالف قرار داده می‌شوند. این حالت نشستن یک حالت رسمی‌شده در سنت یوگای هندو است. گفته می‌شود که این شکل از نشستن به شکل نیلوفر آبی همانندی دارد. هدف از آن رسیدن به تنفس متناسب با نوع تمرین مراقبه (درون‌پویی) و رسیدن به ثبات جسمانی است.

خندیدن

در آیین بودا، خنده برای پیشگیری و درمان افسردگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هر بودایی باید روزانه ۱۵ دقیقه بخندد. در آیین بودا این ۱۵ دقیقه خنده برابر با ۴ ساعت عبادت است! هم‌چنین بعضی از مردم هند، باتوجه به همین نظریه عادت دارند هر روز ابتدا ۳۰ دقیقه بخندند و سپس فعالیت روزانه خود را آغاز کنند. اگر افراد به مشکلات بخندند همیشه موضوعی برای خندیدن دارند. دانشمندان اعلام کرده‌اند بهترین راه درمان انواع افسردگی در انسان خندیدن است. این روش درمانی هیچ هزینه‌ای ندارد و همیشه در دسترس است. خندیدن نه تنها برای از بین بردن اندوه مفید است، بلکه مقاومت بدن را در برابر انواع بیماری‌ها افزایش می‌دهد.

هنگام بروز علائم افسردگی تماشای یک فیلم کمدی، خواندن کتاب‌های طنز و ملاقات دوستان شوخ‌طبع به پیشگیری از تشدید علایم کمک می کند. مهم نیست که خنده‌های عمیق شما کودکانه، احمقانه و یا عجیب و غریب قلمداد شود. برای خود یک جیره روزانه خندیدن لحاظ کنید تا از بسیاری از آسیب‌های روحی و روانی دور بمانید.

اجتناب از منزوی شدن

لازم است افراد افسردگی را یک هیولای مخرب تصور کنند که هر روز بر روی شانه آن ها  می‌نشیند و در گوش شان زمرمه می‌کند که در دنیای مملو از تاریکی‌ها و بدی‌ها زندگی می‌کنند. ماهیت افسردگی به گونه ای است که مدام به فرد یادآوری می‌ کند بی‌ارزشی است و سزاوار برقراری روابط اجتماعی نیست.

به گفته دکتر استفان ایلاردی، روانشناس و نویسنده کتاب «درمان افسردگی» بخشی از بیماری افسردگی انزوای اجتماعی است که خود به عنوان یکی از دلایل اصلی پیشرفت بیماری شمرده می‌شود. ظاهرا خروج از تعاملات اجتماعی واکنش‌هاس استرسی و منفی مغز را افزایش می‌دهد؛ بنابراین در دوران افسردگی معاشرت با دوستان و اطرافیان قابل اعتماد به گذر از این بحران کمک می کند.

حذف کردن افراد سمی 

حذف کردن افراد سمی از زندگی نه تنها منجر به پیشگیری و درمان افسردگی می شود؛ بلکه کیفیت زندگی را نیز افزایش می دهد. اما لازم است بدانید افراد مبتلا به افسردگی اغلب تمایل دارند روندهای معمول را بدون هیچ تغییری تکرار کنند، این امر امکان حذف افراد سمی را برای افراد افسردگی کاهش می دهد.

به گفته دبورا سرانی نویسنده کتاب زندگی با افسردگی، به عنوان بخشی از درمان افسردگی مربوط به تبدیل افکار منفی به افکار مثبت است. معاشرت با افراد مثبت اندیش و پذیرش نگرش آن‌ها به فرد مبتلا به افسردگی کمک می‌کند بجای تمرکز صرف به نقاط منفی زندگی، واقع بین تر باشد.

اجتناب از مصرف مواد مخدر

قارچ‌ جادویی حاوی سیلوسایبین است که به صورت تفریحی و سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در گذشته این ماده به عنوان درمانی برای افسردگی تلقی می شود. امروزه مشخص شده است این ماده در دراز مدت نه تنها منجر به درمان افسردگی نمی شود، بلکه اثرات روانی بسیار شدیدتر ایجاد می کند.

خوردن مواد غذایی مفید

ویتامین D منجر به پیشگیری و درمان افسردگی می شود. همچنین مصرف ویتامینD احتمال  زوال عقل و دیابت را کاهش می دهد. موادی نظیر اسیدهای آمینه، فولات، ید، آهن، منیزیم، اسیدهای چرب، امگا ۳، سلنیوم، ویتامین B و روی، به پیشگیری از افسردگی کمک می کند.

ورزش

ورزش کردن راهی مناسب برای درمان افسردگی است.

در مطالعه دکتر وایلس ۱۱۵۰ مرد انگلیسی میانسال طی ۱۰ سال مورد بررسی قرار گرفتند و نتیجه تحقیق حاکی از آن بود مردانی که ورزش منظم دارند یک چهارم کمتر از سایرین به حالت افسردگی دچار می شوند. فعالیت بدنی به عنوان راهی برای کسب تناسب اندام و رفع فشار خون بالا، دیابت، چاقی و دیگر بیماری ها هواداران خود را دارد. تحقیقات در حال گسترش نشان می دهد که فعالیت جسمی می تواند سبب تخفیف نشانه های برخی اختلالات روانی مثل اضطراب و افسردگی و مانع عود بعد از درمان شود. به گزارش سایت سایکولوژی مترز، یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه پنی مک کولاگ دریافته‌اند که ورزش هم در مدت کوتاه و هم در طولانی مدت یک داروی ضدافسردگی مفید است. ورزش در امر کاهش افسردگی بیشترین تاثیر را در افرادی داشته که از فعالیت بدنی بیشتری برخوردارند و هم‌چنین با این که در همه طبقات سنی به میزان قابل ملاحظه ای از افسردگی می‌کاهد، هر چه بر سن افراد افزوده شود، کاهش افسردگی در اثر آن بیشتر است. ورزش برای هر دو جنس زنان و مردان سودمند است و پیاده‌روی و دویدن آرام بیش از سایر انواع حرکات ورزشی در کاهش افسردگی موثرند. هر چه مدت برنامه ورزشی و تعداد جلسات آن بیشتر باشد، تاثیر آن در کاهش افسردگی بیشتر است. موثرترین و بهترین روش درمان افسردگی همراه ساختن روان درمانی و ورزش است. بنابراین متخصصان، ورزش را به عنوان بخشی از برنامه درمان افسردگی به بیماران توصیه می‌کنند. انجام مرتب و منظم تمرینات ورزشی با شدت و ریتم مناسب باعث بالا رفتن سطح آمادگی جسمانی و در نتیجه توانا شدن قلب و عروق شما می‌شود که خود باعث کاهش پاسخ به استرس های قلبی- عروقی شده و پاسخ های هیجانی و روانی شما را نسبت به استرس نیز کاهش می‌دهد. به عبارتی با ایجاد و توانایی فیزیکی و بدنی به وسیله تمرینات ورزشی این تفکر مثبت که «من قوی هستم و در مقابل سختی‌ها و مشکلات مقاوم شده‌ام» قوت گرفته و از لحاظ روانی نیز شما را در موقعیت خوبی برای مواجهه و مقابله با استرس قرار می‌دهد که خود، واکنش‌های فیزیولوژیک مثبتی را در پی خواهد داشت.

بودن در طبیعت و باغبانی

باغبانی و وقت گذرانی در طبیعت، نقش مهمی در درمان افسردگی ایفا می کند.

هر چند که با زندگی‌های امروزی امکان باغبانی در حیاط‌های با صفا و باغچه‌های زیبا برای همه افراد میسر نیست اما پرورش گل و گیاه در آپارتمان هم می‌تواند تاثیر مثبت خود را داشته باشد. حتی می‌توانید بخش کوچکی از مواد غذایی خود را در گلدان‌های خانگی پرورش دهید و علاوه بر بهره‌گیری از انرژی مثبت باغبانی، غذایی سالم را نوش جان کنید.

نگران نباشید که در باغبانی مهارتی ندارید همین که بتوانید به عنوان سرگرمی به این کار بپردازید کافی است. در نظرسنجی که اخیرا انجام شده است میزان شادی و رضایت از زندگی باغبانان از افرادی که باغبانی نمی‌کنند به طرز قابل ملاحظه‌ای بیشتر است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان