چه افرادی ترس از تاریکی دارند؟ + علل و درمان

خط سلامت: ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا ) یکی از انواع فوبیاهای شایع است. افراد مبتلا به ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا ) از قرار گرفتن در محیط های تاریک به تنهایی می ترسند و برخی اوقات دچار حمله پنیک می شوند.

چه افرادی ترس از تاریکی دارند؟ + علل و درمان

  ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا ) درمان های زیادی دارد. نقش خانواده در بهبود این فوبیا چشم گیر است. افراد مبتلا به ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا ) قادر اند با برخی راه کار ها ترس خود را کاهش دهند.

به گزارش خط سلامت فوبیا، به ویژه فوبیاهای خاص، نوعی اختلال اضطرابی است. آنها ترسی پایدار از یک موقعیت، شی یا فعالیت خاص هستند و اغلب غیرقابل کنترل و غیرمنطقی هستند. این فوبیا اغلب بر فردی که آنها را تجربه می کند غلبه کرده و باعث می شود فرد برای اجتناب از این ترس های غیر منطقی افراط کند. برخی مواقع هنگام مواجهه با این ترس ها، حمله پانیک رخ می دهد. این حملات اغلب ترس های ناگهانی و شدید هستند که چند دقیقه طول می کشند. حملات پانیک و فوبیا در صورت درمان نشدن بر کیفیت زندگی و عملکرد در محل کار، مدرسه و خانه تأثیر می گذارند.

فوبیا در دوران کودکی و بزرگسالی اتفاق می افتد اما بیشتر در سنین 15 تا 20 سالگی مشاهده می شود. بسیاری از فوبیاها شناخته شده اند و حدود 19 میلیون آمریکایی یک یا چند مورد را تجربه می کنند که از خفیف تا شدید متغیر است. فوبیا از ترس از باکتری تا ترس از مردم، حیوانات، ارتفاع، پرواز، اتومبیل و... متغیر است.

یکی از فوبیاهای رایج بین مردم، ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا ) است.

علائم و علل ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا )

ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا ) گاهی اوقات اسکاتوفوبیا یا لیگوفوبیا نامیده می شود. Nyctophobia خود از کلمه یونانی شب گرفته شده است. همانطور که از نام آن پیداست، کسانی که نکتوفوبیا را تجربه می کنند از تاریکی می ترسند. این یک فوبیا گسترده است، به ویژه در کودکان. تا 45 درصد از کودکان فوبیا را تجربه می کنند، و ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا ) یکی از شایع ترین آنها است، به ویژه در کودکان بین 6 تا 12 سال.

Nyctophobiaچیزی بیش از ترس از تاریکی است. ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا ) با صداهایی که در تاریکی بدون دلیل بصری شنیده می شود، بدتر می شود.

Nyctophobia  از نظر شدت متفاوت است. برخی از کودکان آنقدر از تاریکی می ترسند که نمی خواهند در تاریکی به رخت خواب بروند یا از والدین می خواهند در کنار آنها بمانند. برخی از کودکان از چیزی که در تاریکی پنهان شده است می ترسند و از والدین می خواهند هیولاهایی را که زیر تخت یا در کمد پنهان شده را بیرون کند.

علائم ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا )

یک فرد مبتلا به ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا ) هنگام ورود به مکان‌ های تاریک، هنگام خواب، هنگام غروب خورشید، فکر کردن به تاریکی، یا تماشای یک برنامه تلویزیونی یا فیلم با صحنه‌ های شبانه کودکان دچار اضطراب شدید می شود. فرد دچار تعریق بیش از حد، ترس، حملات پنیک، احساسات شدید، تنگی نفس، افزایش ضربان قلب، درد قفسه سینه غیر قلبی یا تپش قلب می شود.

سایر علائم ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا ) Nyctophobia شامل موارد زیر است:

مشکل در بلع

سرگیجه

سردرد

حالت تهوع

استفراغ

علل ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا )

ترس از تاریکی افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد، اگرچه در کودکان شایع تر است. افرادی که در تاریکی تجارب آسیب زا داشته اند، بیشتر مستعد ابتلا به ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا )هستند. برای مثال، اگر شخص دیگری در تاریکی به شخصی آسیب برساند، تاریکی را با آن خاطره مرتبط می کند. مثال دیگر یک طوفان وحشتناک است که منجر به قطع برق می شود. شاید طوفان آنقدر شدید باشد که دیوارها می لرزند و آژیرهای گردباد به صدا در می آیند. این حادثه منجر به ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا ) و ترس از طوفان و گردباد می شود.

هنگامی که ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا ) در نتیجه یک تجربه آسیب زا رخ می دهد، اغلب به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) مربوط می شود. یکی دیگر از علل شایع ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا ) پس از تماشای یک فیلم ترسناک یا شنیدن یک داستان ناراحت کننده رخ می دهد.

ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا ) در صورت داشتن یک اختلال یا بیماری خاص تشدید می شود، از جمله:

افسردگی

اختلال سوء مصرف مواد

اختلال اضطراب فراگیر

اختلال وسواس فکری عملی

مسائل مربوط به سلامت روان

اختلالات پنیک یا حملات

سابقه خانوادگی فوبیا

درمان نکتوفوبیا

Nyctophobia ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا ) را از طریق ارائه دهندگان پزشکی، مانند پزشکان و روانشناسان، یا مراقبت های خانگی درمان می شود. به عنوان مثال، بی خوابی ناشی از ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا ) با مکمل های ملاتونین درمان می شود، که توسط پزشک تجویز می شود.

اگر یک تجربه آسیب زا باعث ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا ) شود، پزشک توصیه می کند به یک روانشناس بالینی مراجعه شود.

روانشناس برنامه های درمانی خاصی را ارائه می دهد، از جمله:

درمان شناختی رفتاری

درمان از طریق مواجهه

هیپنوتیزم درمانی

روان درمانی

تمرینات ذهن آگاهی

تاثیر والدین

یک درمان برای کودکان مبتلا به ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا )، قرار گرفتن در معرض با پیشگیری از پاسخ است. والدین با قرار دادن آنها در معرض فوبیای خاص خود، در مورد ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا )، به این درمان کمک می کنند. برای اینکه این درمان موثر واقع شود، توصیه می شود والدین کودک خود را با ترس او رو در رو کنند.

برای موثر کردن این درمان، مهم است که با کودک برای تمرین روش های مقابله ای مانند تنفس عمیق و تکرار جملات تاکیدی مثبت و شجاعانه کار کنند. این جملات تاکیدی از "من شجاع هستم" تا "من امن هستم" یا هر چیز دیگری که در این شرایط به کودک کمک می کند.

همانطور که کودک تنفس عمیق را تمرین می کند، او را تشویق کنند:

به آرامی و عمیق از طریق بینی نفس بکشد

همانطور که در حال تنفس هست، احساس کند شکم پر از هوا است

نفس خود را نگه دارد و به آرامی تا پنج بشمارد

از دهان خود برای بازدم آهسته استفاده کند، انگار در حال فوت کردن یک شمع است

با بازدم دوباره تا پنج بشمارد

از آنجایی که این درمان با گذشت زمان انجام می شود، کودک باید در اتاق تاریک احساس راحتی بیشتری کند. در نهایت، آنها شروع به دوست داشتن اتاق تاریک می کنند و آن را به عنوان یک مکان خوب برای استراحت برای روز بعد می دانند.

راه دیگری که والدین به کودک که دچار ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا ) شده است کمک می کنند، استفاده از چراغ های شبانه یا باز گذاشتن در با چراغ راهرو روشن است. این به بزرگسالانی که مبتلا به ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا ) هستند نیز کمک می کند.

سایر درمان های ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا )

چند مرحله دیگر وجود دارد که به کسانی که مبتلا به ترس از تاریکی ( نکتوفوبیا ) هستند، کمک می کند، این مراحل عبارتند از:

استفاده از تفکر شناختی برای کمک به تغییر نحوه واکنش افکار به فوبیا. به عنوان مثال، به خود یا فرزندشان اطمینان دهند تاریکی مضر نیست و چیزی در تاریکی پنهان نیست که بخواهد به آنها صدمه بزند.

استفاده از سی ‌دی‌ های آرام‌ سازی عضلانی و موسیقی برای کمک به شل کردن عضلات و جلوگیری از تجربه اضطراب، نگرانی و ترس. این نوع محتوا به افراد کمک می کند ماهیچه های خود را آرام کنند و تکنیک های آرام سازی را برای حفظ حالت ذهنی آرام آموزش می دهد.

درمان از طریق مواجهه

در همه افراد قرار گرفتن تدریجی خود در معرض چیزی که به نظرش ترسناک است، مثل تاریکی، در نهایت کمک می کند بر ترس خود غلبه کنند. این کار را از یک اتاق تاریک شروع می شود و هر چند وقت یکبار نور را کم کرده تا زمانی که فرد در تاریکی مطلق بماند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 
تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان