با این تکنیک در دسترس استرس را مدیریت کنید / در 60 ثانیه استرس را آچمز کنید !

خط سلامت: استرس و درد فیزیکی بایکدیگر رابطه متقابل دارند. زمانی که استرس را تجربه می کنید، عضلات منقبض می شوند و احساس درد فیزیکی افزایش می یابد. درد فیزیکی نیز به نوبه خود، منجر به افزایش استرس و تنش عضلانی می شود.

با این تکنیک در دسترس استرس را مدیریت کنید / در 60 ثانیه استرس را آچمز کنید !

استرس با استفاده از تمرینات تنفس کاهش می یابد. به گزارش خط سلامت تحقیقات فراوانی، اثر مثبت نفس کشیدن بر کاهش استرس ، اضطراب، تنش عضلانی و افزایش تمرکز را مستند کرده است.

استرس را چگونه کاهش دهیم؟

استرس افزایش فشار خون و ضربان فلب را به دنبال دارد. همچنین مشخص شده است استرس فرد را در معرض مشکلات جسمانی قرار می دهد. پژوهش ها نشان داده است تمرینات تنفس که دم و بازدم عمیق را در فواصل زمانی مشخص به دنبال دارد، نقش مهمی در کاهش استرس ایفا می کند.

نفس کشیدن و کاهش درد

تمرینات تنفس منجر به کاهش استرس و افزایش آرامش می شود؛ همچنین یکی از راه‌های مفید برای مدیریت استرس و درد فیزیکی مزمن، آرام کردن عضلات و سیستم عصبی از طریق تمرینات تنفسی است.

تمرینات تنفس

محققان توصیه می کنند برای آنکه نفس کشیدن به کاهش درد فیزیکی و افزایش آرامش کمک کند، رعایت برخی نکات ضروری است. برخی تکنینک هایی که اثرات مثبت تمرینات تنفس دوچندان می کند، عبارت است از:

تنفس آرام و ریتمیک

هنگام نفس کشیدن، دم و بازدم را به آرامی تمرین کنید. تصور کنید فرآیند نفس کشیدن، موجی در اقیانوس است که به آرامی به ساحل می آید و سپس به آرامی به اقیانوس برمی گردد. ببینید آیا می توانید به آرامی و به طور پیوسته تنفس را برای حدود دو تا پنج دقیقه، یا بیشتر، تمرین کنید.

نفس کشیدن از طریق بینی

تمرین تنفس از طریق بینی بسیار مفید است. تنفس از بینی کمک می کند آرام تر نفس بکشیم و به کاهش استرس و آرامش عضلانی کمک می کند؛ بنابراین، تمرین کنید دهان خود را بسته نگه دارید و از بینی تنفس کنید.

بازدم طولانی 

قسمت بازدم نفس آرامش بخش ترین بخش است. بازدم مانند یک ترمز برای سیستم عصبی است که به کاهش سرعت آن کمک می کند. تمرین کنید که قسمت بازدم تنفس طولانی تر از دم باشد. به عنوان مثال، اگر به طور طبیعی تا سه دم می کنید، به آرامی بازدم را تا شماره پنج تمرین کنید.

تنفس شکمی 

تنفس دیافراگمی یا شکمی آرامش بخش ترین نوع تنفس است. این به این دلیل است که وقتی با استفاده از شکم نفس می کشید، عصب واگ تحریک شده، پاسخ آرامش را فعال می کند، ضربان قلب و فشار خون را کاهش می دهد و استرس را کاهش می دهد.

تمرینات تنفس مختصر یا طولانی؟

یک راه برای موثر بودن تمرینات تنفس این است که چندین بار در روز مکث کنید و با استفاده از یکی از سبک‌های تنفس که در بالا توضیح داده شد، سه تا پنج بار به طور عمدی نفس بکشید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان