چرا بعضی افراد از صدای جویدن بدشان می آید ؟ / اگر صدای هورت کشیدن آزارتان می دهد بخوانید

خط سلامت: بیزاری از صدا یا میسوفونیا، اختلالی است که باعث واکنش های منفی شدید به صداهای خاص می شود و یکی از دلایل افزایش اضطراب است.

چرا بعضی افراد از صدای جویدن بدشان می آید ؟ / اگر صدای هورت کشیدن آزارتان می دهد بخوانید

به گزارش خط سلامت بیزاری از صدا یا میسوفونیا، ارتباط بین قشر شنوایی و نواحی کنترل حرکتی دهانی در مغز را در افراد مبتلا به صدای بیزاری نشان می دهد.

محققان در مورد علل این اختلال، افراد مبتلا به بیزاری از صدا یا میسوفونیا و افراد بدون میسوفونیا را مورد مطالعه قرار دادند تا ببینند با وجود صداهای خاص در مغز چه اتفاقی می افتد.

دانشمندان کشف کردند کدام قسمت‌های مغز درگیر در بیزاری از صدا با صداهای ضربه زدن مرتبط است و دریافتند بخش‌هایی از مغز که در ایجاد میسو‌فونیا مرتبط با جویدن نقش دارند، ممکن است باعث ایجاد میسو‌فونیا شود.

مروری بر بیزاری از صدا یا میسو‌فونیا

مؤسسه میسوفونیا گزارش می دهد که تقریباً 20٪ از جمعیت به میسوفونیا مبتلا هستند.

بیزاری از صدا یا میسوفونیا به عنوان شرایطی که در آن بیماران یک واکنش عاطفی منفی و بیزاری (مثلاً اضطراب، تحریک و آزار) نسبت به صداهای خاص را تجربه می کنند، تعریف می شود.

در حالی که احساس ناراحتی از صداهای جویدن یکی از شناخته شده ترین محرک های میسوفونیا است، البته صداهای دیگری نیز وجود دارند که ممکن است باعث ایجاد اضطراب و آزار شوند. بو کردن، ترک خوردن مفاصل و ضربه زدن نیز می تواند باعث واکنش شدید محرک های میسوفونیا شود.

هیچ درمانی برای میسوفونیا وجود ندارد، اما برخی از اقداماتی وجود دارد که افراد می توانند برای کاهش اثرات آن انجام دهند، مانند اجتناب از موقعیت هایی که می دانید می تواند باعث ایجاد آن شوند. افراد همچنین می‌توانند با هدفون‌های حذف نویز را در نزدیکی خود واکنش‌های شدید به محرک‌های میسوفونیا را کنترل کنند.

بیزاری از صدا یا میسوفونیا: فراتر از صداهای جویدن

تحقیقات قبلی در مورد میسوفونیا نشان داد صداهای جویدن بر افراد مبتلا به این بیماری آزار دهنده است. درمطالعه جدید، برخی از شرکت کنندگان هیچ علائمی از بیزاری از صدا یا میسوفونیا نداشتند در حالی که برخی دیگر این وضعیت را تجربه کردند.

شرکت کنندگان در سه حالت تحت اسکن MRI قرار گرفتند:

در حالت استراحت .

در حالی که صداهای گفتاری تولید می کند.

در حالی که به انگشتان شان ضربه می زنند.

این حالات به محققان این امکان را می داد تا تعیین کنند کدام بخش از مغز شرکت کنندگان در زمان های مختلف فعال شده است.

محققان، مغز شرکت‌کنندگانی را که در حالت استراحت بودند اسکن کردند تا ببینند آیا می‌توانند نتایج یک مطالعه را تکرار کنند. همانطور که در مورد مطالعه قدیمی‌تر انجام شد، آن‌ها مشاهده کردند افرادی که برای میسوفونیا نمره بالاتری کسب کردند، ارتباط قوی‌تری در قشر شنوایی داشتند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان