افرادمنفعل پرخاشگر را با این علامت ها بشناسید

خط سلامت: فرد منفعل پرخاشگر به نظر می رسد مناسب عمل می کند، اما در واقع رفتار منفی و مقاوم دارد. اقدامات منفعلانه و پرخاشگرانه می تواند از اقدامات نسبتاً ملایم مانند بهانه آوردن و عمل نکردن به  قول دادن تا موارد بسیار جدی مانند خرابکاری در رفاه و موفقیت کسی باشد.

افرادمنفعل پرخاشگر را با این علامت ها بشناسید

به گزارش خط سلامت بیشتر افراد منفعل پرخاشگر دارای چهار ویژگی مشترک هستند: برخورد شان منطقی نیست، تجربه آنها ناخوشایند است، به ندرت خصومت خود را مستقیماً ابراز می کنند و رفتارهای خود را با گذشت زمان تکرار می کنند.

از کجا می دانید با یک فرد منفعل پرخاشگر رابطه دارید؟ در زیر برخی از نشانه های گویا وجود دارد.

خاموش و سرد

عمدا و بی دلیل با شما ارتباط برقرار نمی کند. موضوعات گفتگو سطحی و غیر احساسی است. فرد منفعل پرخاشگر با جلوگیری از صمیمیت به شما پیام می دهد کاری انجام داده اید که باعث نارضایتی او شده و بر این اساس اکنون عواقب آن را متحمل می شوید.

گفتن "بله" اما در معنی "نه"

این یکی از متداول ترین انواع منفعل پرخاشگر در روابط است، به ویژه در موقعیت هایی که دو نفر مدتی است یکدیگر را می شناسند و یک نفر تلاش برای حل مسائل خاص را رها کرده است. در اینجا گفتن "بله" به سادگی راهی برای جلوگیری از بحث و جدال است.

گفتن "نمی توانم" اما در معنی "نمی خواهم"

به همین ترتیب، وقتی کسی به طور مکرر به درخواست های منطقی می گوید "نمی توانم" ، و بهانه های متعددی می آورد، این به معنای ساده این است که او نمی خواهد مسئولیت را به عهده بگیرد. با بازی در یک نقش نسبتاً درمانده، منفعل پرخاشگر امیدوار است که شخص دیگری (شاید شما) به این تعهد عمل کند، یا اینکه مسئله به راحتی کنار گذاشته خواهد شد.

کینه جوئی، جوش خوردن

ناراحتی ساکت و طولانی تعریف کرد. کینه توزی خشم ناگفته است و به سختی پنهان می شود. در هر دو مورد، موضوعات بیان نشده و مستقیماً به آنها پرداخته می شود. وقتی سوال می کنید که آیا چیزی اشتباه است، فرد منفعل ممکن است ناراحتی را انکار کند و با عبارات کوتاهی مانند "هیچ چیز" تلافی کند. یا "من خوبم!" اما نگرش منفی، لحن صدا و احساسات او را به حقیقت نشان می دهد.

به تأخیر انداختن

بهانه گیری و تضعیف کردن، غیر مستقیم نشان می دهد او واقعاً نمی خواهد کاری را انجام دهد. با ناامید کردن شما با تاکتیک های تاخیر ، منفعل پرخاشگر امیدوار است که انتظارات زیادی را کنار بگذارید.

راه اندازی منفی عمدی

گاهی اوقات یک شریک خشمگین منفعل پرخاشگر و کینه توز با انجام فعالیت هایی که می داند شما دوست ندارید دکمه هایی را فشار می دهد که دوست ندارید. بعنوان مثال می توان به بازگشت خیلی دیر و بدون تماس به خانه، هزینه زیاد، نمایش عمدی عادت های نامعقول یا گفتار تحقیرآمیز. به طور معمول این اقدامات به خصومت در مورد موضوعات عمیق تری که مستقیماً مورد بررسی قرار نگرفته اند مرتبط است.

کنایه

برخی از افراد منفعل پرخاشگر دوست دارند سخنان انتقادی، غالباً مبدل به شوخ طبعی بیان کنند تا یا خصومت خود را نسبت به شما ابراز کنند، یا نارضایتی خود را از یک وضعیت نشان دهند. امیدفرد منفعل پرخاشگر بر این است که برتری روانی را بر شما تحمیل و حفظ کند. هنگامی که در مورد کنایه با او برخورد کرده و روبرو می شوید خصومت را انکار می کند و می گوید: شوخی کردم.

خرابکاری

اقدامات خرابکارانه منفعلانه و پرخاشگرانه غالباً برای دستیابی به اندازه ای از قدرت یا انتقام است. در موارد جدی آنها برای تضعیف قدرت، اعتماد به نفس، شهرت، موفقیت و یا رفاه شما انجام می شوند ولی به صورت پنهانی انجام می شود. غالباً شما خیلی کم یا اصلاً نمی دانید که چه اتفاقی می افتد - فقط پس از خسارت متوجه می شوید. نمونه هایی از خرابکاری های منفعلانه و پرخاشگرانه عبارتند از: شایعات منفی، طرد اجتماعی، پیام متناقض، وعده دادن که همه اینها به هزینه شما است.

سرزنش غیر منطقی

در یک رابطه منفعل پرخاشگر ، ممکن است یکی از طرف های دیگر شریک زندگی را مسئول اصلی خوشبختی و موفقیت، یا عدم خوشبختی و شکست های منفعل پرخاشگر قلمداد کند. با هدف قرار دادن نقاط ضعف عاطفی و آسیب پذیری شما، فرد منفعل پرخاشگر امیدوار است تا شما را مجبور به جلب درخواست ها و خواسته های غیرمعقول کند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان