رابطه اعتیاد به فیسبوک با یک بیماری روانی

خط سلامت: اعتیاد به فیسبوک شدت افسردگی را در بین افراد افسرده افزایش می دهد.

رابطه اعتیاد به فیسبوک با یک بیماری روانی

به گزارش خط سلامت یک مطالعه طولی نشان داد استفاده اعتیادآور از فیسبوک می تواند شدت افسردگی را در میان افرادی که تشخیص افسردگی دارند افزایش دهد. یافته ها حاکی از آن است که استفاده بیش از حد از فیسبوک می تواند احساس ارزشمندی فرد را کاهش دهد.

هم در ادبیات علمی و هم در رسانه ها، بحث های زیادی در مورد تأثیرات منفی سایت ها و شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک بر سلامت روان وجود داشته است. به عنوان مثال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد هرچه فرد زمان بیشتری را در فیسبوک صرف کند، افسرده‌تر می‌شود. یافته‌های این چنینی الهام‌بخش عبارت « افسردگی فیسبوک» است که افسردگی ناشی از استفاده طولانی مدت از فیسبوک را توصیف می‌کند.

با این حال، به نظر می رسد که صرف وقت در فیسبوک به خودی خود به افسردگی کمک نمی کند. در عوض، به نظر می‌رسد استفاده اعتیادآور از پلتفرم برای رفاه بیشتر مضر است. اعتیاد به فیسبوک ممکن است شدت افسردگی را از طریق دو تجربه متمایز افسردگی پیش بینی کند وابستگی و انتقاد از خود.

لی، مدرس روانشناسی در دانشگاه موناش مالزی، توضیح داد: ما به فناوری اتکای فزاینده ای داریم، زیرا به شدت به آن برای زندگی مؤثر زندگی خود متکی هستیم. این امر باعث می شود درک کنیم که چگونه این اتکا بر رفاه ما چه از نظر جسمی و چه از نظر روانی تأثیر می گذارد. درک چگونگی تأثیر آن بر افرادی که دارای تشخیص های بالینی هستند نیز مهم است، زیرا اکثر مطالعات با بزرگسالان جوان سالم انجام شده است. این تضمین می کند که ادبیات علمی نشان دهنده گروه های مختلف در یک جمعیت خاص است.

محققان یک مطالعه طولی برای بررسی وابستگی و انتقاد از خود در طول زمان در میان نمونه ای از کاربران افسرده فیسبوک انجام دادند. شرکت کنندگان در این مطالعه 250 کاربر مالزیایی فیسبوک بودند که به افسردگی مبتلا شده بودند.

نتایج نشان داد شرکت‌کنندگانی که از فیسبوک استفاده اعتیادآور بیشتری داشتند، تجارب افسردگی برجسته‌تر و افسردگی شدیدتر را گزارش کردند. همچنین در هر دو موج، رابطه بین اعتیاد به فیسبوک و افسردگی با واسطه وابستگی و انتقاد از خود بود.

لی گفت: نظارت بر استفاده از فیسبوک برای افراد مبتلا به افسردگی بالینی مفید خواهد بود، زیرا یافته ها نشان می دهد چنین استفاده ای باعث افزایش شدت افسردگی می شود. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان