رازهای روانی حرکات چشم / این یافته روانشناسان شگفت زده تان می کند

خط سلامت: علم حرکات چشم به ما کمک می کند تا در مورد نحوه تفکر خود بیاموزیم.

رازهای روانی حرکات چشم / این یافته روانشناسان شگفت زده تان می کند

در گزارش خط سلامت در بیشتر تاریخ بشر، اگر می خواستید بدانید پشت چشمان کسی چه می گذرد، باید بهترین حدس خود را انجام می دادید. اما از دهه 1960، دانشمندان روشی را مطالعه کردند که حرکات چشم ممکن است به رمزگشایی افکار افراد کمک کند. توانایی استراق سمع از جزئیات رویاهای روزانه و تک گویی های درونی افراد هنوز هم علمی تخیلی است اما تحقیقات به ما کمک می کند تا در مورد ارتباط بین چشمان و وضعیت ذهنی بیشتر بدانیم.

اخیراً، تحقیقات در آلمان نشان داد که ردیابی چشم می تواند به تشخیص اینکه فرد در فرآیند تفکر در کجا قرار دارد کمک کند.

ردیابی حرکت چشم

ردیابی حرکت چشم به دهه 1960 باز می گردد، زمانی که اولین نسخه های این فناوری توسط دانشمند پیشگام آلفرد یاربوس توسعه یافت. در آن زمان، کلاهک های مکش ناراحت کننده به چشمان شرکت کنندگان وصل می شد و نور منعکس شده نقطه تمرکز آنها را ردیابی می کرد.

یاربوس متوجه شد ما دائماً نگاهمان را تغییر می دهیم و روی قسمت های مختلف صحنه مقابل مان تمرکز می کنیم. با هر حرکت چشم، قسمت‌های مختلف صحنه به شدت متمرکز می‌شوند و سایر قسمت‌های لبه دید ما تار می‌شوند. ما نمی‌توانیم آن را به یکباره قبول کنیم.

پیشرفت کردن

از آن زمان دوربین های مادون قرمز و برنامه های کامپیوتری ردیابی چشم را آسان تر کرده اند. در چند سال اخیر تحقیقات نشان داده است که ردیابی چشم می تواند نشان دهد فرد در چه مرحله ای از تفکر قرار دارد. در آزمایش‌های روان‌شناسی شناختی، اغلب از مردم خواسته می‌شود یک شی را در یک تصویر بیابند.

نیت افراد بر نحوه حرکت چشمان آنها تأثیر می گذارد به عنوان مثال اگر آنها به دنبال یک شی قرمز رنگ باشند، ابتدا چشمان آنها به تمام اشیاء قرمز رنگ در صحنه می رود. بنابراین حرکات چشم فرد محتویات حافظه کوتاه مدت او را آشکار می کند.

مطالعه سال 2022 آلمان نشان داد ردیابی چشم می تواند بین دو مرحله تفکر تمایز قائل شود. حالت محیطی شامل دریافت اطلاعات است. پردازش کانونی در مراحل بعدی حل مسئله اتفاق می افتد.

در حالت محیطی، چشم ها به سرعت در فواصل زیاد حرکت می کنند تا برداشت های خشن از اهداف جالب را نشان دهند. سپس، زمانی که اطلاعات را عمیق‌تر پردازش می‌کنیم، برای مدت طولانی‌تری روی اطلاعات تمرکز می‌کنیم.

قبل از این مطالعه، این تغییرات در الگوهای نگاه در زمینه تغییرات در یک محرک بصری مورد مطالعه قرار گرفته بود اما مطالعه آلمانی یکی از اولین مطالعاتی بود که متوجه شد چشمان ما بین این الگوی حرکات در پاسخ به یک فرآیند فکری تغییر می کند.

این تحقیق نشان می دهد که فناوری در نظر گرفته شده برای همکاری با یک اپراتور انسانی می تواند از ردیابی چشم برای ردیابی روند فکر کاربر خود استفاده کند.

حرکت چشم و خلق و خو

حرکات چشم همچنین ممکن است سرنخ هایی در مورد وضعیت عاطفی فرد داشته باشد. به عنوان مثال ، یک مطالعه نشان داد خلق و خو ی ضعیف باعث می شود افراد چشمان خود را حرکت دهند و بیشتر به کلمات منفی مانند "شکست" نگاه کنند. مطالعه‌ای نشان داد که افراد مبتلا به افسردگی از نگاه کردن به محرک‌های مثبت مانند چهره‌های شاد اجتناب می‌کنند و افراد مبتلا به اضطراب بر نشانه‌های تهدید متمرکز می‌شوند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان