خوشگل شدن با این قرص مصیبت به بار می آورد

خط سلامت: گلوتاتیون ماده ای است که از اسیدهای آمینه گلیسین، سیستئین و اسید گلوتامیک ساخته می شود. این ماده توسط کبد تولید می شود و در بسیاری از فرآیندهای حیاتی بدن نقش دارد.

خوشگل شدن با این قرص مصیبت به بار می آورد

گلوتاتیون آنتی اکسیدانی طبیعی است که در ترمیم بافت ها، تولید پروتئین های مورد نیاز بدن و تقویت عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد.

به گزارش خط سلامت با افزایش سن میزان تولید این آنتی اکسیدان قوی کاهش پیدا می کند؛ به همین دلیل بسیاری از افراد برای بهره مندی از خواص گلوتاتیون از مکمل های آن استفاده می کنند. اما هیچ مدرک علمی برای حمایت از فواید مکمل های گلوتاتیون وجود ندارد.

 

آشنایی با قرص گلوتاتیون 

گلوتاتیون یک ‌آنتی‌اکسیدان است که به طور طبیعی در بدن شما یافت می‌شود. این ماده که از سه اسید آمینه به نام‌های گلیسین، ال-سیستئین و ال-گلوتامات تشکیل شده است، توسط کبد و سلول‌های عصبی در سیستم عصبی مرکزی تولید می‌شود.

گلوتاتیون می‌تواند به متابولیسم سموم، تجزیه رادیکال‌های آزاد، حمایت از عملکرد سیستم ایمنی و… کمک کند. به همین دلیل، بعضی از مردم از قرص گلوتاتیون برای بهبود وضعیت سلامتی خود استفاده می‌کنند.

قرص گلوتاتیون یک نوع مکمل غذایی است که مردم از آن برای حفظ سلامت مو، پوست، کبد و سایر اندام‌ها استفاده می‌کنند. اما هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد.

در حال حاضر، متخصصان در مورد اثربخشی مکمل خوراکی گلوتاتیون اختلاف نظر دارند. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که گلوتاتیون توسط آنزیم‌های معده تجزیه می‌شود و به همین دلیل، بدن نمی‌تواند از قرص آن به طور موثر استفاده کند. با این حال، در سایر مطالعات مشاهده شده است که استفاده از گلوتاتیون خوراکی با افزایش سطح گلوتاتیون بدن همراه است.

قرص گلوتاتیون ممکن است به عنوان یک مکمل منفرد یا در ترکیب با سایر مواد تولید شود و در داروخانه‌ها به فروش برسد.

کاربرد قرص گلوتاتیون

گلوتاتیون یک ماده مغذی ضروری در نظر گرفته نمی‌شود. چون بدن می‌تواند آن را به کمک سایر اسیدهای آمینه بسازد. با این حال، بعضی از افراد از این محصول برای اهداف زیر استفاده می‌کنند:

افزایش آنتی‌اکسیدان‌های بدن و مبارزه با رادیکال‌های آزاد

تقویت سیستم ایمنی

سم‌زدایی بدن

درمان ناباروری

محافظت از خود در برابر اثرات مضر پرتودرمانی و شیمی‌درمانی

افراد با اهداف مختلف از قرص گلوتاتیون استفاده می‌کنند. با این حال، شواهد علمی کافی درباره اثربخشی این محصول وجود ندارد. از دیگر کاربردهای قرص گلوتاتیون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سفید شدن پوست

بعضی از افراد از گلوتاتیون تزریقی و قرص گلوتاتیون برای سفیدی پوست استفاده می‌کنند. چون گفته می‌شود که گلوتاتیون می‌تواند در فرآیند ملانوژنز (تولید ملانین یا رنگدانه پوست) اختلال ایجاد کند و باعث روشن شدن پوست شود. با این حال، به طور کلی شواهد بسیار محدودی در مورد این موضوع وجود دارد.

کمک به رشد مو

شواهد بیانگر آن است که گلوتاتیون از فولیکول‌های مو در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و جلوی کوچک شدن آن‌ها را می‌گیرد. علاوه بر این، گردش خون را در پوست سر بهبود می‌بخشد که این باعث می‌شود اکسیژن و مواد مغذی بیشتری در اختیار فولیکول‌های مو قرار بگیرد. از سایر فواید قرص گلوتاتیون برای مو می‌توان به جلوگیری از تجمع سموم در پوست سر و کاهش التهاب آن اشاره کرد.

محافظت از سلامت کبد

کمبود آنتی‌اکسیدان‌های مختلف از جمله گلوتاتیون ممکن است به تشدید مرگ سلولی در کبد منجر شود. به نظر می‌رسد که گلوتاتیون باعث دفع سموم کبد می‌شود و از این اندام مهم در برابر آسیب محافظت می‌کند.

محققان در یک مطالعه کوچک فواید قرص گلوتاتیون برای کبد چرب غیر الکلی را بررسی کردند و متوجه شدند که مصرف این مکمل به مدت چهار ماه با بهبود سطح آنزیم‌های کبدی همراه است. با این حال، در سایر تحقیقات مشاهده شده است که تزریق دوز بالای گلوتاتیون به افراد مبتلا به بیماری کبدی تاثیر مثبت بیشتری روی تست‌های عملکرد کبد دارد.

کاهش وزن

در بعضی از تحقیقات مشاهده شده است که گلوتاتیون می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. به عنوان مثال، در یک مطالعه از شرکت‌کنندگان خواسته شد که به مدت ۶ ماه از یک برنامه غذایی سالم پیروی کنند. در پایان مطالعه، افراد با سطوح بالاتر گلوتاتیون توانستند وزن بیشتری از دست بدهند.

روش مصرف قرص گلوتاتیون

در حال حاضر، شواهد علمی کافی در مورد بهترین زمان مصرف قرص گلوتاتیون یا دوز آن وجود ندارد. چون در تحقیقات از دوزهای مختلف این مکمل استفاده شده است. از سوی دیگر، دوز مناسب ممکن است به عوامل مختلفی از جمله سن، جنسیت و وضعیت سلامتی بستگی داشته باشد.

با مصرف حداقل ۵۰۰ میلی‌گرم گلوتاتیون در روز می‌توانید از فواید آن بهره‌مند شوید.

دوز گلوتاتیون در مطالعات مختلف از ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز متغیر بوده است. با این حال، به گفته محققان باید حداقل به مدت ۲ هفته هر روز حداقل ۵۰۰ میلی‌گرم گلوتاتیون مصرف کنید تا سطح این ماده در بدن‌تان افزایش یابد.

به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه بی‌خطر نیستند و آگاهی از دوز مناسب آن‌ها بسیار مهم است. بنابراین حتما دستورالعمل‌های درج‌شده روی بسته‌بندی قرص گلوتاتیون را به دقت بخوانید و قبل از امتحان کردن آن با پزشک، داروساز یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

عوارض قرص گلوتاتیون

به دلیل کمبود تحقیقات، اطلاعات در مورد عوارض جانبی گلوتاتیون محدود است. تاکنون هیچ عارضه‌ای به دلیل مصرف زیاد غذاهای حاوی گلوتاتیون (از جمله کلم بروکلی، سیر، پیاز، سیب‌زمینی، هویج، اسفناج و آووکادو) گزارش نشده است.

با این حال، در مورد استفاده از مکمل گلوتاتیون نگرانی‌های متعددی وجود دارد. چرا که مصرف این محصول می‌تواند در بعضی از افراد به کرامپ، نفخ، واکنش‌های آلرژیک یا بثورات پوستی منجر شود. علاوه بر این، استفاده طولانی‌مدت از مکمل گلوتاتیون ممکن است سطح روی را در بدن کاهش دهد.

بسیاری از متخصصان بر این باورند که مصرف قرص گلوتاتیون با دوز حداکثر ۵۰۰ میلی‌گرم در روز به مدت ۲ ماه احتمالا برای اکثر افراد بی‌خطر است.

هنگام مصرف گلوتاتیون از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

بعضی از داروها یا خوراکی‌ها می‌توانند روی نحوه عملکرد گلوتاتیون در بدن شما تاثیر بگذارند. بنابراین بهتر است در حین استفاده از مکمل گلوتاتیون از مصرف موارد زیر خودداری کنید:

نوشیدنی‌های الکلی

سیگار

غذاها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین

غذاهای فرآوری‌شده یا سرخ‌شده

لبنیات بیش از حد

استامینوفن و آسپرین

در حال حاضر، در مورد فواید و عوارض قرص گلوتاتیون در بارداری اطلاعات کافی وجود ندارد.  همچنین مشخص نیست که مصرف قرص گلوتاتیون در شیردهی ممکن است چه تاثیری روی مادر یا نوزاد داشته باشد. از این‌رو استفاده از این محصول به زنان باردار یا شیرده توصیه نمی‌شود. به یاد داشته باشید که در دوران بارداری و شیردهی باید قبل از مصرف هر نوع مکملی ابتدا با پزشک مشورت کنید.

گلوتاتیون یک آنتی‌اکسیدان قوی است که در سلول‌های بدن ساخته می‌شود. سطح این ماده در اثر افزایش سن، استرس و قرار گرفتن در معرض سموم کاهش می‌یابد.

افزایش گلوتاتیون ممکن است فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد که یکی از آن‌ها کاهش استرس اکسیداتیو است. با این حال، مشخص نیست که آیا استفاده از قرص گلوتاتیون می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهد یا خیر. در مورد سایر فواید این محصول از جمله سفید شدن پوست یا بهبود رشد مو هم اطلاعات کافی وجود ندارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

مجله مثبت سبز

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان