سردی معده چه معنایی در طب سنتی دارد ؟ + راههای از بین بردن

خط سلامت: سردی معده اصطلاحی رایج در طب سنتی چینی است که برای توصیف احساس سوزن سوزن شدن در معده استفاده می شود. این وضعیت کاملاً متفاوت از آنفولانزای معده یا گاستروانتریت است.

سردی معده چه معنایی در طب سنتی دارد ؟ + راههای از بین بردن

سردی معده یکی از مشکلات شایع در جامعه است که می‌تواند با علایم متنوعی در افراد ظاهر شود. علایم سردی معده نظیر: احساس درد و سوزش، تهوع، نفخ شکمی و... بر کیفیت زندگی افراد تأثیر می‌گذارد.

به گزارش خط سلامت سردی معده به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. ممکن است عوامل خارجی و عوامل داخلی باعث سردی معده شوند. عوامل خارجی که احتمال ابتلا به سردی معده را افزایش می دهند، شامل رژیم غذایی ناسالم، سبک زندگی و آب و هوای آلوده هستند، در حالی که عوامل داخلی موثر بر ابتلا به سردی معده به عوامل زمینه ای مانند: مشکلات گوارشی اشاره دارد.

سردی معده چیست؟

معده برای هضم موثر و کامل غذا، نیاز به حرارت کافی دارد. اگر به دلیلی حرارت معده کم شود، واکنش‌های لازم در معده برای هضم غذا انجام نمی‌شود و معده ضعیف می‌شود. در اغلب موارد این دلیل، سوء مزاج سرد معده است. علت این اتفاق می‌تواند پرخوری، بی‌تحرکی، مصرف زیاد غذاهای با طبع سرد، سبک زندگی ناسالم، مصرف غذاهای دیر هضم، نوشیدن آب یخ، تند خوردن و نجویدن غذا به مقدار کافی باشد.

از بین بردن سردی معده

شما می‌توانید از برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها برای برطرف کردن سردی معده استفاده کنید. در ادامه به این سوال که چگونه سردی معده را از بین ببریم و برخی از این غذاها و نوشیدنی‌ها اشاره می‌کنیم.

روغن‌های گرم

روغن‌های گرم مانند روغن زیتون یا روغن سیاه ‌دانه می‌تواند به معده کمک کند تا دوباره گرم شود و عملکرد هضمی بهتری داشته باشد.

غذاهای گرم و پرانرژی

غذاهای گرم و پرانرژی مانند خوراک‌ها، می‌تواند به تقویت عملکرد هضمی معده کمک کند.

میوه‌های گرم

مصرف میوه‌های گرم مانند خرما و انجیر می‌تواند در بهبود سردی معده مفید باشد.

ادویه‌ها

استفاده از ادویه‌های گرم مانند پودر سیر، زنجبیل، دارچین، هل، فلفل سیاه و زردچوبه می‌تواند عوارض سردی معده را کاهش دهد. همچنین شما می‌توانید برای اصلاح سردی مواد غذایی با طبع سرد، از این ادویه‌ها استفاده کنید. به طور مثال، مصرف دوغ به همراه نعناع یا آویشن، برنج با زیره و زعفران و تخم کتان، حبوبات همراه با روغن کنجد، گوشت همراه با پیاز و ماهی به همراه روغن زیتون و آویشن کوهی.

افرادی که معده سردی دارند، بایستی بعد از خوردن غذاهای با طبع سرد، روی مصرف غذاها و نوشیدنی‌های گرم و مقوی متمرکز شوند.

علائم سردی معده

سردی معده با نشانه‌های متنوعی در افراد ظاهر می‌شوند. یکی از علائم اصلی این وضعیت، درد و سوزش معده است که به طور معمول در بخش بالایی شکم، اطراف جناغ سینه و در ناحیه زیرین آن حس می‌شود. این درد ممکن است در طول غذا خوردن یا حتی در شب و در حالت خواب حس شود.

علاوه بر درد و سوزش، تهوع و استفراغ، احساس سیری زودرس، نفخ شکمی، تغییر در روند عملکرد دستگاه گوارش و کاهش اشتها نیز از علائم سردی معده است. همچنین، سوءهاضمه و تپش قلب نیز از علائم دیگری هستند که افراد مبتلا به سردی معده ممکن است تجربه کنند و باعث عدم تحمل غذا و مشکلات گوارشی می‌شود.

سردی معده باعث می‌شود بعد از غذا خوردن دچار سنگینی، خواب آلودگی و تپش قلب شوید. همچنین سردی معده موجب طولانی‌تر شدن فرایند هضم می‌شود؛ در نتیجه، تولید و تخمیر گاز در دستگاه گوارش بیشتر شده و باعث نفخ، آروغ و ترش کردن می‌شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: عصر ترکیه

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان